رفتن به محتوای اصلی

هشدار دونالد ترامپ به ایران درباره هدف گرفتن آمریکایی‌ها در عراق!

هشدار دونالد ترامپ به ایران درباره هدف گرفتن آمریکایی‌ها در عراق!

او در توییتی نوشت: "سفارت ما در بغداد روز یکشنبه هدف اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه راکت کار نکرد و شلیک نشد. حدس بزنید اینها از کجا آمده: ایران. ما حالا زمزمه هایی از حملات بیشتر علیه آمریکایی ها در عراق می شنویم..."

او در توییت دیگری اضافه کرد: "... یک توصیه دوستانه بهداشتی به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول خواهم شناخت. بیشتر فکر کنید."


 

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش می دهد مقام‌های امنیتی ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه، در جلسه‌ای در کاخ سفید، درباره گزینه‌های پیش روی این کشور در مقابل هر نوع حمله به پایگاه‌های نظامی یا دیپلماتیک آمریکا در عراق به توافق رسیده‌اند.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت نوشت که کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، مایک پومپئو وزیر خارجه و رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید درباره حمله احتمالی جلسه داشته‌اند.

به نوشته رویترز مقام‌های امنیتی ارشد درباره "طیفی از گزینه‌ها" صحبت کرده‌اند که به‌زودی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه خواهد شد. مقامی که با رویترز صحبت می کرد نگفت آیا این گزینه ها شامل اقدام نظامی خواهد بود یا نه.

او گفت: "همه گزینه ها طوری طراحی شده اند که غیرالتهاب آور باشند و مانع حملات بیشتر شوند."

نگرانی مقام‌های آمریکایی ظاهرا از نزدیک شدن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در سوم ژانویه است. ایران درباره "انتقام سخت" هشدار داده است.

این جلسه در پی حمله موشکی سه روز پیش به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد انجام می شود. ارتش عراق و سفارت آمریکا گفتند در آن حمله که با پرتاب ۸ موشک همراه بود خسارات جزیی به بار آمد.

ارتش عراق حمله روز یکشنبه را به یک "گروه غیرقانونی" نسبت داد.

مقام های آمریکایی شبه نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول حملات مکرر به منافع آمریکا در عراق می شناسند. هیچ گروه شناخته شده ای که مورد حمایت ایران باشد مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

واشنگتن که به آهستگی درحال کاهش نیروهای خود در عراق بوده اخیرا دولت عراق را تهدید کرد اگر حملات به سفارتخانه این کشور متوقف نشود آن را تعطیل کند.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا شمار کارکنانش در سفارت بغداد را کاهش داده بود.

اظهارات ژنرال آمریکایی

روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه به نقل از یک ژنرال بلندپایه آمریکایی گزارش داد که تقریبا یک سال بعد از حمله سوم ژانویه ۲۰۲۰ برای کشتن قاسم سلیمانی، ایران همچنان به دنبال تلافی جویی است.

ژنرال کِنِت مکنزی فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) گفت که رهبران ایران مایلند دست به تلافی جویی بیشتر بزنند.

بنابه این گزارش او در جریان یک سفر خارجی، در تماسی تلفنی به خبرنگاران گفت که مرگ قاسم سلیمانی رهبران را ایران را واداشته رویکرد خود به آمریکا را مورد بازنگری قرار دهند.

ژنرال مکنزی گفت: "ایرانی ها هرگز در توانایی ما برای واکنش شک نداشتند. هرگز در آن شک نداشتند. اما در اراده ما برای نشان دادن واکنش شک داشتند."

او گفت که مرگ قاسم سلیمانی همچنین قبضه ایران بر گروه های شبه نظامی در عراق که همواره تهدیدی برای پرسنل آمریکا بودند را تضعیف کرد.

او گفت: "مرگ سلیمانی توانایی ایران برای هدایت قوی این واحدها (شبه نظامیان) را از تعادل خارج کرد... پس به نظر من هماهنگی این گروه ها خیلی کمتر شده... اما در عین حال دست کسانی که بدون تایید از بالا حمله می کنند بازتر شده. و ما باید مواظب این گونه حملات هم باشیم."

ایران روز هشتم ژانویه دست به حمله ای موشکی به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق زد که موج انفجار آن برخی از نیروهای آمریکایی را دچار صدمات مغزی کرد.

ژنرال مکنزی گفت که آمریکا آماده مقابله با هرگونه تلاشی برای حمله است.

ارتش آمریکا پیشتر در سال جاری برای حفاظت از نیروهایش سامانه های پدافند هوایی را در عراق نصب کرد. در ماه جاری هم دو بمب افکن ب-۵۲ به خاورمیانه اعزام شدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید