رفتن به محتوای اصلی

بی‌بی‌سی از ایران خواست به آزار و اذیت کارکنان این رسانه پایان دهد

بی‌بی‌سی از ایران خواست به آزار و اذیت کارکنان این رسانه پایان دهد

 

درخواست برای پایان دادن به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی در زمانی مطرح می‌شود که جایزه صلح نوبل امسال به ماریا رسا و دمیتری موراتوف روزنامه‌نگاران در معرض خطر "به دلیل تلاش‌هایشان برای حفظ آزادی بیان، که پیش‌شرط دموکراسی و صلح پایدار است"، اعطا ‌شد.

در بیانیه بی‌بی‌سی آمده است: "بیش از یک دهه است که جمهوری اسلامی اقدام به آزار و اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌هایشان در ایران می‌کند، از جمله تهدید به مرگ خبرنگاران بی‌بی‌سی و خانواده‌هایشان در لندن، مسدود کردن دارایی‌ها آنان در ایران و همچنین آزار و اذیت آنلاین و حملات جنسیتی علیه زنان روزنامه‌نگار".

بی‌بی‌سی در این بیانیه گفته است: "در مواردی، اعضای خانواده کارکنان بی‌بی‌سی فارسی در ایران بازداشت شده‌ و در شرایط تحقیرآمیز نگهداری و بازجویی شده‌ و از آنها خواسته شده که به اعضای خانواده‌شان که در بی‌بی‌سی کار می‌کنند بگویند تا دست از کار در این رسانه بکشند."

در این بیانیه آمده "سال گذشته، تهدیدها علیه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در خارج از ایران تشدید شده و تهدید به مرگ و تهدید به آسیب در یک کشور دیگر علیه کارکنان فارسی بی‌بی‌سی در لندن صورت گرفته که منجر به دخالت پلیس برای محافظت شده است".

لیلیان لندور، رئیس سرویس‌های بین‌المللی اخبار بی‌بی‌سی و مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی در این خصوص گفته است: "پس از تشدید آزار و اذیت کارکنان بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۷ و اقدام قوه قضائیه ایران در مسدود کردن کلیه دارایی‌های کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی در ایران ... بی‌بی‌سی برای اولین بار برای حفاظت از روزنامه‌نگاران خود به سازمان ملل شکایت کرد و همچنان در چهارچوب سازوکار ویژه سازمان ملل پیگیر آن است".

به گفته خانم لندور "مسدود کردن دارایی‌ها باعث محرومیت کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌هایشان از دسترسی به اموالشان" شده و این "به منزله تنبیه مالی کارکنان و اعضای خانواده بخش فارسی بی‌بی‌سی به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری است".

دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز گزارشگران ویژه این سازمان بارها درباره رفتار ایران با کارکنان بی‌بی‌سی فارسی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در ماه مارس ۲۰۲۰، گروهی از کارشناسان سازمان ملل یک بیانیه مشترک در محکومیت آزار کارکنان بی‌بی‌سی صادر کردند و در آن ابراز نگرانی کردند که نشانه‌هایی حاکی از این دیده می‌شود که "مقام‌های ایران آماده‌اند با زیر پا گذاشتن موازین حقوق بین‌الملل، از زور در خارج از مرزهای کشورشان استفاده کنند".

از نظر کارشناسان سازمان ملل "اذیت و آزار، تجسس، و تهدید روزنامه‌نگاران به مرگ در داخل و خارج مرزهای ملی، ناقض مفاد قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله حق برخورداری از امنیت جسمی، حق حیات و حق آزادی بیان است."

کیلن گالاهر و جنیفر رابینسون ، مشاوران حقوقی سرویس جهانی بی‌بی‌سی از مؤسسه 'داوتی‌استریت چمبرز ' می‌گویند: "موکلان ما در بخش فارسی بی‌بی‌سی صرفاً به خاطر شغلشان به مرگ و خشونت تهدید می‌شوند. ما بر اساس سوابق می‌دانیم که ایران حاضر است برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران به اقداماتی فرامرزی و مرگبار دست بزند"

آنها گفته‌اند " ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم با اقدام‌هایی فوری و قاطع، ایران را مجبور به پاسخگویی کند و مطمئن شود که روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی می‌توانند بدون ترس به فعالیت خبر‌نگاری خود بپردازند."

میشل استنیستریت، دبیر کل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند نیز خواستار توقف فشارها بر روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی شده و آن را "انزجارآور" خوانده و آن را "حمله‌ای مستقیم به آزادی مطبوعات و رسانه‌ها" دانسته است.

بخش فارسی بی‌بی‌سی هر هفته نزدیک به ۲۲ میلیون مخاطب در سراسر جهان دارد که حدود ۱۳ میلیون نفر از آنان در ایران زندگی می‌کنند. بی‌بی‌سی فارسی بخشی از سرویس جهانی بی‌بی‌سی است که از طریق رادیو، تلویزیون، سایت و شبکه‌های اجتماعی اخبار را به زبان انگلیسی و ۴۱ زبان دیگر ارائه می‌دهد.

بی‌بی‌سی هر هفته ۴۸۹ میلیون مخاطب را در سراسر جهان به برنامه‌های خود در سطح بین‌المللی جلب می‌کند؛ برنامه‌هایی که از طریق رادیوی سرویس جهانی بی‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی جهانی بی‌بی‌سی، وبسایت، استودیوهای بی‌بی‌سی و بازوی خیریه‌اش، "بی‌بی‌سی مدیا اکشن" ارائه می‌شود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید