رفتن به محتوای اصلی

شیفتگی پادشاهی خواهان به سیاست های ترامپ استقلال اپوزیسیون را زیر سوال می برد

شیفتگی پادشاهی خواهان به سیاست های ترامپ استقلال اپوزیسیون را زیر سوال می برد

از زمان مطرح شدن تغییر استراتژی آمریکا در مواجه با جمهوری اسلامی به "رژیم چنج" برخی از جریانات اپوزیسیون بخصوص پادشاهی خواهان شروع به همکاری و نزدیک شدن به سیاست های آمریکا(کنفرانس ورشو-انستیتو واشنگتن و... ) در براندازی رژیم شدند و تلاش کردن به عنوان جریان آلترناتیو برای آینده ایران در نزد آمریکایی ها مورد توجه قرار گیرند.

در همین رابطه رضا پهلوی در "اندیشکده هادسون" به مخاطبان خویش و دولت آمریکا پیشنهاد کرده که به جای حکومت، مستقیماً با مردم ایران طرف صحبت شوند. او گفته که:"با توجه به اعتمادی که مردم به من دارند تمام تلاش خود را به کار گرفتم که هماهنگی بین مردم ایجاد کنم"!

در این اظهارات سیاست "فشار حداکثری" که بگفته پمپئو "این سیاست ابعاد اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد" مورد تایید رضا پهلوی قرار می گیرد و در مصاحبه با نیوزویک از جانب مردم بیان می کند که "مردم ایران قدردان این فشارها هستند".

از مهمترین نگرانی ها در تغییر رژیم ایران مداخله سایر کشورها است که با توجه به سابقه دخالت های آمریکا در کشورهایی چون عراق و افغانستان و سوریه شاهد نتیجه عکس در این کشورها بوده ایم از همین جهت رضا پهلوی با درست دانستن تلویحی حمله نظامی به کشورهای  مذکور منهای دخالت حزب های داخلی آمریکا )دمکرات ها) پس از حمله می گوید:"در عراق و افغانستان درواقع دخالت خارجی و تغییر شرایط بود که این اوضاع را به وجود آورد مردم ایران دنبال دخالت شما نیستند بلکه خواهان تغییر سیاست خارجی شما هستند! کمک می‌خواهند ولی در عین حال نمی‌خواهند وارد بازی‌های حزبی کشورهای دیگر بشوند. سیاست دو حزب در کشور شما سیاست داخلی آمریکاست و مردم ایران نمی‌خواهند وارد این رقابت‌ها بشوند!" مجری در پایان جمله رضا پهلوی گفت:"امیدوارم دمکرات ها شنیده باشن این حرفها رو"

 

در همین راستا رضا پهلوی در بخش دیگر اظهاراتش به خبرنگاران آمریکایی می گوید:" البته که ما می‌دانیم دیپلماسی بهترین راهکار است ولی باید ببینیم که چقدر و تا کی می‌خواهید برای دیپلماسی تلاش بکنید که تا حالا هیچ نتیجه‌ای از آن نگرفتید؟! چند سال دیگر؟! آیا هنوز معلوم نشده که این رژیم صداقت ندارد و حتا حاضر است مردم را هم قربانی بکند؟!"

نتیجه ندادن دیپلماسی تایید سیاست ترامپ و چراغ سبزی به سیاست های آمریکا در قبال ایران است. تایید راهبرد ترامپ به معنی کشاندن کشور به سمت جنگ است به این دلیل که ادامه "فشار حداکثری" که نقش آمریکا در آن پررنگ است هیچ اهمیتی برای اپوزیسیون در نزد مردم نخواهد داشت چون با دخالت کشور دیگر همراه است البته ادامه این سیاست ممکن است بعد از پیروزی انتخابات ترامپ فاجعه جنگ را برای ایران به بار بیاورد.

در همین رابطه در موسسه هادسون "شان تاندون"(از ای اف بی) از رضا پهلوی می پرسد "شما در صحبتتان گفتید که حمایتتان را از فشار حداکثری برروی رژیم اعلام می کنید آیا می توانید توضیح بیشتری دهید در مورد امیدواریتان، در چهار چوب سیاست آمریکا و حمایت دولت ترامپ از محدودیت ویزا برای ایرانی ها و خرابی اماکن فرهنگی و... آیا با این وجود به طور کل از اعمال ترامپ احساس رضایت دارید؟"

رضا پهلوی در پاسخ به این سوال بیان داشت :"هر موقع شما فشار تحریم ها را کم کردید رژیم از آن بهرمند میشود ...تحریم ها و تشدید تحریم نوری در تاریکی است...!"

در مجموع اظهارات رضا پهلوی، شروعی ایست برای شکل دادن به چنین مرجعی که قرار است نمایندۀ مردم ایران بشود. منتها با اتکأ به آمریکا و در قالب طرحی آمریکایی که بار اول نیست که در خاورمیانه به اجرا گذاشته میشود.

بار اولش در عراق بود که شورایی قلابی به نام «شورای ملی عراق» تأسیس شد و به آمریکا فرصت داد که هر مشروعیت عملی را از دولت موجود آن کشور بگیرد و خود را با مخاطبی جعلی که خودش ساخته بود، طرف بداند و به این دستاویز، هر کاری که مایل بود بکند و به پای خواست مردم عراق بنویسد.

بار دوم در سوریه بود، ولی جریان مقاومت موفق در برابر فشار آمریکا و متحدانش و شکست داعش، این شورا را که رئیسش هم هر دو سه ماه یکبار، عوض میشد، به کلی بی اعتبار ساخت و بالاخره به فراموشی اش سپرد.

حال نوبت ایران شده ...

در همین رابطه مناظره ای بین کورش زعیم(جمهوری خواه) و رامین پرهام(پادشاهی طلب) شکل می گیرد که آقای زعیم در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه "آیا فکر می کنید دخالت خارجی در شرایط فعلی می تواند جنبه رهایی بخش داشته باشد؟" پاسخ داد: "بهیچ وجه. بلکه می تواند منفی باشد و حتی بهانه بدهد به رژیم حاکم که سرکوب بکند. ببینید، یک کشور خارجی که کمک می کند به کشوری مانند ما، در برابرش درخواست هایی دارد. عاشق ما نیست که بگوید ما می خواهیم شما دموکراتیک بشوید و من جلوی استبداد را می گیرم. درخواستی دارد و همین اتفاق در همه کشورها افتاده که آن کشوری که کمک کرده یا یک دیکتاتور را آورده نشانده توی آن کشور یا یک دیکتاتوری را از کار انداخته مانند عراق. بهر حال درخواست هایی دارد. ما نمی خواهیم درخواست های کشورهای خارجی را روی دست مان داشته باشیم که ببینیم با آن چکار کنیم. يعنی حالا که آنها آمده اند به ما کمک کرده اند ما باید چکار برایشان بکنیم. ما می خواهیم مستقل باشیم. درخواست ما از کشورهای خارجی این است که دخالت نکنند، دخالت منفی یا مثبت هیچکدام را نکنند. کنار بکشند بگذارند ملت ایران خودش تصمیم بگیرد. ملت ایران می داند چکار باید بکند، همین کار را هم هفتاد سال پیش کرد و دوباره می تواند تکرار بکند."

 

از مجموع اظهارات می توان گفت که صحبت کردن رضا پهلوی از جانب مردم ، محور نشان دادن خود ، "وکیل ملت" دانستنش ، پیشنهاد تشدید تحریم ها ، موثر نبودن دیپلماسی ، نسخه پیچی برای سایر گروه های مخالف جمهوری اسلامی و تایید سیاست های ترامپ  نمی تواند خواست جامعه اپوزیسیون را نمایندگی و این جایگاه را برای خود قائل شود چرا که این رویکرد وی به باز تولید دوباره استبداد کمک می کند و استقلال اپوزیسیون را در نزد مردم زیر سوال می برد.

در پایان اینکه تغییر و انقلاب متکی به خواست مردم و نداشتن هر گونه دخالت کشورهای دیگر ارزشمند است در غیر اینصورت با فرض پذیرش دخالت های خارجی در سرنگونی رژیم با توجه به سوابق ، وضعیتی را به وجود می آورد که به هیچ عنوان قابل برگشت و جبران نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایمیل دریافتی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید