رفتن به محتوای اصلی

'خروج ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه' از ایران برای خرید خانه در ترکیه

'خروج ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه' از ایران برای خرید خانه در ترکیه


البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس میزان سرمایه‌ای که شهروندان ایرانی برای خرید ملک در کشور همسایه هزینه‌ کرده‌اند را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و آن را "سقوط آزاد در سرمایه ملی" توصیف کرده است.

به گفته او، "طبق آمارهای بانک مرکزی، از سال ۸۴ تا ۹۹، حدود ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده" که ۳۰۰ میلیون دلار مورد اشاره فقط بخشی از آن است.

آقای حسینی به خبرگزاری مهر گفته: "آمارها نشان می‌دهد نه تنها سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی در کشور اتفاق نیفتاده بلکه حجم قابل توجهی نیز از کشور خارج شده که جای نگرانی دارد."

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رقم خروج سرمایه از ایران را معادل ۴۴ برابر بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰ برابر درآمد نفتی شش ماهه نخست سال جاری اعلام کرده است.

حدود سه سال پیش دولت ترکیه بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد که در پی آن شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان‌تر شد؛ این تصمیم با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

چنین طرحی به استقبال گسترده شهروندان ایرانی منجر شد و در مقایسه با سایر اتباع غیرترک، ایرانی‌ها تبدیل به بزرگترین خریدار خانه در ترکیه شده‌اند.

Image removed.

 

نگرانی از خروج سرمایه‌ از ایران در حالیست که کاهش ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی هم به انگیزه بیشتر برای خروج بعضی از سرمایه‌گذاران دامن زده است

آخرین گزارش‌ مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد در ماه اکتبر شهروندان ایرانی ۱۲۶۵خانه در کشور همسایه خریده‌اند که آنها را در رتبه اول فهرست خریداران بزرگ غیربومی در ترکیه قرار داده است؛ طی یک سال اخیر ایرانی‌ها در اکثر ماهها رتبه اول را در این زمینه داشته‌اند.

از جمله دلایل این استقبال می‌توان به وخامت اوضاع اجتماعی-سیاسی در ایران، افت ارزش ریال و جهش قیمت خانه در این کشور اشاره کرد.

بانک مرکزی ایران قیمت متوسط یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در مهر ماه امسال را ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

اخیرا حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان هم درباره خروج سرمایه‌گذاران افغانستان از ایران هشدار داده و گفته با ادامه سیاست‌های کنونی، ممکن است آنها سرمایه خود را به کشوری مانند ترکیه منتقل کنند.

هیئت وزیران دولت ایران تابستان دو سال پیش (۱۳۹۸) مصوبه اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه‌گذاران خارجی را ابلاغ کرد که بر اساس آن اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار (یا معادل آن به ارزهای دیگر) در ایران سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند مجوز اقامت پنج ساله در این کشور دریافت کنند.

اما این طرح موفقیت چندانی نداشت و درخواستی در این زمینه مطرح نشده است.

بابک دین‌پرست، یکی از معاونان وزارت وزارت کشور ایران حدود دو ماه پیش گفته بود: "طرح دریافت اقامت ۵ ساله از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور حتی یک متقاضی نداشته است."

نگرانی از خروج سرمایه‌ از ایران در حالیست که کاهش ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی هم به انگیزه بیشتر برای خروج بعضی از سرمایه‌گذاران دامن زده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید