رفتن به محتوای اصلی

سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل مسعود مولوی در استانبول برگزار شد

سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل مسعود مولوی در استانبول برگزار شد

 

چهارده نفر در این دادگاه محاکمه می‌شوند. یکی از آنها محمودرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری ایران در استانبول ‌است که متهم است به مظنون اصلی و طراح قتل آقای مولوی کمک کرده از ترکیه فرار کند.

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه، دادگاه موافقت کرده تا سیاوش اباذری شلمزاری که متهم به کمک به فرار علی اسفنجانی، دیگر متهم این پرونده است "به طور مشروط" آزاد باشد.

سال گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته تیمی از "دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی" ایران در قتل مسعود مولوی در ترکیه نقش داشته‌اند. رویترز به نقل از دو مقام‌ رسمی ترکیه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود نوشت فردی که در ویدیوی لحظه قتل در کنار او قدم می‌زند "علی اسفنجانی نام دارد که مسئولیت تیم ترور آقای مولوی را بر عهده داشت."

بنابر این گزارش، علی اسفنجانی سه روز پس از قتل موفق شده با کمک یک قاچاقچی و با هویت جعلی از ترکیه به ایران بگریزد.

مسعود مولوی وردنجانی ۲۹ آبان ۱۳۹۸/ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ به ضرب گلوله در استانبول به قتل رسید.

در گزارش پلیس ترکیه آمده که آقای مولوی زمانی در بخش امنیت سایبری وزارت دفاع ایران فعال بوده، اما بعد به یکی از صداهای منتقد مقامات ایران تبدیل شد و به ترکیه رفت. براساس گزارشها آقای مولوی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان "جعبه سیاه" مطالبی را با ادعای افشاگری اسناد علیه حکومت ایران منتشر می‌کرد.

پیشتر پلیس ترکیه گفته بود که آقای مولوی در محله "شیشلی" استانبول با ۱۱ گلوله کشته شده است.

یک هفته پس از این قتل مایک پومپئو، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، قتل آقای مولوی را "نمونه غم‌انگیز دیگری از سوءقصدهایی خواند که با پشتیبانی حکومت ایران صورت می‌گیرد و مخالفان حکومت هدف آن هستند."

آقای مولوی خود را فارغ‌التحصیل آمریکا و یکی از "نابغه‌های هوش مصنوعی" در ایران معرفی می‌کرد و گفته بود که با وزارت دفاع ایران همکاری می‌کرده است. چند سال پیش در صدا و سیما او مدعی شد که لامپ کاغذی درست کرده که برق بسیاری کمی مصرف می‌کند.

مسعود مولوی عکس‌های خود را با روسای جمهور سابق ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد در صفحات فضای مجازی منتشر کرده بود وچند سال پیش خبرگزاری مهر در مصاحبه‌ای از او به عنوان یکی از "نخبگان و مدال‌آوران مسابقات جهانی اختراعات "نام برد.

در این مصاحبه آقای مولوی عملکرد دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را "تیر خلاصی" بر پیکر جامعه نخبگان علمی ایران خوانده بود و مدعی شده بود که به ترکیه رفته و با شرکت‌های نظامی این کشور برای ساخت پهپادهای سنگین همکاری می‌کند.

اما بسیاری او را گردانده اصلی کانال افشاگر "جعبه سیاه" می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید