رفتن به محتوای اصلی

علی خامنه‌ای: کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم؛ به تهدیدگر ضربه می‌زنیم

علی خامنه‌ای: کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم؛ به تهدیدگر ضربه می‌زنیم

شماری از نیروهای نزدیک به ایران از جمله کتائب حزب‌الله عراق روز سه‌شنبه به سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد یورش بردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش حکومت ایران را مسوول این حمله دانست.

آقای خامنه‌ای که در دیدار با جمعی از پرستاران سخنرانی می‌کرد با اشاره به سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفت: " اینگونه سخنان، بی ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌شدت از آمریکا متنفرند".

رهبر ایران همچنین در واکنش به اینکه آقای ترامپ گفته "ما این مسائل را از چشم ایران می بینم و به آن پاسخ خواهیم داد" گفت: "باید به آنها گفت اولاً غلط می کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آنها منطقی نیستند".

پس از آن‌که حمله نیروهای کتائب حزب‌الله در عراق به کشته شدن یک غیرنظامی آمریکایی منجر شد، پنتاگون در حمله‌ای متقابل به ۵ موضع شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله حمله کرد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این اقدامی تلافی‌جویانه بوده است. کتائب حزب‌الله نیروی شبه‌نظامی و وابسته به حکومت ایران است.

آقای خامنه‌ای گفته: "حمله آمریکا به حشدالشعبی در واقع گرفتن انتقام داعش بود زیرا آن نیرویی که داعش را زمین‌گیر کرد و از بین برد، بسیج مردمی عراق بود".

اعتراض‌های آبان و مرتبطان با "بیگانگان"

رهبر ایران در بخشی از سخنرانی‌اش به اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه هم اشاره کرده و گفته صحنه گردانان اصلی "اغتشاش های آبان ماه" افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان بوده‌اند.

آقای خامنه‌ای با مقایسه این اعتراض‌ها با حوادث سال ۱۳۸۸ گفت: "آن کسانی که صحنه گردانان اصلی اغتشاش‌های آبان ماه و حمله به زیرساخت‌ها هم‌چون انبار بنزین و انبار گندم و اموال عمومی بودند، افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان هستند".

رهبر ایران پس از حوادث سال ۱۳۸۸ با تاکید بر واژه‌‌های "فتنه" و "فتنه‌گر" این الفاظ را وارد ادبیات سیاسی حکومتی کرد. آقای خامنه‌ای پس از اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه که شمار قابل توجهی کشته و مجروح برجاگذاشت از معترضان با نام "اشرار" یاد کرد. او در این سخنان بار دیگر بر دست‌داشتن دشمن در این اعتراض‌ها تاکید کرده است.

آقای خامنه‌ای گفت: "مردم مطالباتی دارند که در اغلب موارد هم حق با مردم است و اگر این توقعات و انتظارات برآورده نشود، اعتراض می‌کنند اما مطالبات مردم مسئله‌ای متفاوت از فتنه‌سازی به بهانه این مطالبات است که این دومی کار دشمن است". وی افزود: "افرادی که دشمن برای سوء استفاده از این مطالبات آماده کرده بود، فوراً وارد شدند و شروع به تخریب کردند".

خبرگزاری رویترز در گزارشی از جان باختن حدود ۱۵۰۰ تن در اعتراض‌های آبان خبر داده است. در این گزارش آمده که دست کم ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و تعدادی از نیروهای امنیتی و انتظامی در میان کشته‌شدگان هستند. مقامات ایران این گزارش را رد کرده‌اند.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها را بیش از ۳۰۰ نفر را اعلام کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید