رفتن به محتوای اصلی

کامیل احمدی پژوهشگر مسائل اجتماعی، در ایران به '۹ سال حبس' محکوم شد

کامیل احمدی پژوهشگر مسائل اجتماعی، در ایران به '۹ سال حبس' محکوم شد

دولت بریتانیا با اظهار "نگرانی شدید" خواستار توضیح بیشتر در این باره شده و امیر رئیسیان وکیل آقای احمدی گفته درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و به نتیجه آن "امیدوار" است.

آقای احمدی مردم‌شناس و پژوهشگر کرد ایرانی که به گفته شبکه‌ حقوق بشر کردستان سال‌ها بود در ایران زندگی می‌کرد، ۲۰ مرداد پارسال در تهران بازداشت و آبان همان سال با وثیقه آزاد شده بود.

به گزارش تسنیم خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، آقای احمدی به "تحصیل مال نامشروع حاصل از همکاری و اجرای پروژه‌های موسسات برانداز" متهم بوده است.

این خبرگزاری اتهام‌های دیگری را هم ذکر کرده است: "همکاری با موسسه هیفوس در مسائل زنان و کودکان، تلاش برای اعمال نفوذ در تهیه و تصویب طرح افزایش سن ازدواج با همراهی دو نماینده زن سابق مجلس و سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی، ترویج و حمایت از همجنس‌گرایی، همکاری و ارتباط با رسانه‌های معاند و بیگانه و ارسال گزارش خلاف واقع به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران" و سفر به اسرائیل "در پوشش خبرنگار بی‌بی‌سی".

آقای احمدی برنده جایزه ادبیات و علوم انسانى بنیاد جهانى صلح در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا بوده و "داستان شهر ممنوعه، پژوهشی جامع بر باب دگرباشان در ایران" از آخرین کارهای اوست.

به گفته شفق رحمانی همسر آقای احمدی، تمام فعالیت‌های او قانونی و با مجوز دانشگاه‌های معتبر و وزارت ارشاد ایران بوده‌اند.

آقای احمدی در فیسبوک رسیدگی قضایی به پرونده‌اش را پر از نقص دانسته و نوشته که اتهام‌های او مربوط به تحقیقاتش درباره سنت‌های آسیب‌رسان به کودکان در مناطق محروم ایران بوده و سعی شده این پژوهش‌های مستقل به اهداف توسعه ۲۰۳۰ سازمان ملل پیوند زده شوند.

در سال‌های اخیر شماری از پژوهشگران دو تابعیتی در ایران به "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام"، جاسوسی برای اسرائیل و کشورهای غربی و تلاش برای براندازی متهم شده‌اند، از جمله فریبا عادلخواه پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس که به پنج سال زندان و احمدرضا جلالی پزشک ایرانی-سوئدی که به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته علی باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر و معاون قوه قضائیه ایران، "حدود ۴۰ نفر طی چهار دهه گذشته با قوه قضاییه سروکار داشته و مجرم شناخته و مجازات شده‌­اند".

برخی کشورهای اروپایی به شهروندان خود که تابعیت ایرانی هم دارند هشدار داده‌اند از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند. قوه قضائیه ایران این هشدارها را "فضاسازی سیاسی و رسانه‌ای" خوانده است. حکومت ایران تابعیت دوم شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

کشورهای غربی حکومت ایران را متهم می‌کنند از این افراد بعنوان اهرم فشار و ابزار چانه‌زنی استفاده می‌کند. مقام‌های ایران این را تکذیب و بر صحت اتهام‌ها تاکید می‌کنند.

نهادهای حقوق بشری بارها از روال قضایی و رعایت حقوق متهمان ابراز نگرانی کرده‌اند اما حکومت ایران می‌گوید بر اساس قانون و ضوابط عمل می‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید