رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مخالف بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران است

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مخالف بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران است

قای لاوروف خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری صداوسیما، دو رسانه رسمی ایران گفته است "ازمواضع کشورهایی که می خواهند علاوه بر موضوع هسته ای مسائل دیگر را وارد کنند، حمایت نمی کنیم. برجام نباید مورد بازنگری قرار گرفته و در آن مسائل دیگر مطرح شود".

به تازگی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته بود به توافقی بیشتر از توافق برجام با ایران نیاز است که برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را هم در بر بگیرد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه سه کشور اروپایی عضو توافق برجام هستند. این سه کشور اروپایی از شتاب گرفتن برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که گفته می‌خواهد به توافق هسته ای برجام بازگردد برنامه موشکی ایران را به عنوان یکی از مسائل موجود توصیف کرده و گفته برای حل اختلافات با ایران می‌خواهد برخلاف دونالد ترامپ با متحدان اروپایی همکاری کند.

Image removed.

 

روسیه و ایران روابط نزدیکی دارند

ایران هرگونه مذاکره مجدد بر سر برجام را رد کرده و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور گفته است که هرگز بر سر مسائل موشکی گفت و گویی با دیگر طرف ها صورت نخواهدگرفت.

روسیه طرح های پیشنهادی برای مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرده و با انتقاد از تحریم های ایران گفته است "به رغم تحریکات آمریکا، ایران به تعهدات خود در برجام درباره اجرای پروتکل الحاقی و توافق های دوجانبه با آژانس عمل کرده است".

آقای لاوروف گفته است "ما تحریم های یکجانبه غرب را نمی پذیریم و با اقدامات مشخص از ایران حمایت می کنیم. این اقدامات را در اینجا برنمی شمرم زیرا حساس است. ولی در تهران این را می دانند".

روسیه از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای، گرچه در عمل تحریم های ایالات متحده را علیه ایران به اجرا گذاشته اما از مواضع ایران در اجرای توافق برجام مقابل آمریکا دفاع کرده است.

در جریان تلاش دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ازسرگیری قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، آقای لاوروف با ارسال نامه ای رسمی به رئیس وقت شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که از دیدگاه روسیه، آمریکا از این توافق خارج شده و دیگر اجازه استفاده از امتیازات آن را ندارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا از روابط با روسیه دفاع کرد و گفت در هفت سالی که از عمر وزارتش می گذرد بیش از ۳۰ بار به آن کشور سفر کرده است.

آقای ظریف گفته است که ایران برای روابط با روسیه "اصالت" قائل است و این روابط را جایگزین یک روابط خوب با اروپا و آمریکا نمی داند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
Bbc

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید