رفتن به محتوای اصلی

تهران اجازه تعویض دوربین‌های تاسیسات کرج را به آژانس داد

تهران اجازه تعویض دوربین‌های تاسیسات کرج را به آژانس داد

 

توافق ایران و آژانس برای تعویض دوربین‌های نظارتی در مجتمع هسته‌ای کرج

 
Image removed.

 

عکس آرشیوی مربوط به دوربین های نصب شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در تأسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بر سر تعویض دوربین‌های نظارتی در مرکز هسته‌ای تسا در کرج به توافق رسیدند.

بر سر تعویض این چهار دوربین‌ مدت‌ها اختلاف وجود داشت و یکی از آنها در یک "حمله خرابکارانه" در تیرماه امسال از کار افتاده بود.

ایران تاکنون با درخواست آژانس برای نصب دوربین‌های جدید موافقت نکرده بود.

خبرگزاری نورنیوز که گفته می‌شود نظر شورای عالی امنیت ملی ایران را منعکس می‌کند، نوشت چون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "خرابکاری در مجتمع تسا" را "محکوم" و قبول کرده کارشناسان ایران دوربین‌ها را "قبل از نصب"، بررسی "فنی" کنند، بنابراین ایران "داوطلبانه" اجازه "جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده" را داده است.

این خبرگزاری اضافه کرد این مجوز ناقض قانون مجلس نیست چون "تصاویر ضبط‌ شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند."

Image removed.

 

دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای اصفهان در سال ۲۰۰۷

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پیشتر از توافق با آژانس بر سر نصب دوربین‌های تازه در کرج خبر داده و گفته بود این توافق "خوب" برخی نگرانی‌ها در باره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف می‌کند.

در صورت حل مشکل دوربین‌های نظارتی، یکی از اختلافات تهران و آژانس که در دو سفر شهریور و آذر رافائل گروسی مطرح بود، برطرف می‌شود.

ایران قبلا گفته بود تا نهادهای مسئول "بررسی‌های فنی و امنیتی" خود را انجام ندهند اجازه نصب دوربین جدید نخواهد داد و اکنون می‌گوید "بررسی‌های قضایی-امنیتی" تکمیل شده‌اند.

Image removed.

 

نصب دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای اصفهان در سال ۲۰۰۵

حمله به تاسیسات تسا

به گزارش رسانه‌های ایران، تاسیسات هسته‌ای کرج با طراحی و تولید سانتریفیوژهای نسل جدید، نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران دارد.

مسئولیت حمله تیرماه به این تاسیسات را کسی به عهده نگرفت اما ایران، اسرائیل را متهم کرد. حدود دو هفته پیش نشریه جوییش کرونیکل این حمله را کار "موساد" دانست.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، این خرابکاری ممکن است با هک کردن دوربین‌های آژانس صورت گرفته باشد اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس اخیرا این موضوع را رد کرد.

آقای گروسی گفت جلوگیری از تعویض دوربین‌ها و "افزایش تولید اورانیوم با خلوص مورد استفاده در تسلیحات اتمی" باعث شبهه در مورد فعالیت هسته‌ای ایران شده است.

خبر این توافق پس از هشدار سه قدرت اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین منتشر شد که دیشب گفته بودند حاکمیت ایران باید بین فروپاشی برجام و یک توافق جامع به نفع مردم ایران یکی را انتخاب کند.

مذاکرات در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌های ایران بعد از دو هفته پیشرفتی نداشته است و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان که سعی می‌کنند ایران و آمریکا را به تعهداتشان در برجام برگردانند، در بیانیه خود گفتند مذاکرات با خواست‌های حداکثری ایران به آخر خط نزدیک می‌شود.

این سه کشور تاکید کردند که در دیپلماسی همچنان باز است.

 

 

 

 

 

رسانه‌های ایران از جمله پایگاه خبری «نورنیوز» که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی است و خبرگزاری تسنیم گزارش دادند که تهران در «اقدامی داوطلبانه» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده دوربین‌های جدید در مجتمع تسا در کرج را به جای دوربین‌های آسیب‌دیده جایگزین کند.

در این گزارش که روز چهارشنبه ۲۴ آذر منتشر شد، آمده است: «به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی-امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است.»

با این حال در این گزارش تاکید شده تصاویر ضبط‌شده با این دوربین‌ها مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و نزد سازمان انرژی اتمی ایران خواهند ماند.

با این حال، خبرگزاری ایلنا به نقل از یک «منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» نوشت اقدام ایران برای اجازه نصب دوربین در سایت کرج داوطلبانه نبوده و طی مذاکراتی با آژانس مقرر شد تا در ازای محکومیت «اقدام تروریستی» در مجتمع کرج از سوی این نهاد، ایران اجازه نصب دوربین‌ها را بدهد.

پیش از اعلام این خبر، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود: «شب گذشته (سه‌شنبه) به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در مصاحبه با شبکه پرس‌تی‌وی تاکید کرده بود: «اختلافات بر سر مسائل دوجانبه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش یافته است و انتظار می‌رود دو طرف به زودی به توافق برسند.»

هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این اظهارات و گزارش واکنشی نشان نداده است.

دسترسی به سایت کرج و تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده آن یکی از موارد اختلاف میان ایران و آژانس بوده است.

دوم تیر ماه، نورنیوز از یک «اقدام خرابکارانه» علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خبر داد و نوشت این اقدام با «شکست» روبرو شد و «هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی» نیز به ‌دنبال نداشت.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مهرماه اسرائیل را به عنوان عامل این انفجار در مجتمع تاسیسات تولید سانتریفیوژ تسا در کرج متهم کرده و با اشاره به درخواست آژانس برای نصب دوربین‌های نظارتی در این مجتمع خواسته بود این سازمان ابتدا موضعش درباره این حمله را روشن کند

اسلامی با اشاره به این که تحقیقات درباره این انفجار از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد، اعلام کرده بود درباره جزئیات مهم این حادثه به نمایندگان آژانس در تهران و وین گفته شده است.

روز سه‌شنبه، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد محدودیت‌هایی که بازرسان این نهاد در ایران با مواجه‌اند، جهان را با تهدید یک «‌یک تصویر بسیار مبهم» از فعالیت‌های غنی‌سازی ایران روبرو می‌کند.

او در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت اگر ایران می‌خواهد «کشوری محترم در جامعه جهانی» باشد راهی برای «دور زدن» فعالیت بازرسان آژانس وجود ندارد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید