رفتن به محتوای اصلی

دلار ٣١٠٠ تومانی در بودجه ٩۵

دلار ٣١٠٠ تومانی در بودجه ٩۵

  درحالی‌که چند روز دیگر نیمه دوم‌ سال ٩۴ آغاز می‌شود، منابع خبری مختلف از تعیین ارکان اصلی بودجه ٩۵ و تهیه و اتمام تقریبی لایحه برنامه ششم توسعه خبر می‌دهند. قیمت دلار در بودجه و مقدار درآمد نفتی که در بودجه لحاظ می‌شود، از مهم‌ترین ارکان بودجه هستند که هر ‌سال در حین تصویب بودجه، وقت مجلس و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را به خود اختصاص می‌دهند. به گزارش «شهروند» به نظر می‌رسد که این دو رکن مهم یعنی قیمت ارز و مقدار درآمد نفتی در بودجه از همین الان مشخص است. قرار است میزان درآمدهای نفتی ‌سال آینده ٢٢‌میلیارد دلار و قیمت هر دلار نیز در بودجه حدود ٣١٠٠ تومان باشد.

قدم‌های جدید اما محکم بانک مرکزی

در بودجه‌ سال‌جاری قیمت محاسباتی دلار ٢٨۵٠ تومان در نظر گرفته شده بود و قیمت مبادله‌ای آن هم چیزی نزدیک به همین رقم بود، اما در مدت شش ماه نخست‌ سال ٩۴ و با توجه به تمام تلاش‌های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار پول و ارز، می‌توان گفت به‌طور تقریبی قیمت ارز اتاق مبادلات با ارز آزاد نزدیک شد. این روند به آهستگی و در تمام نوسان‌های بازار ارز دنبال شد تا دولت با کمک بانک مرکزی بتواند ارز تک نرخی را در بازار دنبال کند تک نرخی شدن ارز به این دلیل برای دولت با اهمیت است که دو پیامد بسیار مهم درپی دارد. نخست ایجاد بورس ارز و مرجعی برای تعیین نرخ ارز که براساس عرضه و تقاضای واقعی بازار خواهد بود و دیگری استقلال بانک مرکزی برای سیاست‌گذاری‌های همه‌جانبه و مستحکم‌تر برای بهبود روند سیاست‌های پولی، بانکی و ارزی کشور. قدم‌های تازه برای تک نرخی شدن ارز ممکن است بیش از یک‌سال زمان نیاز داشته باشد اما قانونی کردن دلار ٣١٠٠ تومانی در بودجه و کاهش فاصله آن تا نرخ ارز آزاد می‌تواند بسیار با اهمیت باشد.

سناریوهای احتمالی بودجه

در همین باره منابع خبری اعلام کرده‌اند برای ‌سال آینده وزارت نفت تعهد کرده تا در‌سال آینده حدود ٢٢‌میلیارد دلار به‌عنوان درآمد نفتی در اختیار دولت قرار دهد که قرار است دولت این منابع را با نرخ ٣١٠٠ تومانی به ریال تبدیل کند. در جریان تدوین بودجه ‌سال ١٣٩۵ و بعد از اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره تعیین سناریوی سه گانه برای قیمت هر بشکه نفت، یک مقام مسئول به ایسنا اعلام کرد که با تعیین نرخ ٣١٠٠ تومانی به‌عنوان مبنای تبدیل دلار به ریال در‌ سال آینده، درآمدی حدود ۶٨‌هزار‌میلیارد تومان از محل نفت در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. پیش‌تر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود که سه گزینه ۴٢ و ۴۵ و ۵٠ دلار برای قیمت پایه نفت در بودجه ١٣٩۵ پیش‌بینی شده است. بر این اساس حدود ٣٠‌درصد از بودجه ٢١٣‌هزار‌ میلیارد تومانی دولت در‌ سال آینده به نفت بستگی دارد.در همین حال یک منبع خبری نیز به فارس اعلام کرد: در صورتی که طبق جدول برنامه زمانبندی پیش برویم و تأخیری وجود نداشته باشد، لایحه برنامه ششم توسعه بهمن‌ماه‌ سال‌جاری به مجلس ارایه می‌شود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید