رفتن به محتوای اصلی

ایران می‌گوید تعرض به مرزهایش را تحمل نمی‌کند

ایران می‌گوید تعرض به مرزهایش را تحمل نمی‌کند
درگیری‌های قره‌باغ

از حدود یک هفته پیش درگیری‌های شدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ آغاز شده است. بر اثر این درگیری‌ها تاکنون صدها هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند و دو طرف یکدیگر را به کشتن غیرنظامیان متهم می‌کنند.

اکنون وزارت خارجه ایران می‌گوید برای دستیابی به یک طرح صلح، تهران با پایتخت‌های دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تماس مستمر قرار دارد.

Image removed.
 

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین امروز اعلام کرده است که "ضمن تاکید و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بر خروج نیروها از شهرهای اشغالی تاکید داریم. هرچه زودتر درگیری‌های نظامی برای گفت‌وگوهای سیاسی و زمان‌دار متوقف شود".

به گفته آیا خطیب‌زاده "در بحران ایجاد شده ایران از کنشگران معدودی است که با همه طرف‌های این موضوع روابط خوبی دارد و در همین چارچوب برای خود رسالت ویژه‌ای برای کمک به حل این بحران قائل است و در این زمینه تلاش می‌کند".

اختلاف و درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نزدیک به ۳۰ سال است که ادامه دارد. ایران تاکنون تلاش کرده که در این نبرد سیاست بی‌طرفی داشته باشد و بین دو همسایه خود میانجیگری کند.

با این حال، پس از آغاز درگیری‌های اخیر دهم مهرماه، نمایندگان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند قره‌باغ به جمهوری آذربایجان تعلق دارد.

علاوه بر این، از زمان شروع درگیری های بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایران متهم بوده است که از ارمنستان حمایت می‌کرده است.

ایران روابط حسنه‌ای با ارمنستان دارد و در ده‌ها طرح مشترک از جمله تامین برق با این کشور همکاری می کند. در ارتباط با جمهوری آذربایجان، روابط دو طرف در مقاطعی شکننده بوده است.

علاوه بر ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا که به طور مشترک ریاست گروه مینسک را برعهده دارند خواستار آتش‌بس فوری و گفتگو بین طرف‌های درگیر شده‌اند.

منطقه مورد مناقشه قره باغ رسما بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است هرچند به علت آن که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند زیر نظر دولت محلی که ارمنی‌ها در دست دارند اداره می‌شود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در فاصله سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بر سر منطقه قره‌باغ جنگیده اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید