رفتن به محتوای اصلی

درخواست تعلیق موقت نماز جمعه اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان

درخواست تعلیق موقت نماز جمعه اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان

جناب حضرت مولانا عبدالحمید  اسماعیل زهی گرامی و بزرگوار ـ دامت برکاتهم

موضوع:  درخواست تعلیق موقت نماز جمعه اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان

 با عرض سلام و احترام بعنوان یک پزشک درخواست مشخص پزشکی و علمی در مورد خطر ویروس کرونا از حضرتعالی و علمای محترم  اهل سنت سیستان و بلوچستان دارم, که امیدوارم تا دیر نشده آن را جدی بگیرید و حداقل نماز جمعه زاهدان و بقیه شهرهای استان را تا اطلاع ثانویه برگزار نکنید. همانگونه که مستحضر هستید اهل تشیع نه تنها نماز جمعه, بلکه نماز مساجد خود را موقتا تعلیق نموده اند.

 معضل کرونا بسیار جدی است, بخصوصی در ایران که شیوع آن همچنان سیر صعودی دارد. شوربختانه در ابتدای کار مسئولین با نگاهی به اصطلاح "شرعی" و تقدیرگرایانه این خطر جان‌گیر و فاجعه‌آمیز را بنا به دلایل مذهبی (مثلا در قم) یا سیاسی (مثلا در تهران) جدی نگرفتند. اما اکنون دریافته اند که این معضل کشنده بغایت جدی است. اگرچه برای برخی از استانها نظیر گیلان و قم و مازندران کمی دیر شده است و باید از سهل انگاری مسئولین در آن استان ها درس گرفت.

 در متن آخرین اطلاعیه‌ی ستاد اقامه نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید بر فرضیت و وجوب نماز جمعه شده است و با توصیه به نظافت و طهارت و یا غسل و پوشیدن لباس نو یا شسته, مردم عمدتا بلوچ اهل سنت زاهدان را دعوت به گردهمایی نماز جمعه کرده است.

 جناب مولانای گرامی, باور کنید طهارت و غسل و پوشیدن لباس نو یا شسته و یا نماز در فضای باز نمی تواند تاثیر چندانی در جلوگیری ویروس کشنده کرونا داشته باشد. از نظر عملی و علمی و عقلانی و پزشکی, علاوه بر رعایت بهداشت فردی, موثرترین راه جلوگیری گسترش این ویروس عدم تجمع از هر نوع آن و جلوگیری از انتقال فرد به فرد می باشد.

 لهذا عاجلانه استدعا می کنم هر چه سریعتر "هیات فتوای اهل سنت" تشکیل جلسه بدهد و از طریق مشورت با پزشکان (اعم از بلوچ و غیر بلوچ) در مورد این موضوع "حیاتی" تصمیم گیری بکند. کرونا در استان و زاهدان وجود دارد و حتی قربانی طلبیده است. در شرایطی که حتی حج و زیارت مسجد نبوی تعلیق شده اند. عواقب گسترش بیشتر بیماری ویروس کرونا در استان قابل توجیه نخواهد بود. در صورت شیوع هر چه بیشتر و  گسترده تر بیماری مرگبار کرونا در زاهدان و بقیه شهر های استان و حتی مناطق سنی نشین کشور, حداقل بخشی از مسئولیت خسران احتمالی جانی متوجه علمای اهل سنت خواهد بود, چون کرونا شیعه و سنی یا بلوچ و فارس نمی شناسد. آن هم در زمانی که علمای شیعه در نهایت فتاوی خود را با علم و عقل (اگرچه دیر) همسنگ کرده اند. وانگهی معنای تصریح استقلال شرعی در مسائل علمی و مهلک روز ربطی به ویروس کرونا که یک معضل نه تنها استانی, ملی و جهانی است, ندارد.

 دکتر عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان در لندن

شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید