رفتن به محتوای اصلی

اخبار کوتاه ازایران و جهان را یکجا وبا یک کلیک :

اخبار کوتاه ازایران و جهان را یکجا وبا یک کلیک :

 

 

 

گزارش رسانه‌های ایران از معامله تسلیحاتی ایران و ونزوئلا

رسانه‌ها روز جمعه تصاویری از سخنرانی نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا را منتشر کردند که در آن یک پهپاد هم نمایش داده می‌شود.

به نوشته آنها، این پهپاد از نوع مهاجر-۶ ساخت ایران است.

این رسانه‌ها به نقل از صداوسیما نوشتند: «احتمالا جمهوری اسلامی ایران در اولین معامله تسلیحاتی خود بعد از سال‌ها، تکنولوژی پهپادهای مهاجر-۶ را به ونزوئلا انتقال داده است.»

پیشتر ایوان دوکه، رییس‌جمهوری کلمبیا، اعلام کرده بود مادورو قصد دارد از ایران موشک خریداری کند.

مادورو این اظهارات را رد کرد، اما گفت بررسی خرید موشک از ایران «ایده خوبی» است

معاون وزارت بهداشت در اعتراض به وزیر استعفا کرد

 

 رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نامه‌ای به وزیر بهداشت، با انتقاد از "مدیریت بسیار غلط و پرنقص" کرونا استعفا کرده است.

او در نامه استعفای خود نوشته است که مدیریت وزارت بهداشت باعث "تلفات انسانی بسیار" در ایران شده است.

دیروز، سعید نمکی، وزیر بهداشت، از معاون خود دکتر ملک‌زاده انتقاد کرده و او را به "پیش‌بینی‌های غلط درباره کرونا" متهم کرده بود.

 

ترکیه حکم بازداشت ۱۰۱ نفر را به اتهام «ارتباط با تروریسم» صادر کرد 

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مقامات این کشور، حکم بازداشت ۱۰۱ نفر، از جمله شماری از پزشکان و وکلا را به دلیل آنچه که «تحقیقات درباره تروریسم» توصیف کرده‌، صادر کرده‌اند. به گفته منابع، عملیات جست‌وجوی مظنونان در چهار شهر ترکیه از استان دیاربکر در جنوب‌ شرق آغاز شده و آناتولی در گزارش خود اشاره کرده که «تاکنون ۷۴ مظنون بازداشت شده‌اند.» خبرگزاری آناتولی این افراد را متهم به ارتباط با «حزب جامعه دموکراتیک»، شاخه حقوقی حزب کارگران کردستان ترکیه کرده است.

مشاور خامنه‌ای: انفجار نطنز یک خرابکاری صنعتی بود

 

 مشاور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در امور صنایع دفاعی می‌گوید انفجار سایت هسته‌ای نطنز «خرابکاری صنعتی» بود.

حسین دهقان در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت افرادی که مسئول نصب برخی تجهیزات بودند، احتمالا دستکاری‌هایی انجام داده‌اند که منجر به انفجار شده است.

وی هیچ توضیحی درباره این افراد و نوع دستکاری و تغییراتی که ایجاد شده است، نداد

 

جایزه آزادی بیان سال ۲۰۲۰ به محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی اهدا شد

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی را به عنوان یکی از برندگان جایزه آزادی بیان امسال این سازمان انتخاب کرده بود، دیشب در یک مراسم آنلاین این جایزه را اهدا کرد.

مراسم کمیته حفاظت از روزنامه ‌نگاران (سی‌پی‌جی) که مقر آن در نیویورک است دیشب ۱۹ نوامبر ساعت ۸ شب به وقت نیویورک به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین و با اجرای لستر هولت مجری اخبار شبکه ان بی سی برگزار و به صورت زنده از شبکه‌های اجتماعی و چند شبکه خبری از جمله ان‌بی‌سی پخش شد.

 

اسرائیل لبنان را به تغییر موضع درباره مرز دریایی دو کشور متهم کرد  

 

اسرائیل لبنان را به تغییر موضع در مذاکرات درباره مرز دریایی دو کشور متهم کرد و هشدار داد که این امر می‌تواند موجب بروز «بن‌بستی»‌ شود که به کل منطقه آسیب بزند. مذاکره درباره مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان، ماه گذشته و تحت نظر ایالات متحده آمریکا، با هدف هموار کردن راه برای اکتشافات نفت و گاز و حقوق حفاری‌های ساحلی آغاز شد. یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل شامگاه پنجشنبه در توییتی نوشت که لبنان هفت بار درباره مذاکره بر سر مرز دریایی با اسرائیل تغییر موضع داده است. 

 

انتقاد از قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی سپاه با یک متهم به فساد اقتصادی

وب‌سایت اصولگرای الف خواستار توضیح قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه درباره عقد قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی با مهدی جهانگیری، متهم به فساد اقتصادی شده است.

این وب‌سایت از مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، به عنوان «متهم اقتصادی» نام برده و نوشته «چگونه وقتی هنوز حکم نهایی مهدی جهانگیری به دلیل اتهامات اقتصادی قطعی و نهایی نشده با وی قرارداد همکاری در حوزه اقتصادی امضا می‌شود؟»

توافقنامه‌ ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه مجتمع فولاد بناب بین گروه مالی گردشگری که آقای جهانگیری ریاست آن را بر عهده دارد و قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه، روز ۱۷ آبان امسال امضا شد.

«گروه مالی گردشگری» در حال حاضر در قالب پنج هلدینگ اصلی در عرصه‌های «بانکداری»، «گردشگری»، «صنعت ساختمان»، «نفت و گاز و پتروشیمی» و «صنعت و معدن» فعالیت می‌کند.

 

 

مکرون به رهبران مسلمانان فرانسه برای پذیرش 'ارزش‌های جمهوری' ضرب‌الاجل داد

 

آقای مکرون به شورای مسلمانان فرانسه ۱۵ روز فرصت داده تا منشور مورد نظر او را بپذیرند.

این نهاد حاضر شده یک شورای ملی برای امامان مساجد تاسیس کند که قرار است به روحانیان مسلمان اعتبارنامه‌ای بدهد و در صورت نیاز این اعتبارنامه را باطل کند.

این تحولات پس از چند حمله مرگبار روی می‌دهد که مهاجمان در آنها مظنون به اسلام‌گرایی افراطی بوده‌اند.

منشور پیشنهادی امانوئل مکرون به مسلمانان فرانسه می‌گوید اسلام یک دین است و یک جنبش سیاسی نیست. این منشور همچنین "مداخله خارجی" در امور گروه‌های مسلمانان را ممنوع می‌کند.

 

واکنش وزارت خارجه به خبر «ارسال پیام عراقچی به بایدن»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر نیویورک تایمز درباره تماس سیدعباس عرقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با تیم جو بایدن را ساختگی خواند و افزود: خبرسازی‌های زرد، به ویژه در این روزها شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه « سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران تلاش کرده از طریق واسطه‌هایی، به تیم جو بایدن درباره بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام پیام ارسال کند»، گفت: این خبر مربوط به اول هفته و کاملا ساختگی است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما،  با تاکید بر اینکه این دست، رسانه‌ها از این پس از اینگونه اخبار  را  در هر روز بیشتر خواهند ساخت، اظهار داشت: در نیویورک، همان روز توسط دفتر نمایندگی جواب داده شده که هیچ تماسی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم صورت نگرفته است

افشای برنامه احمدی نژاد برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

محمد حسن قدیری ابیانه معتقدند که سفرهای مکرر احمدی نژاد و شعارهایی که به راه می‌اندازد نظیر اینکه احمدی نژاد برگرد، زمینه سازی طرفدارانش و اظهارات مشاور رسانه‌ای او یعنی علی‌اکبر جوانفکر مبنی بر اینکه احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت خواهد کرد، همه نشان از تصمیم قاطع او برای حضور دارد.

البته عده‌ای هم در واکنش به این صحبت‌ها معتقد بودند که حتی در صورت حضور هم محال است که صلاحیتش تایید شود؛ برای مثال  حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درباره تحرکات اخیر احمدی نژاد برای ورود به عرصه انتخابات، گفت: احمدی نژاد با وجود تلاش‌هایی که انجام می‌دهد این امکان را ندارد که از فیلتر شورای نگهبان عبور کند؛ زیرا پرونده او حتی از آنچه در سال ۹۶ بود، سنگین‌تر نیز شده است.

 اما در این میان اظهار نظر یک روزنامه اصلاح طلب بحث را به جای دیگری کشاند.

چندی پیش بود که روزنامه اعتماد نوشت «چنانچه احمدی‌نژاد مجوز حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را دریافت نکند، این احتمال وجود دارد که با حمایت از یک نامزد اجاره‌ای، شورای نگهبان را دور بزند و در تشکیل دولت آینده سهیم شود.»

موضوعی که حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرا هم آن را تایید کرده و در این باره گفته است: احتمالا احمدی نژاد در انتخابات تایید صلاحیت نشده و آرای خود را به سبد یکی از نامزدهای مدنظرش منتقل خواهد کرد.  یکی از سایت‌های خبری هم در تایید آن اینگونه نوشته که نگاهی به اندک افراد باقیمانده در کنار احمدی نژاد حکایت از آن دارد اگر او نخواهد به سبک ۹۶ پشت چهره های جنجالی قرار گیرد، تنها دو چهره هستند که شانسی برای تایید صلاحیت شدن دارند.

 

 

حمله با چاقو در شهر اوبرهاوزن آلمان چندین مجروح بر جای گذاشت

 

رسانه‌های آلمانی شامگاه پنج‌شنبه 19 نوامبر 2020 از مجروح شدن شماری از افراد در حادثه حمله با چاقو در شهر اوبرهاوزن در غرب آلمان خبر دادند.

رسانه‌های آلمانی به نقل از پلیس محلی در شهر اوبرهاوزن در غرب این کشور گزارش کردند که برخی از مجروحان این حادثه به بخش‌ مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند.

 منابع مطلع یادآور شدند که «5 نفر در حمله‌ای که به بنا به اظهارات اولیه پلیس «به نظر می‌رسد دعوای خانوادگی باشد» مجروح شدند.

قالیباف علیه قالیباف!

به گزارش انصاف نیوز آقای قالیباف صبح امروز در نشست مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: «مطمئن باشید که رویکرد آمریکا در قبال ایران با تغییر رئیس جمهور این کشور عوض نخواهد شد، از این رو برای تغییر رویکرد آمریکا باید نگاهمان در جهت تقویت داخل باشد».

 

رئیس «مجلس انقلابی» ۷۲ ساعت پیش از این اظهارنظر، در نطقی در جلسه‌ی علنی مجلس گفته بود: «رئیس جمهور جدید آمریکا، ادعا می‌کند سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاست های متفاوتی را در چهار سال پیش رو در آن کشور رقم خواهد زد. یکسان دانستن جزء به جزء این دو فرد، موافق تجربه‌ی ما نیست ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌سازد دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فردِ جدیدِ مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او پیش از این نیز اجرایی شده است. درست است که بایدن با ترامپ فرق‌ دارد اما مهم این است که بدانیم بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم های به اصطلاح فلج‌کننده و اولین ناقض تعهدات آمریکا است، تفاوتی ندارد. بایدن نفرِ دومِ دولتِ اوباما و تنظیم‌کننده‌ی‌ اصولِ سیاست خارجی آن دولت بود و تیم کارشناسی و تصمیم‌ساز او عمدتا همان تیم دولت اوباما ست»

 

 

توضیح همتی درباره منابع کمک‌های معیشتی دولت

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به ارایه توضیحاتی درخصوص محل تامین برنامه‌های معیشتی دولت پرداخت.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: پرداخت وام قرض الحسنه یک میلیونی به حدود ۱۰میلیون سرپرست خانوار که درآمد ثابت ندارند، از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کرونا است. برای حفظ ثبات مالی و جلوگیری از انحراف از هدف تورمی، علی رغم نیاز به منابع مالی جهت تأمین نیازهای معیشتی مردم، بانک مرکزی چاره‌ای جز ادامه سیاست‌های انضباطی خود و عدم انبساط جدید پولی ندارد.

 

اشرف غنی: باید اجماع نیرومندی بین ایران و افغانستان علیه تروریسم شکل بگیرد

اشرف غنی در دیدار روز چهارشنبه ۲۸ عقرب/آبان با نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران گفته است، در بخش برنامه‌های اقتصادی اجماع قوی میان افغانستان، ایران و کشورهای منطقه وجود دارد و باید این اجماع در زمینه مبارزه علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر نیز ایجاد شود.

ابراهیم طاهریان در سفری به افغانستان، دیروز با عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و حامد کرزای، رییس جمهوری پیشین افغانستان دیدار و در مورد روند صلح این کشور گفت‌وگو کردند.

سفر ابراهیم طاهریان در کابل مصادف با اعلام رسمی کاهش نیروهای آمریکایی از افغانستان بود. پنتاگون(link is external) اعلام کرد تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱شمار نیروهایش را در افغانستان از۴۵۰۰  به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌دهد.

 

تایید پیروزی بایدن در بازشماری آرای جورجیا و حمله او به ترامپ

جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا خودداری دونالد ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات را محکوم کرده است و می‌گوید این کار پیام غلطی را درباره کشور آمریکا می‌دهد.

آقای بایدن گفته است مطمئن است رییس جمهوری آمریکا می‌دانسته که پیروز نخواهد شد و از خود "بی‌مسئولیتی باورنکردنی" نشان داده است.

آقای ترامپ سلسله شکایت‌هایی را در دادگاه‌های مختلف برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات آغاز کرده است که به جز یک شکایت تمامی آنها با شکست مواجه شده است.

نگرانی «شدید» اعضای اروپایی برجام نسبت به عدول ایران از تعهدات هسته‌ای

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز جمعه ۲۹ آبان دوباره ایران را به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود فراخواندند.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، اعضای اروپایی برجام گفته‌اند متعهد به حفظ برجام و اجرای کامل آن هستند. در بیانیه این سه کشور آمده است: «ما به سختی تلاش کردیم که برجام حفظ شود و بارها و آشکارا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار تاسف کردیم و تلاش‌هایی مانند راه‌اندازی مکانیسم مالی اینس‌تکس را برای تجارت قانونی ایران انجام دادیم.»

 

دانشگاه آکسفورد: واکسن کرونای ما در افراد مسن واکنش ایمنی قوی ایجاد کرده است

 

نتایج به دست آمده که روز پنجشنبه ۲۹ آبان‌ در مجله پزشکی لنست منتشر شد نشان می‌دهد کسانی که بالای ۷۰ سال دارند به واکسن واکنش ایمنی مثبتی داده‌اند.

اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن دانشگاه آکسفورد بریتانیا، گفت تیم تولید واکسن کرونا به مرحله اعلام نتایج نهایی آزمایش واکسن نزدیک شده و قطعا پیش از کریسمس به آن دست می‌یابد.

او به رادیو بی‌بی‌سی گفت: «ما هنوز کامل به آن نقطه نرسیده‌ایم. مشخصا نمی‌خواهیم عجله کنیم. در حال نزدیک شدن هستیم و قطعا بر اساس پیشرفت، این [نتیجه آزمایش‌ها]‌ پیش از کریسمس خواهد بود.»

یکی از مشاوران گروه واکسن دانشگاه آکسفورد هم مشاهده آنتی‌بادی‌های تقویت شده در افراد مسن‌ طی مراحل آزمایش واکسن این دانشگاه را «دلگرم‌کننده» خواند.

سیف ‌العدل، رهبر جدید القاعده؟

اگر گزارش‌ها در مورد مرگ ابو‌محمد المصری یکی از دو جانشین ایمن الظواهری، رهبر القاعده تائید شود، سیف‌العدل تنها جانشین در قید حیاتی است که بیشترین احتمال را دارد رهبر آیندهٔ این گروه شود.

۱۳ نوامبر، نیویورک‌تایمز اعلام کرد که مأموران اسرائیلی حدود سه ماه پیش، المصری (عبدلله احمد عبدالله) را در تهران به قتل رسانده‌اند. ۱۷ نوامبر حامیان بلند‌پایهٔ طرفدار القاعده برای المصری در شبکه‌ها سوگواری کردند.

۱۳ نوامبر گزارش‌های تائید‌نشده‌ای دریافت شد مبنی بر اینکه الظواهری حدود یک ماه پیش به مرگ طبیعی درگذشته است

اروپا چه بویی می‌دهد؟

قرار است گزیده‌ای از بوهای اروپایی بازسازی و حفظ شود، و یافته‌های گروه تحقیقاتی در «دائره‌المعارف میراث بو» به صورت آنلاین منتشر شود.

گروهی از محققان متخصص تاریخ، هنر، زبان‌شناسی کامپیوتری و شیمی، که با نام «کنسرسیوم اودوروپا» شناخته می‌شود، قصد دارد از بوهای آشنایی مثل توتونتا بوهای غریبی مثل چیپس پشکل و نمک‌های بودار قرن هجدهم را ثبت کند

اولین سفر نخست‌وزیر پاکستان به کابل به منظور بهبود روابط دوجانبه

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه  برای دیدار با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان وارد کابل شد. این دیدار همزمان با توقف مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان و افزایش خشونت‌ها در این کشور انجام شده است. این اولین سفر عمران خان به افغانستان از دو سال پیش و شروع دوره نخست‌وزیری او به شمار می‌رود. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفت:‌ «هدف از این سفر بهبود مناسبات برادرانه دو جانبه، روند صلح افغانستان، و توسعه اقتصادی منطقه‌ای است.» 

اوباما در کتاب جدیدش درباره ایران چه نوشته است؟

کتاب جدید باراک اوباما  رییس‌جمهوری سابق آمریکا با عنوان «سرزمین موعود» در ۲۴ ساعت اول انتشار، در ایالات متحده آمریکا و کانادا، حدود ۸۹۰ هزار نسخه فروخت. این کتاب که  زندگینامه اوست و توسط انتشارات پنگوئن منتشر شده، در نسخه‌های کتاب الکترونیک و کتاب صوتی نیز پیش‌فروش و فروخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که سرزمین موعود، عنوان پرفروش‌ترین کتاب زندگینامه یک رییس‌جمهور در تاریخ مدرن را به خود اختصاص دهد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید