رفتن به محتوای اصلی

شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل داد

شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل داد
 

ساعتی پس از اینکه روسیه دو منطقه تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کاهش تنش جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد.

بر اساس فرمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا کرد، نیروهای روسی به عنوان "صلحبان" در لوهانسک و دونتسک حاضر خواهند شد. قدرت‎های غربی ابراز نگرانی کرده بودند که این تصمیم ممکن است راه را برای ورود نیروهای ارتش روسیه به مناطق شرقی اوکراین هموار کند.

قدرت‌های غربی می‌گویند تصمیم روسیه برای اعزام نیرو عملا به مذاکرات صلح با اوکراین هم پایان می‌دهد. توافقنامه مینسک بین اوکراین و روسیه برنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری بین نیروهای جدایی‌طلب اوکراینی تحت حمایت روسیه در منطقه دونباس اوکراین مشخص کرده است. این منطقه‌ای است که لوهانسک و دونتسک در آن قرار دارند.

اکنون در پی این تحولات جدید، شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر روز دوشنبه به وقت محلی در نیویورک، جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد.

در این نشست، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، اوکراین را به تجاوز متهم کرد و گفت مسکو همچنان برای راه حل دیپلماتیک آماده است. او با دفاع از تصمیم روسیه گفت کشور نمی‌توانست اجازه دهد که یک "حمام خون جدید" در دونباس به راه بیفتد.

اوکراین ادعاها درباره تشدید درگیری‌های خونین در این مناطق را رد می‌کند.

در سخنانی دیگر در نشست ویژه شورای امنیت، ژانگ جون سفیر چین، خواستار "خویشتنداری" طرفین شد و اعلام کرد چین از تلاش‌ها برای ارائه یک راه حل دیپلماتیک استقبال می‌کند.

در ادامه اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین را محکوم کرد.

او استقرار نیروهای موسوم به صلحبان در شرق اوکراین را "بیهوده" خواند و گفت "ما می‌دانیم که آنها واقعا چه هستند".

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک بخشی از تلاش روسیه جهت زمینه‌سازی برای حمله "بیشتر" به اوکراین است. اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل به اقدامات روسیه در سال ۲۰۱۴ اشاره دارد، زمانی که این کشور کریمه را تصرف و از شورشیان جدایی‌طلب در منطقه دونباس حمایت کرد.

در همین حال استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که آنتونیو گوترش تصمیم روسیه را ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین و ناسازگار با اصول منشور سازمان ملل می‌داند.

همزمان آمریکا تحریم‌هایی را علیه مناطق تحت کنترل شورشیان اوکراین اعمال کرد. این کشور شهروندان خود را از هرگونه سرمایه‌گذاری، تجارت یا تامین مالی در مناطق تحت کنترل شورشیان منع کرد.

در تحولی دیگر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه کمیته اضطراری دولت (کبرا) را فراخواند. گروه کبرا که ویژه تصمیم‌گیری درباره وضعیت فوق‌العاده در بریتانیاست، قرار است بر سر تحریم‌ها علیه روسیه تصمیم‌گیری کند.

پیشتر، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان تلفنی صحبت کرده است و این رهبران اقدام روسیه را به شدت محکوم کردند و در مورد چگونگی ادامه هماهنگی گام‌های بعدی خود بحث کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفت که تصمیم روسیه به معنی "رد کامل تعهدات روسیه براساس موافقتنامه مینسک و حمله ای واضح به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین است".

در عین حال اتحادیه اروپا گفت که "با اتحاد، قاطعیت و عزم در همبستگی با اوکراین به آن واکنش نشان خواهد داد."

نماینده روسیه مدعی شد اوکراین برای راه حل دیپلماتیک تلاش جدی نکرده است

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه‌شب پس از فرمان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برای به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین و اعزام نیرو و تجهیزات به لوهانسک و دونتسک به‌طور اضطراری تشکیل جلسه داد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این جلسه گفت: «آنچه روسیه آن را عملیات نیروهای حافظ صلح در شرق اوکراین می‌خواند یاوه‌گویی است و به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب مستمسکی برای جنگ است.»

نماینده آمریکا با هشدار درباره پیامدهای جدی اقدامات روسیه در اوکراین، سراسر اروپا و جهان گفت که پوتین توافقنامه مینسک را پاره کرده است و گمان نمی‌کنیم قصد متوقف شدن داشته باشد. اشاره او به دو توافقنامه سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای پایان دادن به درگیری ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین است.

بی

در مقابل سفیر روسیه در سازمان ملل، آمریکا و متحدانش را به ارسال سلاح به اوکراین متهم کرد و مدعی شد اوکراین برای راه حل دیپلماتیک تلاش جدی نکرده است.

اوکراین پس از اینکه پوتین فرمان به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب را امضا کرد، برای تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت درخواست داد. هشت عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، بریتانیا و فرانسه از این درخواست حمایت کردند.

نماینده اوکراین در سازمان ملل در این نشست روسیه را ویروسی توصیف کرد که جنگ و آشوب را برای هشت سال اشاعه داده است.

او گفت: «سازمان ملل با ویروسی که از کرملین سرایت کرده، بیمار است و مساله این است. ما دیگر از هیچ کسی نمی‌ترسیم و به کسی بدهکار نیسیم و دیگر به کسی چیزی نخواهیم داد.»

گفتنی است روسیه خود عضو دایم شورای امنیت است و رای وتو در اختیار دارد.

این سومین نشست شورای امنیت سازمان ملل در هفته‌های اخیر است و این شورا از سال ۲۰۱۴ پس از الحاق کریمه به روسیه بارها در مورد بحران اوکراین تشکیل جلسه داده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکومیت اقدام پوتین آن را ناقض تمامیت ارضی اوکراین عنوان کرده است. رزماری دیکارلو، سخنگویی امور سیاسی دبیرکل سازماان ملل نیز گفت که شورای امنیت فرمان پوتین برای اعزام نیرو به شرق اوکراین تحت عنوان «ماموریت حفظ صلح» را محکوم می‌کند. او تاکید کرد که خطر یک درگیری تمام عیار جدی است و باید به هر ترتیبی از آن اجتناب کرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت‌و‌گو با پولتیکو هشدار داد که مجازات اصلی برای روسیه روز سه‌شنبه از راه می‌رسد و تحریم‌های جدیدی اعماال خواهد شد.

بریتانیا نیز قصد دارد در روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید