رفتن به محتوای اصلی

روایت خانواده روح‌الله زم از آخرین ساعات؛ 'منتظر نماز پای چوبه دار بود

روایت خانواده روح‌الله زم از آخرین ساعات؛ 'منتظر نماز پای چوبه دار بود

فاطمه زم، روان‌درمانگر در ایران و خواهر روح‌الله زم در اینستاگرامش نوشته که در ملاقات آخر بر اساس تجربه‌ای که از برخورد با زندانیان داشته، متوجه شده که این آخرین دیدار با برادرش است و قرار است او را اعدام کنند: "پدر مهربانم با همان امیدواری و ایمان گفت نه دختر، گفتن چون این هفته ملاقات نداشتید و زندان شلوغ بوده، روز جمعه در خلوتی بهتون ملاقات دادیم که معطل نشید. اما من حتی او را هم باور نکردم."

محمدعلی زم، روحانی شناخته شده که سال‌ها رئیس حوزه هنری بود بعد از اعدام پسرش افشا کرد که تا لحظه آخر و دیدارشان یک روز قبل از اعدام، ماموران حفاظت سپاه پاسداران اجازه نداده بودند حتی تأیید حکم اعدام را به پسرش اطلاع بدهند.

فاطمه زم، در یادداشتش امروز جمعه ۲۸ آذر نوشته که "فریب" سخنان ماموران امنیتی را نخورده است: "خوشحالم که احساسم فریب گفته‌های فریبکاران را نخورد و حرف‌هایی که دلم می‌خواست را بهت زدم و نوازشت کردم."

Image removed.

منبع تصویر،INSTAGRAM@FATEMEHZAM

توضیح تصویر،

یادداشت فاطمه زم درباره برادرش

خواهر روح‌الله زم می‌گوید برادرش یک سال آخر در زندان مشغول عبادت و روزه و با "پاکی" در انتظار اعدام بوده است. او نوشته به "رهایی برادرش غبطه خورده" که در آخرین دیدار گفته: "من منتظر دو رکعت نماز پای چوبه دار هستم و تمام... "

اعدام ناگهانی مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در روز شنبه ۲۲ آذر "بدون اطلاع وکیل و خانواده‌اش" واکنش‌های بسیار گسترده‌ای به دنبال داشته است. بعد از شش روز همچنان اطلاعات جدیدی که اعضای خانواده او منتشر می‌کنند با "تاسف شدید" شمار زیادی از کاربران ایرانی و غیر ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شود. انتشار صدای نیاز زم، دختر روح‌الله زم در شب اعدامش یکی از آنهاست.

بر اساس گفته‌های نیاز زم، یکی از دو فرزند روح‌الله زم، او اجازه پیدا کرده که دقایقی قبل از اعدام با دخترش تلفنی صحبت کند، هرچند به صراحت به دخترش نگفته که قرار است اعدام شود.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم و پدربزرگ نیاز زم در اینستاگرام صدای نوه‌اش را منتشر کرده که صبح زود با گریه به او زنگ زده و گفته انگار "دارند پدرش را اعدام می‌کنند."

نیاز زم در این پیام صوتی برای پدربزرگش ماجرا را اینگونه شرح داده است:

"بابایی به من زنگ زد، یه‌جوری حرف زد که انگار داره خداحافظی می‌کنه، در مورد ‏‎روز قیامت حرف زد. ‏‎بابایی، میگم نکنه خدایی نکرده می‌خوان حکمشو اجرا کنن، تازه نزدیک اذانه. ‏‎بعد بهش گفتم چرا از روز قیامت حرف میزنی؟ گفت حالا دیگه!

‏‎بابایی، بهم گفت هر اتفاقی افتاد؛ گفت ممکنه خیلی اتفاق بیافته، گفت همیشه بچسب به درس‌ات، یعنی یه‌جوری باهام حرف زد که انگار دیگه هیچ وقت نمی‌تونه باهام حرف بزنه، بابایی! الان شاید بهم بگی توهم زدم، ولی حس کردم، حس کردم که داشت خدافظی می‌کرد."


 

خانم زم در توییترش نوشته که پدرش نیم ساعت قبل از اذان صبح روز شنبه ۲۲ آذر با او تماس گرفته که به وقت اروپا ساعت یک نیمه شب بوده و او از این تماس متعجب شده است.

در ایران معمولا زندانیان محکوم به اعدام را بعد از اذان صبح اعدام می‌کنند و همین موضوع و صحبت‌های "سربسته" روح‌الله زم باعث ترس نیاز زم از اعدام پدرش شده و با پدربزرگش تماس گرفته است.

روح‌الله زم دو فرزند دختر دارد که نیاز دختر بزرگ او است.

روح‌الله زم به عنوان پناهنده سیاسی با همسر و دو فرزندش در فرانسه زندگی می‌کرد که پارسال پاییز برای سفری کاری به عراق رفت و در کربلا "ربوده" و "توسط ماموران امنیتی" به ایران برده شد.

Image removed.

 

تصویری که از محمدعلی زم در مراسم هفتم پسرش سر خاک او منتشر شده است

خانواده آقای زم و در راس آنان محمدعلی زم می‌گویند "برخلاف رویه قضائی" ماموران امنیتی اجازه نداده‌اند که روح‌الله زم در جریان خبر تایید حکم اعدامش قرار بگیرد و حتی به آنها فرصت نداده‌اند که بر تاییدیه حکم اعدام اعتراض کنند. البته قوه قضاییه این موضوع را رد کرده و دادسرای انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای به آقای زم هشدار داده که اطلاعات "غیردقیق" ندهد اما آقای زم باز هم سکوت نکرده است.

قوه قضائیه ایران روح الله زم را چهار روز بعد از آنکه تایید حکم اعدامش در رسانه‌ها اعلام شد، اعدام کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای شدیداللحن اعدام او را محکوم کرد و پارلمان اروپا هم در قطعنامه‌ای خواستار تحریم عاملان پرونده او و نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام شده ایرانی شده است.


روح‌الله زم چرا به عراق رفت و چگونه بازداشت شد؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
Bbc

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید