رفتن به محتوای اصلی

نعمت زاده وزیر صنعت: مشکلی با فلیپ موریس و مارلبرو برای گشایش دفتر نداریم

نعمت زاده وزیر صنعت: مشکلی با فلیپ موریس و مارلبرو برای گشایش دفتر نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفت: برای فعالیت قانونی کمپانی تولید کننده سیگار مارلبرو، منتظر برداشته شدن تحریم ها هستیم تا فعالیت رسمی برای واردات و تولید این سیگار در ایران آغاز شود چون از نظر ما این شرکت هیچ مشکلی برای فعالیت در ایران ندارند و فقط عده ای قاچاقچی هستند که بر سر راه این همکاری سنگ اندازی می کنند.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در جریان این مذاکرات برخی قاچاقچیان علی اصغر رمزی، رئیس مرکز دخانیات را به قتل تهدید کرده اند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی قاچاقچیان از محل قاچاق سیگار مارلبرو سالانه صدها میلیارد تومان سود می برند و حقوق دولتی را نمی پردازند، در جریان مذاکره با فیلیپ موریس برای همکاری در خصوص واردات رسمی و تولید مشترک سیگار مارلبرو، آنها مدیر مرکز دخانیات را به قتل تهدید کردند به همین خاطر من خود ادامه مذاکرات را بر عهده گرفتم.

وزیر صنعت گفت: از زمانی که بنده ادامه مذاکرات را بر عهده گرفته ام برخی نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد کرده اند در حالیکه بنده معتقدم نباید مدیران را به دردسر انداخت و زندگی آنها را به هم ریخت و در چنین مواقعی که تهدیدهایی وجود دارد بهتر است خود وزیر با جرات بیشتر تن به ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه دهد.

نعمت‌زاده که با هفته‌نامه تجارت‌فردا گفت‌وگو کرده، افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته و استعلام از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان های اطلاعاتی- امنیتی، برای ما محرز شد که شرکت تولید کننده سیگار مارلبرو هیچ ارتباطی با رژیم صهیونیستی ندارد و می توانیم برای واردات رسمی و تولید مشترک با این شرکت برنامه ریزی کنیم.

وزیر صنعت در حالی از قرارداد تولید سیگار مارلبرو در ایران حمایت کرده، که هم‌اکنون قاچاق سیگار در کشور به بالاترین حد خود رسیده و شرکت دخانیات ایران را در وضعیت نامناسب مالی قرار داده است.

از خیابان قزوین خبر می‌رسد که پس از تغییرات اخیر مدیریتی در دخانیات و قطع شدن برخی مزایای کارکنان، شورای کارگری این شرکت انتقاداتی جدی به نحوه واگذاری و چیدمان مدیران دخانیات وارد کرده است.

شرکت دخانیات ایران دارای ۷ هزار پرسنل در سراسر کشور است و با توجه به قدمت ۸۰ ساله‌اش دارای فرهنگی متفاوت نسبت به سایر شرکت هاست. به همین خاطر گفته می‌شود که محمدحسین برخوردار، مدیر عامل جدید این شرکت کار سختی را در پیش خواهد داشت و ممکن است به زودی وارد حاشیه‌های کارگری این شرکت شود.

بر اساس گزارش های واصله، شرکت دخانیات در ماه گذشته ۳۲ میلیارد تومان از انواع سیگار خود را در بازار ایران به فروش رسانده که این میزان قبلیت دارد به ماهانه ۷۰ میلیارد تومان نیز برسد. این اتفاق هنگامی رخ خواهد داد که تولید سیگار در ماه به ۱.۵ میلیارد نخ برسد.

به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به وضعیت نامناسب مالی این شرکت، توانی برای ادامه طرح‌های توسعه و نوسازی صنعت سیگار کشور وجود ندارد. وضعیت مالی شرکت به گونه‌ای است که اگر درآمدی هم حاصل شود، باید ابتدا سهم صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت شود تا این صندوق بتواند مطالبات معوقه اعضای بازنشسته خود را بپردازد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، ماشین‌آلات تولید سیگار قدیمی شده و بهره‌وری لازم را ندارند و از سویی دیگر هم پولی وجود ندارد که بخواهیم این ماشین‌آلات را وارد کشور کنیم تا هم کیفیت بالا رود و هم تولید افزایش یابد.

گلایه وزیر پیشین صنایع از افزایش قاچاق سیگار

وضعیت نامناسب بازار سیگار سبب شده تا برخی از دولتمردان پیشین نیز در این خصوص به موضع‌گیری بپردازند که در این رابطه وزیرصنایع در دهه شصت از افزایش قاچاق سیگار به کشور گلایه کرده است.

سید مصطفی هاشمی طباء در گفت و گو با اقتصادنیوز گفت: مسوولان بهتراست باحساسیت بیشتری وارد مقوله سیگار شوند چرا که واردات غیر قانونی این کالا علاوه بر آسیب های اجتماعی، سلامت شهروندان ایران را مورد هدف خود قرار داده و باعث ضرر و زیان واحدهای تولید سیگار کشور شده است.

او افزود: نبود نظارت ویژه بر ورود غیر قانونی انواع سیگار تولید داخلی را با مشکلات زیادی مواجه کرده و شرکت دخانیات ایران را به زانو درآورده است.

وزیراسبق صنایع با بیان اینکه دولت باید با نهادهای قدرتی که سیگار را به صورت قاچاق وارد کشور می کنند مقابله کند، افزود: یکی از مهم ترین مشکلات امروز کشور ما این است که از گناه افراد متخلف به سادگی می گذریم و اجازه نمی دهیم قانون با چنین افرادی برخورد کند. اگر حاکمیت اراده لازم را برای جلوگیری از قاچاق نداشته باشد این مشکل حل نخواهد شد و کالایی جذاب به مانند سیگار که مافیای قدرتمندی نیز دارد با افزایش حجم قاچاق مواجه خواهد شد.

هاشمی طباء بابیان خاطرات خود از تعیین تکلیف وضعیت شرکت دخایات در اوایل انقلاب گفت: آن روزها به عنوان وزیر صنایع و فردی انقلابی احساس می کردم که جمهوری اسلامی نباید به دنبال تولید سیگار باشد چرا که کالایی مضر و مصداق بارز لهو و لعب است از این رو مخالفت خود را به هیات وزیران اعلام کردم.

او افزود: وقتی مخالفت خود را اعلام کردم برخی از دوستان استدلال کردند که چون به هر حال مصرف سیگار قابل توجه است سه راه بیبشتر نداریم. یا به دنبال واردات باشیم که در این صورت ارزبری زیادی دارد یا اینکه تولید را متوقف کنیم و کاری به بازار نداشته باشیم که چنین تصمیمی قاچاق را بالا می برد و یا اینکه به مقدار مصرفی که داریم به تولید سیگار بپردازیم.

هاشمی طباء گفت: من معتقد بودم این استدلال به آن می ماند که بگوییم در ایران مصرف نوشیدنی های الکلی بالاست پس باید به میزان مورد نیاز این کالای حرام را به تولید برسانیم. از این رو نیاز بود تا برخی مراجع حرام بودن مصرف این کالا را اعلام کنند که این کار انجام نشد و با توجه به اینکه برای متوقف کردن تولید سیگار پشتوانه ای نبود مجبور شدیم به تولید این کالا در کشور ادامه دهیم تا جایی که حتی برای آن کوپن اعلام می شد و هر خانواده سهمیه خاص خود را نیز داشت.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید