رفتن به محتوای اصلی

فرانسوا هولاند از «حامیان خارجی» بشار اسد خواست برقراری «صلح را تحمیل کنند»

فرانسوا هولاند از «حامیان خارجی» بشار اسد خواست برقراری «صلح را تحمیل کنند»

فرانسوا هولاند در سخنان خود با اشاره به موقعیت سوریه گفت «من تنها یک کلمه سخن دارم : بس است، بس». وی رژیم بشار اسد را «مسئول شکست آتش بس» دانست و گفت «از همین رو این رژیم نمیتواند مسئولیت خود را در اشتباهاتی که ممکن است دیگران مرتکب شوند، انکار کند». رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به روسیه گفت «به حامیان خارجی سوریه می گویم که همه به ضرورت تحمیل صلح واقفند. پس هر کس در این زمینه کوتاهی کند، همراه با رژیم مسئولیت هرج و مرج و تجزیۀ کشور را بر عهده خواهد داشت».

فرانسوا هولاند برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز در سوریه چهار شرط بر شمرد: تحمیل آتش بس، تضمین انتقال کمک های بشردوستانه به حلب و دیگر شهرهای در محاصره، از سرگیری جدی مذاکرات سیاسی و به اجرا گذاشتن مجازات علیه استفاده از سلاح‌های شیمیائی». وی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست «بدون صحنه سازی و فریب کاری» به فوریت تشکیل جلسه داده و به این موضوع رسیدگی کند.

 

پیش از وی، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در سخنان افتتاحیۀ مجمع عمومی که بر اساس سنت دیرینۀ این سازمان در سومین سه شنبۀ ماه سپتامبر گشایش یافت، خواستار پایان دادن به جنگ در سوریه شد. وی در بیاناتی که باید از آن به عنوان وصیت سیاسی یاد کرد از بن بست روند صلح در خاور میانه نیز شدیدا ابراز تاسف کرد و خطاب به رهبران کشورهای حاضر در نشست امروز گفت «در خدمت مردم خود باشید، دموکراسی را به تباهی نکشانید، منابع کشور خود را غارت نکنید و مخالفان خود را به بند نکشید و به شکنجه نیازارید».

بان کی مون در پایان سال جاری، پس از ده سال دبیرکلی سازمان ملل، مقام خود را ترک می کند. وی در سخنان خود بمباران یک کاروان حامل کمک های بشردوستانه را در منطقۀ حلب که بگفتۀ وی هدف یک حملۀ «وحشیانه و ظاهراً عامدانه» قرار گرفته است بشدت محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد مدد‌ رسانان را «قهرمان» و مهاجمان آنان را «رذیل» خواند و گفت که آنان باید «تاوان جنایت خود را بپردازند».

رئیس جمهوری آمریکا نیز قایقی در نشست مجمع عمومی گفت «بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و از همین رو باید بر تلاش های دیپلماتیک در این زمینه افزود». باراک اوباما در این زمینه روسیه را بشدت مورد سرزنش قرار داد و گفت این کشور «با توسل به زور در تلاش باز یافتن آوازۀ گذشتۀ خویش است». وی هشدار داد که چنین رفتاری «در دراز مدت مقام این کشور را در جهان تضعیف خواهد کرد و مرزهای آنرا نامطمئن تر خواهد ساخت».

باراک اوباما از رهبران اسرائیل و فلسطین خواست با گذشت و دادن امتیازات متقابل به توافق دست یابند. وی گفت «تردید نباید داشت که اگر فلسطینیان از هرگونه خشونت دست بردارند و مشروعیت اسرائیل را برسمیت بشناسند و اسرائیل بپذیرد که حق ندارد سرزمین های فلسطینی را اشغال کند و در آنها شهرک سازی نماید، هر دو، هم فلسطینیان و هم اسرائیلیان زندگی بهتری خواهند داشت».

رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت به اجرا گذاشتن توافق نامۀ پاریس در بارۀ شرایط اقلیمی جهان نیز تاکید کرد و نیز خواستار توجه به وضعیت پناه جویان شد و گفت کشورهای مختلف می توانند بیشتر به کمک پناه جویان بشتابند.

موقعیت پناه جویان و آوارگان، جنگ در سوریه، شرایط اقلیمی کرۀ ارض، تروریسم، تنش در شرق اوکرائین و نیز بحران‌های متعدد جاری در افریقا از جمله مسائلی است که در این هفتاد و یکیمن مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد گفتگو و بررسی قرار می گیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
صدای گوناگون جهان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید