رفتن به محتوای اصلی

نخست وزیر مصر استعفا داد

نخست وزیر مصر استعفا داد

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری استعفای محلب را پذیرفت و از شریف اسماعیل وزیر مستعفی نفت خواست دولت جدید را ظرف یک هفته تشکیل دهد.

انتظار می رود وزیران اصلی – دفاع، کشور ، و خارجه -در دولت جدید ، که مسئول نظارت بر انتخایات پارلمانی خواهد بود، باقی بمانند.

انتخابات، که قرار بود در اوائل ۲۰۱۵ برگزار شود، در میان اتهامات گروه های طرفدار حقوق بشر به نیروهای امنیتی در توسل به اقدامات حاد در جریان سرکوب مخالفان اسلامگرا، به تاخیر افتاد.

رسانه های خصوصی مصر، در حالی که السیسی را تحسین می کنند، در هفته های اخیر منظما به دولت حمله کرده اند و وزیران را به بی کفایتی و عدم توجه به وضعیت مردم مصر ، که از سال ها ناآرامی در پی سرنگونی حسنی مبارک رنج کشیده اند، متهم می کنند.

صلاح الدین هلال، وزیر کشاورزی و دیگران درارتباظ با اتهام دریافت بیش از یک میلیون دلار رشوه تحت تحقیق قرار دارند.دولت مصر از دیر باز با اتهامات فساد ، بویژه در مورد معاملات زمین ، روبرو بوده است.رادیو آمریکا

————————————

گزارش رادیو آلمان:سیسی وزیر نفت مصر را مامور تشکیل کابینه تازه کرد

رئیس‌جمهور مصر با استعفای کابینه محلب، نخست‌وزیر این کشور موافقت کرد و شریف اسماعیل، وزیر نفت کشور را مامور تشکیل کابینه تازه کرد. نارضایتی سیسی از عملکرد برخی وزرا دلیل استعفای کابینه بود.

شنبه (۱۲ سپتامبر/۲۱ شهریور) عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر با درخواست استعفای کابینه‌ی مصر به نخست‌وزیری ابراهیم محلب موافقت کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، استعفای نخست‌وزیر را پذیرفته و شریف اسماعیل، وزیر نفت کشور را مسئول تشکیل کابینه‌ی تازه کرد.

هنوز دلیل رسمی و مشخص استعفای کابینه معلوم نیست. با این‌حال خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از برخی مقامات مصر که نام‌شان فاش نشده نوشت که سیسی از عملکرد تعدادی از وزرای کابینه ناراضی بود و اختلاف میان رئیس‌جمهور و وزرا شدت گرفته بود.

در هفته‌ی جاری دادگستری مصر، صالح‌الدین حلال وزیر کشاورزی در کابینه‌ی محلب را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد. حلال به همراهی رئیس دفتر خود متهم‌اند که از تاجران رشوه دریافت کردند و برخی زمین‌های دولتی را با زدوبند برای خود یا دیگر اشخاص خریداری کردند.

همزمانی درخواست رسمی استعفای کابینه با این بازداشت حدس و گمان‌ها درباره‌ی اختلافات میان کابینه و ریاست‌جمهوری را قوت بخشید.

عبدالفتاح سیسی به دنبال آن است که بار دیگر سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در مصر ترغیب کند و عملکرد برخی وزرا در راستای این هدف را کافی نمی‌دانست.

کارشناسان می‌گویند انتخاب شریف اسماعیل برای تشکیل کابینه‌ی جدید نیز در راستای همین سیاست سیسی است. شریف اسماعیل مهندسی است که سال‌ها در سمت‌های مدیریتی بالا در صنایع مصر و بخش انرژی کار کرده است و به توانایی خوب در مدیریت تجاری و اقتصادی شهرت دارد.

مصطفی کمال الصیاد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «دلیل اصلی اسعفای کابینه نارضایتی سیسی از عملکرد برخی وزرا است. گلایه و شکوه‌ی شهروندان از ناکارآمدی خدمات شهری و درمانی هم بالا گرفته است و دولت بر این باور است که برخی وزرا توان اداره‌ی امور جاری کشور را ندارند.»

ابراهیم محلب پیش از این به عنوان تکتوکراتی شناخته می‌شد که از نزدیکان سیسی است و با او رابطه‌ی نزدیکی دارد. با این‌حال در ماه‌های گذشته اختلاف میان او و سیسی در حوزه‌های مختلف پررنگ شد.

استعفای کابینه درحالی صورت گرفت که قرار است در ماه آینده بعد از بارها تعویق، بالاخره انتخابات پارلمانی تازه در مصر انجام شود. نبود پارلمان و رای‌گیری درباره‌ی امور جاری کشور نیز اختلاف مین ریاست‌جمهوری و کابینه را در بسیاری از موارد شدت بخشید.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آلمان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید