رفتن به محتوای اصلی

بازداشت کارمند کنسولگری رژیم ایران در استانبول به اتهام دست داشتن در قتل مسعود مولوی

بازداشت کارمند کنسولگری رژیم ایران در استانبول به اتهام دست داشتن در قتل مسعود مولوی

روزنامه دیلی‌صباح ترکیه پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه گزارش داد محمدرضا ناصرزاده،‌ کارمند ۴۳ ساله کنسولگری ایران، هفته جاری با اتهام دست داشتن در قتل مسعود مولوی وردنجانی، مدیر کانال تلگرام افشاگر «جعبه سیاه»، بازداشت شده است.

او متهم شده برای علی اسفنجانی که مسئولیت کشتن مولوی را به عهده داشته، مدارک سفر جعل کرده تا به صورت قاچاقی پس از قتل به ایران برگردد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام بلندپایه ترکیه، نوشت که دو نفر از دیپلمات‌های کنسولگری ایران در استانبول در قتل مسعود مولوی وردجانی، منتقد حکومت ایران، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ دست داشته‌اند.
گفت‌وگو با بهنام قلی‌پور، روزنامه نگار




  مسعود مولوی در روز ۲۳ آبان ۱۳۹۸ (۱۴ نوامبر ۲۰۱۹) توسط فردی به نام «عبدالوهاب کوچاک» در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول با شلیک گلوله به قتل رسید.

بنا بر گزارش رویتر ؛  پلیس و دستگاه قضایی ترکیه از طریق اعترافات «سیاوش اباذری شلمزاری»، به نام «محمدرضا ناصرزاده» دست پیدا کرد. «سیاوش اباذری شلمزاری» یکی از متهمان بازداشت‌شده در ارتباط با ترور مسعود مولوی است که به فرار «علی اسفنجانی» به ایران کمک کرده بود.
دادگاهی در استانبول اوایل این هفته دستور بازداشت «محمدرضا ناصرزاده» را صادر کرد و او بلافاصله بازداشت شد.

«سیاوش اباذری شلمزاری» اعتراف کرده او دیده است پس از آن هواپیمای حامل علی اسفنجانی در تهران فرود آمده، محمدرضا ناصرزاده و فرد دیگری که از آن به نام «حاج آقا» نام برده، اسفنجانی را تحویل گرفته و برده‌اند.

سیاوش اباذری گفته: «اسفنجانی شناسنامه جدیدی با نام عباس داشت. من به حاجی زنگ زدم تا به او بگویم نامش در شناسنامه اشتباه است. وی به من گفت كه با كنسولگری تماس خواهد گرفت و از من خواست كه در هر حال اسفنجانی را به ایران برسانم.» سیاوش اباذری در اعترافات خود گفته چندین افسر اطلاعاتی ایران نیز در فرودگاه تهران به استقبال اسفنجانی رفته بودند.

 

طرح نام ناصرزاده در پرونده قتل مولوی 

نقش کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در پرونده قتل مسعود مولوی زمانی مطرح شد که سیاوش اباذری شلمزاری، ‌مظنونی که به اسفنجانی پس از قتل مولوی کمک کرد تا به ایران فرار کند، در شهادتش به نام محمدرضا ناصرزاده اشاره کرد.

پس از آن بود که دادگاه دستور بازداشت ناصرزاده را صادر کرد و او اوایل همین هفته دستگیر شد.

ناصرزاده بر اساس گزارش دیلی‌صباح، در بخش ثبت احوال کنسولگری ایران شاغل بوده،‌ اما در اعترافاتش اشاره کرد در زمان قتل مولوی در ترکیه به سر نمی‌برده و با اسفنجانی و دیگر مظنونان پرونده هم آشنایی ندارد.

اما سیاوش شلمزاری ادعا کرده که ناصرزاده و فرد دیگری به نام «حاجی آقا»، اسفنجانی را در تهران پس از آنکه هواپیمایش به زمین نشست، تحویل گرفتند.

 

مدرک شناسایی جعلی 

علاوه بر این، شلمزاری در این پرونده اظهار کرده که اسفنجانی کارت شناسایی جدیدی به نام عباس داشته است.

او اضافه کرد: «من به حاجی زنگ زدم تا به او بگویم نام او [اسفنجانی] در مدرک شناسایی اشتباه است. او [حاجی] به من گفت كه با كنسولگری تماس خواهد گرفت و از من خواست كه به هر صورت اسفنجانی را به ایران برسانم.» 

این مظنون پرونده همچنین ادعا کرده که چند مامور اطلاعاتی ایران نیز اسفنجانی را در فرودگاه مورد استقبال قرار دادند.

  

دستور قتل از ایران 

پیش از این گزارش‌ها،‌ خبرگزاری رویترز هم در گزارشی اختصاصی اشاره کرده بود که تیمی از دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی ایران در قتل مسعود مولوی نقش ایفا کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از دو مقام رسمی ترکیه به ویدیوی صحنه قتل مولوی اشاره کرد و نوشت شخصی که در لحظه قتل در کنار او قدم می‌‌زده، علی اسفنجانی بوده است.

 

 

مسعود مولوی وردنجانی (۲۸ فروردین ۱۳۶۵ در اصفهان–۲۳ آبان ۱۳۹۸ در استانبول) دانش‌آموختهٔ مهندسی عمران دانشگاه آزاد نجف آباد بود که به دستور مأموران اطلاعاتی ایران در ترکیه ترور شد. گفته می‌شود او یکی از عوامل امنیتی (در وزارت دفاع ایران در حوزه امنیت سایبری[پیوند مرده] و اطلاعات سپاه) بود که بعداً منتقد حکومت شد. او را گرداننده اصلی کانال افشاگر «جعبه سیاه» می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان از جمله ترور شخصیت‌های هسته‌ای ایران کرد. او همچنین پیش از خروج از ایران در مطبوعات به عنوان مخترع نخبه و مدال‌آور معرفی شده بود. مسعود مولوی دو سال پیش از مرگ ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت. او در روز ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) در استانبول با شلیک گلوله به قتل رسید. رویترز گزارش داد مقامات رسمی و امنیتی ترکیه گفته‌اند که بر اساس تحقیقات، دو دیپلمات ایرانی در این قتل دست داشته‌اند و کنسولگری ایران در ترکیه محل فرماندهی عملیات بوده‌است

 

افشاگری های جدید از ترور مسعود مولوی+عکس ها و فیلم

یک مقام ارشد دولت آمریکا وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در ترور مسعود مولوی در استانبول ترکیه به طور مستقیم دخالت داشته است. وزیر خارجه آمریکا هم گفت ترور مخالفان حکومت با وظایف دیپلمات​های ایرانی سازگار است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه دوم آوریل (۱۴ فرودین) به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که وزارت اطلاعات ایران به طور مستقیم در ترور مسعود مولوی وردنجانی، از مخالفان رژیم ایران در ترکیه دست داشته است. ترور مسعود مولوی ۳۳ ساله در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در شهر استانبول انجام گرفت.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است که ترور مسعود مولوی به دستور و با هدایت دو دیپلمات ایرانی در ترکیه صورت گرفته است. این دو نفر در شمار اعضای کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول بوده و پاسپورت دیپلماتیک داشته‌اند.

مقام ارشد دولت آمریکا که با رویترز صحبت کرده همچنین گفته است با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در ترورهای هدفمند ایرانیان مخالف دولت در ترکیه، روش​های مورد استفاده در ترور مسعود مولوی با روش ماموران وزارت اطلاعات ایران مطابقت دارد.

 

این نخستین بار است که آمریکا درباره روش و نحوه ترور ایران در ترکیه صریحا اظهار نظر کرده​ است.

Image removed.گزارش پلیس ترکیه درباره ترور مسعود مولوی

به نوشته خبرگزاری رویترز افراد مظنون در پرونده قتل مسعود مولوی اعتراف کردند که فرمان این قتل توسط دو دیپلمات ارشد کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترکیه صادر شده است.

یک مامور ارشد امنیتی ترکیه به رویترز گفته است که اظهارات افراد مظنون و همچنین اسناد و مدارک به دست آمده حکایت از نقش مسئولان حکومتی ایران در طراحی و اجرای این قتل دارد.

در گزارش رویترز آمده است که سپاه پاسداران به مسعود مولوی هشدار داده بود در ارتباط با پروژه‌های پهپادی با ترکیه همکاری نکند و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار دولت ترکیه قرار ندهد.

پلیس ترکیه در گزارشی که درباره پرونده قتل مسعود مولوی منتشر کرده به فعالیت‌های او در ارتباط با امنیت سایبری در وزارت دفاع جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

افزون بر آن، در گزارش پلیس ترکیه آمده است که مسعود مولوی در دوره اقامت یک ساله خود در ترکیه اظهارات تند و انتقاد‌آمیزی علیه رهبران و مسئولان جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که انتشار گزارش پلیس ترکیه در ارتباط با نقش جمهوری اسلامی در ماجرای قتل مسعود مولوی می‌تواند بر مناسبات دیپلماتیک ایران و ترکیه تاثیر بگذارد. مقام​​های ترکیه گفته‌​اند که پیگیری پرونده مسعود مولوی ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به پستی پرداخته است که مسعود مولوی در ماه اوت - سه ماه پیش از مرگ - در ارتباط با سپاه پاسداران منتشر کرده بود.

مسعود مولوی در این پست نوشته بود: «من ریشه فرماندهان مافیایی و فاسد [سپاه] را می‌کنم.» در ادامه‌ همان پست مولوی نوشته بود: «دعا کنید که آ‌نها قبل از آن من را نکشند.»

واکنش آمریکا به ترور مسعود مولوی

یک هفته پس از قتل مسعود مولوی در استانبول، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت این قتل را برعهده جمهوری اسلامی ایران دانسته و آن را "نمونه‌ای از جنایات حکومت توسط ایادی خود در خارج از کشور" خوانده بود. پمپئو در آن هنگام توضیح بیشتری پیرامون این موضوع نداده بود.

اما وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ فروردین در توییتی نوشت که دخالت و دست داشتن دیپلمات​های ایرانی در قتل یک مخالف حکومت ایران محرز و با ماموریت و وظایف آنها سازگار است.

پمپئو تاکید کرده است که دیپلمات​های ایرانی مسئول ترور هستند. او استدلال کرده است که دیپلمات​​های ایرانی در دهه‌های گذشته هم مسئول چندین ترور مخالفان و دگراندیشان و طرح​​های بمب​گذاری در اروپا بوده​اند.Image removed.Image removed.Image removed.Image removed.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید