رفتن به محتوای اصلی

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا؛ مسئله دیگر بودن یا نبودن نیست، چگونه رفتن است

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا؛ مسئله دیگر بودن یا نبودن نیست، چگونه رفتن است

نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند که ۶۲ درصد مردم کشورش رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند، به دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و پنج نامزد جانشینی او به عنوان رهبر حزب محافظه کار نامه نوشته و خواستار آن شده که حق کار و زندگی شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در اسکاتلند زندگی می کنند، فورا تضمین شود.

خانم استورجن در این نامه نوشته که “ضروری” است دولت بریتانیا حق ۱۷۳ هزار شهروند اتحادیه اروپا که در اسکاتلند کار و زندگی می‌کنند را محترم بشمارد: “اکثریت قاطع مردم اسکاتلند رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند و شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا که در کشور ما زندگی و کار و مشارکت می‌کنند بصورت قابل درکی نگران هستند و نمی‌دانند که معنای همه‌پرسی برای آنها و خانواده‌شان چیست.”

وزیر اول اسکاتلند پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی با جدیت در تلاش بوده تا روشن کند که این کشور بر خلاف میلش باید از این اتحادیه خارج شود.

تلاش او برای اینکه بتواند جدا از انگلستان، عضو اتحادیه اروپا بماند به نتیجه نرسید چون برخی کشورهای عضو اتحادیه که نگران جدا شدن بخش‌هایی از کشورشان و اعلام استقلال هستند این نکته را روشن کردند که آنها فقط با بریتانیا وارد گفتگو می‌شوند و اسکاتلند را هویتی جدا از بریتانیا در نظر نخواهند گرفت.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا به شهروندان اروپایی که در بریتانیا زندگی می‌کنند اطمینان خاطر داده که در وضعیت آنها تغییر فوری ایجاد نخواهد شد، اما خاطر نشان کرده که مذاکرات پیچیده خروج از اتحادیه اروپا تکلیف این موضوع را بطور قطعی روشن خواهد کرد.

در همین حال نامزدهایی که برای جانشینی دیوید کامرون بعنوان رهبر حزب محافظه‌کار و در نتیجه نخست وزیری رقابت می‌کنند در باره اینکه چگونه بریتانیا باید از اتحادیه اروپا خارج شود کاملا اختلاف نظر دارند.

ترزا می، وزیر کشور و نامزد پیشتاز، معتقد است که بریتانیا پیش از آغاز رسمی فرایند خروج از اتحادیه اروپا بر اساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون، باید کاملا بداند که می‌خواهد چه نوع رابطه‌ای در آینده با اتحادیه اروپا داشته باشد.

اما آندره‌آ لدسوم، وزیر انرژی که بتدریج خود را بعنوان یکی از نامزدهای جدی مطرح می‌کند، معتقد است که بریتانیا باید در اسرع وقت فرایند خروج را رسما آغاز کند و هر چه سریعتر از اتحادیه اروپا خارج شود.

این در حالی است که هم سران اتحادیه اروپا و هم رهبران کشورهای مهم اتحادیه اروپا در هفته گذشته یک صدا خواستار آن شدند که بریتانیا هر چه سریعتر بطور رسمی خروج خود را آغاز کند.

اما دیوید کامرون نخست‌وزیری که پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی اعلام کرد سه ماه بعد کناره‌گیری می‌کند، گفته است که تنها بریتانیا می‌تواند در این مورد تصمیم بگیرد و اتحادیه اروپا نمی‌تواند زمان این کار را مشخص کند.

در بین نامزدهای اصلی جانشینی آقای کامرون، اکنون خانم لدسوم و مایکل گوو وزیر دادگستری که هر دو طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند، می‌گویند که نخست‌وزیر آینده باید کسی باشد که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا معتقد باشد و کسی که طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بوده نمی تواند این کشور را در مذاکرات خروج بخوبی رهبری کند.

آقای گوو معتقد است که نخست‌وزیر باید پشتوانه رأی مردم در همه‌پرسی را داشته باشد و خانم لدسوم هم می‌گوید این “عجیب” خواهد بود که رهبر کشور کسی باشد که طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا بوده است.

اشاره هر دو، به خانم می، نامزد پیشتاز است که طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود. خانم می در پاسخ گفته است که دولت آینده نیابد کاملا “مصروف” خروج از اتحادیه اروپا شود و او کسی است که می‌تواند طرفداران خروج و ماندن را “متحد” کند.

در میان پنج نامزد رهبری حزب محافظه کار، سه نامزد (مایکل گوو، آندره‌آ لدسوم و لیام فاکس وزیر سابق دفاع) خواهان خروج از اتحادیه اروپا و دو نامزد (ترزا می و استیون کرب وزیر کار) طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا بودند.

بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید