رفتن به محتوای اصلی

اعتراضات ایران؛ 'هزاران بازداشت شده تحت شکنجه هستند'

اعتراضات ایران؛ 'هزاران بازداشت شده تحت شکنجه هستند'

در بیانیه این جمع از کارشناسان که روز جمعه، ۲۰ دسامبر، منتشر شده آمده: "گزارش‌ها حاکی از آنند که بازداشت‌شدگان یا تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و یا با اقسام بدرفتاری‌های دیگر قرار گرفته‌اند تا ناچار به اعترافات اجباری شوند".

شانزده امضاءکننده این بیانیه همچنین گفته‌اند که بنابر گزارش‌های رسیده به آنها، برخی از بازداشت‌شدگان از دریافت خدمات پزشکی محروم مانده‌اند "حتی خدمات پزشکی برای "جراحاتی که از سوی نیروهای امنیتی" متحمل شده‌اند.

"برخی از آنها در بازداشت‌گاه‌های بسیار متراکم و در کنار زندانیان جرایم دیگر نگه‌داری می‌شوند و برخی از آنها حق ارتباط با اعضای خانواده خود را ندارند که مصداقی از ناپدیدشدن قهری است".

این گروه از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود اظهار نگرانی کرده‌اند که هزاران بازداشت‌شده اعتراضات آبان ماه گذشته از حق برخورداری از یک روند قضایی مناسب و دادگاهی منصفانه محروم بمانند، به ویژه آنهایی که به عنوان "مخالف نظام" شناخته شوند.

"ما از حکومت و سیستم قضایی ایران می‌خواهیم که از اجرای یک روند قضایی منطبق بر حقوق بین‌المللی برای بازداشت‌شدگانی که به ارتکاب جرمی متهم شده‌اند اطمینان یابد؛ به ویژه از این اصل حقوقی که افراد بی گناهند مگر خلاف آن ثابت شود."

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد افرادی هستند که از سوی مقر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو انتخاب می‌شوند تا به این شورا در حقیقت‌یابی و یافتن موارد نقض حقوق بشر کمک کنند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری ایران؛ دیوید کای، گزارشگر ویژه اشاعه حق آزادی بیان؛ میشا فارست، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و ۱۳ کارشناس دیگر حقوق بشر سازمان ملل متحد این بیانیه را امضاء کرده‌اند.

افزایش آمار کشته‌شدگان در گزارش جدید سازمان حقوق بشر در ایران

در تحولی دیگر، سازمان حقوق بشر در ایران که یک نهاد غیردولتی مستقر در نروژ است و معمولا درباره مجازات اعدام در ایران تحقیق می‌کند، روز جمعه گزارش کرد که با ادامه دریافت گزارش‌ها درباره کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه، اکنون تعداد جان باختگان تایید شده به ۳۲۴ نفر رسیده است.

بگذر از پست توییتر شماره از @IHRights
Image removed.
Iran Human Rights@IHRights
 
 

: IHR report shows that at least 324 people have been killed in according to credible sources. At least 14 children under 18 were among the victims.
Read the full report:https://iranhr.net/en/articles/4059/ …

Image removed.

Iran Report: At Least 324 People Killed in November Protests

Iran Report: At Least 324 People Killed in November Protests

 

پایان پست توییتر شماره از @IHRights

این نهاد حقوق بشری در توییتی دیگر که امروز، ۲۰ دسامبر منتشر کرده خواستار "واکنش فوری جامعه جهانی برای تشکیل یک هیئت حقیقت‌یاب به منظور مستند‌سازی ابعاد جنایات مرتکب‌شده، آزادی بازداشت‌شدگان و تعقیب قضایی مرتکبین" شده است.

ایران هنوز آماری از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه گذشته اعلام نکرده است و گزارش‌های نهادهای حقوق بشری خارج از این کشور را هم فاقد اعتبار می‌خواند.

این در حالی است نهادهای حقوق بشری چون سازمان عفو بین‌الملل نسبت به افزایش آمار تعداد قربانیان این سرکوب‌ها ابراز نگرانی کرده و آمار اصلی را بسیار فراتر از ۳۰۰ نفر دانسته‌اند.

 

Image removed.حق نشر عکسEPA

پارلمان اروپا خواهان 'تحقیقات جامع و فوری' درباره برخورد حکومت با معترضان شد

در همین حال، پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران، به خصوص درجریان اعتراضات آبان ماه را محکوم کرد. این قطعنامه که با اکثریت قاطع تصویب شد، خواستار تحقیقات مستقل و شفاف درباره وقایع اخیر ایران است. دیشب (پنجشنبه) مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

در قطعنامه پارلمان اروپا از اعتراضات اخیر ایران به عنوان "بزرگترین ناآرامی ۴۰ سال اخیر" در ایران یاد شده است.

این قطعنامه می‌گوید که با گران شدن بنزین هزاران نفر از مردم ایران در سراسر کشور از حق اساسی خود برای تجمع آزادانه و بیان اعتراضاتشان استفاده کردند، اما ماموران امنیتی در ایران، بی توجه به درخواست‌های بین‌المللی، از "قوای قهریه نامتناسب" علیه معترضان استفاده کردند و در مواردی معترضان غیرمسلح را به گلوله بستند.

پارلمان اروپا به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفته و برای زخمی‌ها آرزوی بهبود کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید