رفتن به محتوای اصلی

گزارش چند سازمان حقوق‌بشری روسیه از «جنایت جنگی» این کشور در سوریه

گزارش چند سازمان حقوق‌بشری روسیه از «جنایت جنگی» این کشور در سوریه

 

گزارش این گروه‌ها در دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه منتشر شده است. این اولین گزارش در باره دخالت روسیه در جنگ داخلی سوریه است و هدف از تهیه آن، نشان دادن قربانیان اقدامات نظامی روسیه در سوریه است که تا کنون برای عمده رسانه‌های روسی موضوعی تابو بوده است.

تهیه‌کنندگان این گزارش گفتند که آنها می‌خواهند مردم روسیه این گزارش را بخوانند و "مسئولیت خود را در مورد آنچه به نام آنها در سوریه اتفاق می‌افتد درک کنند."

تهیه این گزارش دو سال طول کشیده و تهیه‌کنندگان این گزارش، با سوری‌هایی که از جنگ به لبنان، ترکیه، آلمان، روسیه و سایر کشورها گریخته‌اند، مصاحبه کرده‌اند.

آنها گفته‌اند "امید چندانی ندارند تا واکنش جدی از سوی جامعه ببینند."

گزارش منتشر شده، در مغایرت آشکار با روایت رسمی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری و ستایش آن از نقش ارتش روسیه در مقابله با پیکارجویان و حمایت از دولت بشار اسد بوده است.

این گزارش را گروه مموریال، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های حقوق بشر روسیه و چند سازمان دیگر تهیه کرده‌اند. این گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای، شامل مصاحبه با بیش از ۱۵۰ شاهد از سوریه است.

این گروه‌ها در گزارش خود گفتند: "اکثریت قریب به اتفاق مصاحبه شوندگان، روسیه را یک منجی نمی‌دانند، بلکه آن کشور را یک نیروی خارجی مخرب می‌دانند که مداخله نظامی و سیاسی آن به تقویت جنایتکار جنگی که در راس کشورشان است کمک کرده است."

گزارش گروه‌های حقوق بشری روسیه به موارد نقض حقوق بشر سوریه‌ای‌ها توسط نیروهای روسیه از جمله بمباران غیرنظامیان و حمایت از حکومت سوریه اشاره می‌کند. دولت بشار اسد از همان ابتدای جنگ به هدف قرار دادن غیرنظامیان، استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان غیرنظامی و محاصره شهرها و گرسنگی دادن به مردم این شهرها متهم بوده است.

این گزارش همچنین به موارد تخلف نیروهای تحت امر آمریکا که در سوریه مداخله کرده‌اند، اشاره کرده‌ اما می‌گوید "بیشتر گزارش‌های دست اول مربوط به مواردی است که از طرف نیروهای دولت سوریه و متحدان آنها و گروه های مخالف مسلح، از جمله گروه های تروریستی انجام شده است".

اولگ اورلوف، از گروه حقوق بشری مموریال روسیه در گفتگو با خبرنگاران، بمباران غیرنظامیان سوریه را با روش‌های ارتش روسیه در چچن در زمان دو جنگ علیه جدایی‌طلبان مقایسه کرده است.

گروه‌های حقوق بشری روسیه از دولت این کشور خواسته‌اند تا در مورد بمباران‌های ارتش روسیه در سوریه دست به تحقیقات مستقلی بزند و به قربانیان غرامت بپردازد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید