رفتن به محتوای اصلی

دو هفته انتفاضه ملت عرب اهواز

دو هفته انتفاضه ملت عرب اهواز

دو هفته از انتفاضه خلق ستمدیده و قهرمان خلق عرب اهواز می گذرد . در این دو هفته شاهد تحولاتی در تکامل و ارتقاء مبارزه خلق مان هستیم . این انتفاضه چه مسیری را خواهد پیمود را تحولات آینده به ما نشان خواهد داد ، اما آنچه مسلم است ، این انتفاضه ادامه مراحل قبلی است و در ادامه این انتفاضه ها است که خلق ما کادرها و رهبری و سازمان واقعی خود را خواهد ساخت و بر سختی های مبارزه غلبه کرده و نظم جدید و محکمی به مبارزات خود خواهد بخشید .
ما در اینجا می خواهیم بطور گذرا نگاهی بیاندازیم به آنچه تا بهمین الان بدست آوردیم .
– زمینه ها
زمینه های انتفاضه ، تاریخی است و مسائل دیگر چاشنی انفجاری تمامی انتفاضه های خلق عرب اهواز می باشند . بدین معنی که از 1925 که رضا خان بر عربستان ( الاهواز – الاحواز ) با نیروی نظامی استیلا یافت تا به همین امروز ، سیاست هر دو نظام حکومتی – شاه و آخوند – از میان بردن هویت عربی این سرزمین ثروتمند است . تغییر اسامی شهرها از عربی به فارسی ، ممنوع کردن تکلم به زبان عربی و ممنوعیت استفاده از لباس محلی ، هجرت دادن اقوام از مناطق عربی به مناطق فارس نشین ، و آوردن مردمی از مناطق فارس به مناطق عربی برای تغییر بافت اجتماعی آن ، رواج دادن فقر و بیکاری و فراهم کردن تمامی زمینه ها برای در اقلیت قرار دادن خلق عرب اهواز در سرزمین مادری اش ، استراتژی اصلی این دو رژیم بوده و هست . بهمین دلایل انتفاضه خلق عرب اهواز ماهیتی قومی و ملی دارد . خلقی در محاصره دشمنی سفاک و وحشی و شوینیست که هویت او را نشانه گرفته است ، در دفاع از هویت خود ، در یک جنگ بقاء قرار گرفته است . فقر و فاصله طبقاتی ، بیکاری و تبعیض ووو همه زیر چتر این زمینه تاریخی عمل می کند و البته به آن سرعت و رادیکالیزم بیشتری می دهد .
– خواسته ها :
طبعا خواسته اصلی این انتفاضه و تمامی انتفاضه های دیگر در وهله اول در چارچوب همین هویت عربی خود قابل فهم است . ولی از آنجا که هر انتفاضه و قیام بار اجتماعی همان مرحله را هم در خود دارد باید تاکید کرد که ازدیاد فقر و بیکاری از یکطرف و سرکوب هر تحرک و فعالیت سیاسی از طرف دیگر به رشد و همه گیر شدن آن کمک بسیار کرده است . بهمین دلیل در این مرحله خواسته اصلی انتفاضه ترکیبی از این دو می باشد که اساس آن خواسته ملی است . برگرداندن اسامی شهرها و روستاها به عربی ، آموزش زبان عربی بعنوان زبان اصلی ، جلوگیری از مهاجرت قوم های دیگر به مناطق عربی و ... اینها خواسته های هویتی و ملی هستند . خواسته های اصلی و پایه ای و خواسته های دیگر یعنی رفع تبعیض در استخدام در کارخانه ها و ادارات و دادن اولویت به مردم عرب اهواز و دادن مناصب اصلی شهرها و روستاهای عربی به مردم عرب ووو خواسته های اقتصادی می باشد .
– دستاوردها
انتفاضه این دو هفته ، تا همین الان دستاوردهایی بهمراه داشت که به آنها اشاره مختصری می کنیم .
1- مهمترین دستاورد نشان دادن توان و قدرت بسیج مردمی نیروی رهبری کننده انتفاضه در داخل است . نظم و هماهنگی کمیته های انتفاضه درسازمان دهی تظاهرات با وجود گرایشات مختلف نشاندهنده آگاهی مبارزاتی و توان رهبری در شرایط حاد است . استفاده از تاکتیک های مناسب جهت استمرار انتفاضه و گسترش آن به اکثر شهرها و محلات و شرکت مردم به شکل قابل توجه و تاکید بر مسالمت جویانه بودن آن با توجه به یورش های دشمن و دوری از هر نوع شعارهای خارج از چهارجوب
2- وحدت صفوف خلق با تمام گرایشات موجود ، یکی دیگر از دستاوردها است بطوریکه همه افراد در داخل و خارج کشور یکصدا شعارهایی را تکرار می کردند که در داخل نیروی رهبری کننده انتفاضه عنوان می کرد . شعار انا عربی و حداد روی پروفایل ها نشاندهنده این وحدت و آگاهی نسبت به آن است .
3- شرکت زنان دوشادوش مردان با وجود دستگیرهای فراوان یک دستاورد کیفی است . زنان خلق عرب با شرکت خود نشان دادند که قید و بندها ذهنی و فکری حاکم بر جامعه قابل شکستن می باشند .
4- خنثی کردن توطئه های دشمن برای خراب کردن ماهیت انتفاضه و نسبت دادن آن به کشورهای دیگر تجزیه طلبانه قلمداد کردن آن جهت ترساندن سایرین و بدست آوردن بهانه برای بسیج غیر عرب علیه آن . و همچنین خنثی کردن توطئه آنها برای ایجاد اختلاف داخلی با آتش زدن قهوه خانه نوارس . و برگرداندن این توطئه ها علیه خود دشمن .
5- و دستاورد دیگر شکستن نسبی سکوت رسانه های فارسی زبان است . در این بین اکثریت رسانه های فارسی زبان سکوت اختیار کردند ، اما استمرار انتفاضه صحنه را تغییر داد ، سیمای آزادی سازمان مجاهدین و تلویزیون راه کارگر شروع به پخش تظاهرات انتفاضه و خبررسانی پیرامون آن نمودند . سازمان ها و تشکل های خلق های غیر فارس در بیانیه هایی اعلام همبستگی کردند . رادیو دویچه له آلمان و آر تی روسیه کم و بیش اخبار انتفاضه را منعکس نمودند . در رسانه های عربی باید از العربیه و اسکای نیوز نهایت تشکر را داشت که بمثابه تریبون انتفاضه عمل نمودند .
– درس ها و تجارب
1- درس اول برای امروز و تا روز آخر؛ سازماندهی و سازمان یافتگی . برنامه ریزی و مدیریت تا به آخر . با وجود دستگیریهای فله ای ، انتفاضه از حرکت باز نایستاد .
2- درس دوم و مهم دیگر ، انتفاضه وارد شعارهای کلی نشد ، شعارهای کلی تفرقه افکنانه است . و بهمین دلیل توانست همه اقشار را در یک صف واحد بیاورد . این درس به ما می گوید که صحنه عمل و رو در رو شدن با تضادهای صحنه و حل درست آنها است که در صفوف ما وحدت ایجاد می کند .
3- درس سوم : اینکه ما مقهور تهاجمات دشمن و توطئه های آن نشدیم و همه چیز را از وحدت مردم علیه دشمن بسیج کردیم . رژیم می خواست با آتش زدن قهوه نوارس و دستگیری زنان بر ما شوک وارد کند اما خلق ما آنرا بر علیه دشمن برگرداند و نگذاشت در صفوف ما رخنه ایجاد کند . حداد جمعی تبلور مقابله با این توطئه بود .
4- هرچند دستگیرهای زیاد نشان از حضور گسترده است اما ما باید به این توانایی برسیم که از کادرهای با ارزش خود بتوانیم حفاظت کنیم . و نگذاریم بسادگی دستگیر شوند .
– نتیجه گیری :
تا رسیدن به هدف راه زیادی در پیش داریم . این راه البته طی شدنی هست . رهبری و کادرها و سازمان کار ، از دل همین اعتراضات و انتفاضه بیرون می آید . ما باید از هم اکنون به فکر تشکیل مجموعه رهبری مخفی و ناشناخته باشیم تا در صورت دستگیری عنصر فعال و رهبری کننده علنی بتواند با همان سیاق ، انتفاضه را رهبری کند .
باید تلاش کنیم برای هر شهر و روستایی کانال ارتباطی خودش را – مثل تلگرام – بوجود بیاوریم و همگی آنها را مشترک هم کنیم تا از این طریق به هم نزدیک و نزدیکتر شویم – با مراعات مسائل امنیتی – . همچنین با تشکل های اهوازی – احوازی خارج از کشور بیشتر در ارتباط باشیم تا صدای رسای ما در خارج باشند .
8 ابریل 2018
عبدالخالق جرفي

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
سایت حزب تضامن دمکراتیک اهواز

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید