رفتن به محتوای اصلی

جان کری: بشار اسد نباید یک‌روزه یا یک‌ماهه کنار برود

جان کری: بشار اسد نباید یک‌روزه یا یک‌ماهه کنار برود

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه (۱۹ سپتامبر) پس از گفت‌وگو با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: «از هرگونه کمک روسیه در جنگ با دولت اسلامی در سوریه استقبال می‌کنیم».

جان کری بار دیگر تأکید کرد که مبارزه با دولت اسلامی (داعش) در رأس اولویت‌های ایالات متحده است و کشورش حاضر است در این زمینه با روسیه همکاری رزمی داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا درباره بحران سوریه گفت: «ما به مذاکره نیاز داریم. امیدواریم روسیه و ایران یا هر کشور دیگری که صاحب نفوذ است به برگزاری این مذاکرات کمک کنند.”

مسئله آینده بشار اسد

آمریکا در کنار برخی از کشورهای عربی خصم رژیم سوریه، برکناری بشار اسد را از قدرت شرط هر نوع گفت‌وگو و تفاهم برای حل بحران آن کشور دانسته است. این در حالی است که روسیه و ایران، دو کشوری که ایالات متحده از آنها انتظار یاری دارد، حامیان اصلی رژیم اسد هستند.

روسیه رژیم اسد را تنها نیروی قادر به مقابله با بنیادگرایان مسلح در سوریه می‌داند و اعتقاد دارد که تنها ارتش ملی سوریه است که می‌تواند بحران آن کشور را حل کند و ثبات و آرامش را به آن کشور برگرداند.

جان کری موضع همیشگی آمریکا مبنی بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت را با لحن تازه‌ای مطرح کرد و گفت: «زمان انتقال قدرت باید در مذاکرات تعیین شود» و افزود که “ضروری نیست یک‌روزه یا یک‌ماهه” انجام گیرد.

جان کری پیش از این گفته بود که آمریکا حاضر است بر سر فعالیت‌های نظامی در سوریه با روسیه گفت‌وگو کند. این نظر پس از آن ابراز شد که روسیه و سوریه از احتمال “همکاری رزمی دوجانبه” خبر دادند.

عواقب دخالت روسیه

وزیر خارجه بریتانیا پس از دیدار با جان کری گفت که با دخالت روسیه در سوریه، بحران خاورمیانه بیش از پیش پیچیده می‌شود.

هاموند گفت که این گزینه همچنان در برابر بریتانیا وجود دارد که در سوریه نیز مانند عراق علیه نیروهای “دولت اسلامی” وارد عملیات نظامی شود. او گفت در کنار ضرورت سرکوب تروریست‌های “داعش” مسائل دیگری مانند فشار پناهجویان و وخامت وضعیت انسانی نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

به گفته محافل دولتی در ایالات متحده، روسیه به تازگی تجهیزاتی سنگین مانند توپ و تانک و بالگرد نظامی به بندر و پایگاه لاذقیه فرستاده است. گفته می‌شود که روسیه در بندر یادشده در غرب سوریه پایگاه مجهزی برپا می‌کند.

همچنین گفته شده است که روسیه چند جت نظامی به پایگاه مزبور منتقل کرده که برای بمباران مواضع “دولت اسلامی” وارد عمل خواهند شد. به این ترتیب حضور روسیه در سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است.

ادامه همکاری نظامی آمریکا و روسیه

به موازات تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه، خبر می‌رسد که آمریکا و روسیه پس از مدتها قطع ارتباط، در بالاترین سطوح نظامی با هم تماس برقرار کرده‌اند. روز جمعه (۱۸ سپتامبر) اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده با همتای روسی خود سرگئی شویگو گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

بنا به اطلاع منابع آمریکایی، مقامات نظامی دو کشور درباره امکانات مبارزه هماهنگ با “دولت اسلامی” در سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

این نخستین بار است که کارتر، از زمان تصدی به پست خود در فوریه سال جاری، با همتای روسی خود صحبت می‌کند. دو کشور از مارس ۲۰۱۴ به خاطر اختلاف بر سر بحران اوکراین به تمام همکاری‌های نظامی پایان داده بودند.در بحران سوریه تا کنون حدود ۲۵۰ هزار نفر کشته، هزاران نفر زخمی و بیش از ۱۲ میلیون نفر آواره شده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آلمان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید