رفتن به محتوای اصلی

شاهد گفت او را در اتاق دار زدن دیده است

شاهد گفت او را در اتاق دار زدن دیده است


هیات دادگاه حمید نوری به مدت دو هفته برای استماع شهادت‌های هفت تن از شاکیان پرونده از استکهلم پایتخت سوئد به آلبانی رفته است.

این هفت شاهد از جمله جان به دربردگان اعدام‌های جمعی تابستان ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت هستند. این شاهدان از اعضای سازمان مجاهدین خلقند که اکنون در کمپ این گروه در کشور آلبانی حضور دارند.

در این جلسه گیتا هادینک ویبری وکیل اصغر مهدی‌زاده گفت او بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین در زندان بوده است.

گیتا هادینک ویبری می‌گوید که اصغر مهدی‌زاده پس از کشتار تابستان سال ۱۳۶۷ دچار لکنت زبان شده و در شرایط استرس لکنت او تشدید می‌شود.

آقای مهدی‌زاده بین‌ سال‌های ۱۳۶۱ تا بهمن ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت بوده است. او نیز مانند دو شاهد قبلی که در آلبانی شهادت دادند، برای ادای شهادت از ماکت بازسازی شده‌ای استفاده ‌کرد که شماری از زندانیان سیاسی گوهردشت بر اساس تجربیات و دیده‌هایشان ساخته بودند.

Image removed.

 

روایت شاهد از حضور 'حمید نوری در اتاق مرگ'

اصغر مهدی‌زاده در این جلسه تعریف کرد که سه‌شنبه هیجدهم مرداد ۱۳۶۷ دو پاسدار او را به راهرویی برده‌اند. او می‌گوید آن سالن پر از زندانی بود و در آنجا یک زندانی دیگر به وی می‌گوید "تو را می‌برند در سالن مرگ صحنه اعدام را ببینی".

آقای مهدی‌زاده روایت کرد که "حدود یک ساعت اینجا نشسته بودم یک پاسدار در حسینیه یا سالن مرگ را باز کرد و با صدای بلند گفت شیرعسلی‌ها بلند شوند". او می‌گوید "۱۲نفر در لحظه بلند شدند و با صدای بلند شعار می‌دادند یا حسین و درود بر مجاهد".

او گفت: سه سری از زندانیان را داخل سالن مرگ بردند و "بچه‌ها ساعت و عینک‌شان را می‌شکستند تا به دست پاسداران نیفتد و حتی وصیتنامه و پولشان را می‌گرفتند پاره می‌کردند".

او می‌گوید با سری چهارم به سالن اعدام منتقل شده است.

Image removed.

اصغر مهدی‌زاده امروز در مقابل دادگاه دورس آلبانی؛ او نزدیک به سیزده سال را در زندان گذرانده از این میان دستکم شش سال را در زندان گوهردشت محبوس بوده است

آقای مهدی‌زاده تعریف کرد "پاسدار مرا برد داخل و به فاصله سی متری از سن نگهداشت وقتی یک مقدار ایستادم از زیر چشم‌بند پیکر بچه‌ها را که روی سن روی هم ریخته بودند می‌دیدم."

او گفت "یک لحظه پاسدار آمد چشم‌بند مرا بالا زد وقتی چشم‌بند را برداشت این صحنه را دیدم دیدم که روی سن ۱۲مجاهد گردنشان طناب دار بسته و پایشان روی صندلی است. پاسداران هر دو نفر پیکر هر مجاهد اعدام شده را می‌گرفتند و به سمت در خروجی می‌بردند".

او می‌گوید زندانیان هنگام اعدام شعار می‌دادند.

آقای مهدی‌زاده شهادت داد که ناصریان (با نام واقعی محمد مقیسه)، داوود لشکری و حمید عباسی را دیده که زیر پای زندانیان را که طناب دار دور گردن‌شان بود می‌کشیدند.

او می‌گوید از زندان سوم به بعد خود زندانیان مجاهد از روی چهارپایه خود را پرت می‌کردند.

آقای مهدی‌زاده می‌گوید بعد از دیدن این صحنه‌ها بیهوش شده است. او گفت "بعد از یک مدتی دیدم روی صورتم آب می‌ریزند".

او شهادت داد که بارها حمید نوری با نام مستعار عباسی را دیده که بین اتاق اعدام و راهرو در رفت و آمد بوده است.

وکلای حمید نوری در ادامه این جلسه سوالاتی را از شاهد دادگاه پرسیدند.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او اما اتهامات را رد می‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید