رفتن به محتوای اصلی

آسوشیتدپرس: ۱+۵ خواهان بستن پرونده پی.ام.دی ایران است

آسوشیتدپرس: ۱+۵ خواهان بستن پرونده پی.ام.دی ایران است

بر اساس سندی که به خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده، واشنگتن برای ترغیب نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد برای بستن پرونده پی.ام.دی ایران، به پنج هم‌پیمان دیگر خود در گروه ۱+۵ پیوسته است.

این درخواست در پیش‌نویس محرمانه قطعنامه‌ای مطرح شده این گروه برای ارائه به نشست هفته آینده شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تهیه کرده است.

این خبر ساعاتی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک نمایندگان ایران و شش کشور عضو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، با هدف توافق درباره پیش نویس قطعنامه این گروه به شورای حکام در وین، منتشر می‌شود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در سخنانی پس از پایان این نشست، از رسیدن به یک “تفاهم خوب” با نمایندگان ۱+۵ در مورد قطعنامه این گروه به نشست ۱۵ دسامبر شورای حکام آژانس و بسته شدن پرونده پی.ام.دی خبر داد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه هفته گذشته در گزارشی تایید کرد که فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران تا پیش از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی صورت گرفته است، اما از حد “مطالعات علمی” فراتر نرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود یک دهه خواستار پاسخ روشن ایران به پرسش‌هایی درباره فعالیت‌های ادعایی گذشته خود شده بود، اما ایران تنها پس از دستیابی به توافق جامع اتمی با گروه ۱+۵ و تهیه “نقشه راه” مشترک با آژانس، حاضر به پاسخگویی به تمام آن پرسش‌ها شد.

مقام های ارشد ایران از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، پیشتر ضمن ابراز امیدواری در مورد بسته شدن این پرونده در شورای حکام آژانس، هشدار داده اند که لازمه ادامه اجرای توافق جامع اتمی ۲۳ تیر ماه، بسته شدن پرونده پی.ام.دی است.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آمریکا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید