رفتن به محتوای اصلی

اعلامیه هیأت صلح افغانستان و طالبان در تهران: روی راه حل سیاسی تمرکز شود

اعلامیه هیأت صلح افغانستان و طالبان در تهران: روی راه حل سیاسی تمرکز شود

رهبری هیأت افغانستان را در این نشست محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهوری و ریاست هیأت طالبان را شیرمحمد عباس استانکزی، معاون هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان در قطر به عهده داشت.

این گفتگوها به میزبانی دولت ایران برگزار شده بود و بنا به اعلامیه‌ای که منتشر شده دو طرف روی موارد زیر توافق کرده‌اند:

دو طرف از "تلاش و حسن نیت" ایران تشکر کرده و گفته‌اند که "هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مساله افغانستان نیست."

در این اعلامیه که نسخه‌ای از آن به رسانه‌ها ارسال شده، آمده است:" گفتگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل به‌ صورت مفصل و با صراحت مطرح گردید."

"هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیسم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن، طی نشست بعدی که در نزدیکترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند."

Image removed.

نشست تهران و درگیری در بادغیس همزمان بود

دو هیأت نشست تهران را "فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان" دانسته و افزوده که هر دو جانب حملاتی را که خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها را هدف قرارداده، باعث تلفات غیرنظامیان می‌گردند و همچنان تخریب تاسیسات عامه را به شدت تقبیح کرده و" خواستار به سزا رساندن عاملین آن می‌گردند."

نشست تهران تاکنون واکنش‌هایی را نیز به همراه داشته است. وزارت خارجه آمریکا با لحنی محتاطانه از میزبانی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در تهران استقبال کرده و گفته چنین اقدام‌هایی می‌تواند برای آینده افغانستان سازنده باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است: "همسایگان افغانستان باید نقشی سازنده بازی کنند. آنچه ایران می‌خواهد با میزبانی چنین نشستی انجام دهد می‌تواند واقعا سازنده باشد. باید نتیجه را در آینده دید."

این نشست درست زمانی در تهران برگزار شد که در اولین روز نشست، طالبان توانست بعد از تصرف تمام ولسوالی‌های ولایت بادغیس، حتی برای ساعاتی در داخل شهر نیز رخنه کنند. طالبان گفته که هدف ورود به شهر را نداشتند ولی برای جلوگیری از هرج و مرج به دلیل فرار مقام‍های دولتی از شهر، وارد این شهر شده‌اند.

امروز نیز والی بادغیس اعلام کرد که اعضای طالبان دوباره به شهر حمله کرده و توانسته‌اند در بعضی نقاط دوباره نفوذ کنند ولی عقب رانده شده‌اند.

گروه طالبان درباره حمله امروز تاکنون چیزی نگفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید