رفتن به محتوای اصلی

ترور فخری زاده با 'تیربار یک تنی موساد و توسط 20 جاسوس اسراییلی _ ایرانی!

ترور فخری زاده با 'تیربار یک تنی موساد و توسط 20 جاسوس اسراییلی _ ایرانی!

این منابع مدعی شده است که تیم ترور متشکل از حداقل ۲۰ ایرانی و اسرائیلی بوده است و این مقام ارشد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را هشت ماه زیر نظر داشتند.

محسن فخری‌زاده، روز جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ (مطابق ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰) در جاده‌ آبسرد در حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد. آن طور که ایران گزارش کرد او هنگامی که به همراه همسرش و با یک خودروی شخصی در شهر آبسرد (تابعه دماوند) در حرکت بود هدف قرار گرفت.

جویش کرونیکل به نقل از منابع خود نوشته است که تدارکات عملیات ترور از م‍اه مارس ۲۰۲۰ آغاز شد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، به تازگی گفت که عامل تدارک این ترور از «اعضای نیروهای مسلح» بوده است به همین دلیل وزارت اطلاعات علیرغم هشدار قبلی درباره برنامه ترور، اجازه کار امنیتی در حوزه این نهاد نظامی را نداشته است.

سپاه حفاظت انصارالمهدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه حفاظت از مقام‌های ارشد را بر عهده دارد هنوز درباره جزییات این حمله توضیحی نداده است.

جویش کرونیکل گفته است که عوامل موساد یک برنامه دقیقه به دقیقه برای زیر نظر گرفتن حرکات آقای فخری زاده را تهیه و اجرا کردند. «آنها به مدت هشت ماه، با آن مرد نفس کشیدند، با او بیدار شدند، با او خوابیدند، با او سفر کردند.»

این نشریه افزود تیم موساد می دانست که محسن فخری زاده جمعه ها از تهران به ویلای خود در خارج پایتخت می رود. «آنها مسیر روزانه، سرعت و زمان حرکت خودروی را می دانستند و دقیقاً می دانستند از کدام درها برای بیرون آمدن استفاده می کنند.»

بنا بر این گزارش در روز واقعه وقتی خودروی او از نقطه تعیین شده عبور کرد آنها دکمه را فشار دادند و مسلسل شکلیک کرد. «۱۳ گلوله از رو در رو به فخری زاده برخورد کرد ، در حالی که همسرش که ۱۰ اینچ (۲۵ سانتیمتر) دور نشسته بود ، هیچ آسیبی ندید.»

Image removed.

 

محسن فخری‌زاده از چهره‌های کلیدی برنامه "پدافند هسته‌ای" ایران معرفی شده

دریادار علی فدوی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آذر گذشته روایتی مشابه را مطرح کرده بود با این تفاوت که به گفته او ضاربی در محل نبوده و تیربار روی خودروی نیسان به صورت «ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد.»

به گفته آقای فدوی در زمان حمله ۱۱ نفر به عنوان تیم حفاظتی همراه محسن فخری‌زاده بودند اما "تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند." این فرمانده ارشد سپاه گفته است که ۱۳ گلوله از مسلسل روی نیسان شلیک شده و تنها فرد دیگری که تیر خورده سرتیم حفاظت آقای فخری‌زاده بوده که خود را سپر او کرده و ۴ گلوله خورده است.

این در حالیست که هفته نامه جویش کرونیکل می گوید در آن واقعه به هیچ یک محافظان آقای فخری زاده آسیبی وارد نیامد. بنا بر این گزارش، سلاح یاد شده بر یک وانت نیسان نصب شده و بسیار سنگین بود زیرا حاوی یک بمب نیز بود که منفجر شد تا پس از ترور، اثری از سلاح باقی نماند.

این گزارش می افزاید اسرائیل این عملیات را به تنهایی و بدون دخالت آمریکا انجام داده است هرچند دولت آمریکا قبل از حمله «سرنخ کوچکی» به دولت دونالد ترامپ دادند.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، پیشتر ترور محسن فخری‌زاده را از نظر امنیتی کم‌اهمیت ارزیابی کرده و گفته بود: ترور یک دانشمند در خیابان آن هم با دستگاه ماهواره‌ای نمی‌تواند امنیت ما را خدشه‌دار کند." او مدعی شده بود که در این حمله «از ابزار الکترونیکی پیشرفته با هدایت ماهواره‌ای» استفاده شده است.

 

مهمImage removed.

نشریه جوییش کرانیکل: فخری‌زاده با سلاح ویژه موساد و طی عملیات هشت ماهه ۲۰ جاسوس اسرائیلی و ایرانی کشته شد

نشریه جوییش کرانیکل گزارش داد عملیات کشتن محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه پاسداران در آذر ماه گذشته، طی فعالیت هشت ماهه ۲۰ جاسوس اسرائیلی و ایرانی و با سلاح خودکار یک تُنی انجام شد که موساد آن را قطعه قطعه به ایران منتقل کرده بود. 

به نوشته این مجله، طراحی و اجرای عملیات کشتن محسن فخری‌زاده  هشت ماه طول کشید. این طرح با حضور بیش از ۲۰ مامور و جاسوس اسرائیلی و ایرانی انجام شد و برخی از آنان شهروندان اسرائیلی بودند که به صورت ناشناس در تهران فعالیت می‌کنند.

طبق این گزارش، موساد تفنگ خودکار یک تنی که برای کشتن فخری‌زاده استفاده شده بود را به صورت قطعه قطعه به ایران قاچاق کرده بود.

این گزارش افزود: در این عملیات برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان از یک اسلحه «خودکار فوق دقیق» استفاده شد و همین امر باعث شد همسر فخری‌زاده و محافظان او که در محل حضور داشتند آسیب نبینند.

طبق این گزارش، مامورانی که در محل حضور داشتند اسلحه را از راه دور کنترل می‌کردند و دلیل سنگین بودن اسلحه این بود که بمبی در آن کارگذاری شده بود تا پس از عملیات همه شواهد را نابود کند.

به گزارش جوییش کرانیکل، برآورد حکومت ایران این است که برای یافتن جایگزین برای فخری‌زاده به شش سال زمان نیاز است.

از سوی دیگر تحلیلگران اسرائیلی به این نتیجه‌گیری رسیده‌اند که با کشته شدن فخری‌زاده روند ساخت بمب اتم برای ایران به جای سه و نیم ماه، دو سال طول خواهد کشد و برخی منابع اطلاعاتی ارشد نیز این زمان را پنج سال ارزیابی کرده‌اند.

طبق گزارش جوییش کرانیکل، اسرائیل به تنهایی و بدون دخالت آمریکا این عملیات را انجام داده و یکی از دلایل موفق شدن عملیات این بود که «سرویس‌های امنیتی ایران، بیش از حد مشغول رصد کردن مخالفان سیاسی شده بودند.»

جیکوب نیگل، یکی از بلندپایه‌ترین مقامات ارتش اسرائیل و مشاور سابق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به جوییش کرانیکل گفت: «موساد مدارکی داشت که نشان می‌داد فخری‌زاده در حال کار کردن بر روی ساخت چندین کلاهک هسته‌ای بود که قدرت تخریب هر کدام پنج برابر بیشتر از بمبی بود که به هیروشیما اصابت کرد.»

به گفته جوییش کرانیکل، طرح کشتن فخری‌زاده پس از آن شکل گرفت که در ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۶، ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸، ماموران موساد در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تاریخ این سازمان بخش انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران را از ۳۲ گاوصندوق بزرگ در انباری در حومه تهران به سرقت بردند.

بر اساس این گزارش، این مدارک در حال حاضر در محلی امن در اسرائیل نگهداری می‌شوند و دولت اسرائیل در حال حاضر با استفاده از اطلاعات موجود در این مدارک در تلاش است تا دولت جو بایدن را قانع کند که در هیچ توافق هسته‌ای به ایران اعتماد نکند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید