رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل:”۸۵۰ هزار پناهجوی دیگر تا پایان سال ۲۰۱۶ وارد اروپا می‌شوند”

سازمان ملل:”۸۵۰ هزار پناهجوی دیگر تا پایان سال ۲۰۱۶ وارد اروپا می‌شوند”

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز سه‌شنبه (۱۷ شهریور٬ ۸ سپتامبر) اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۴۰۰ هزار پناهجوی دیگر پا به اروپا خواهند گذاشت و این رقم برای سال ۲۰۱۶ حداقل ۴۵۰ هزار نفر خواهد بود؛ ارقامی که به رغم بزرگی ممکن است حتی محافظه‌کارانه باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید سیاست‌های مرتبط با پذیرش پناهجویان باید متحول شوند تا سامان‌دهی این تعداد از انسان‌هایی که در پی بحران‌های جان‌کاه از میهن خود گریخته‌اند امکان‌پذیر شود. کسر بزرگی از پناهجویان در سال آتی از شهروندان سوریه خواهند بود٬ چرا که با کمبود منابع مالی امکان پذیرش آنها در کشورهای هم‌جوار دیگر میسر نیست.

ویلیام اسپیندلر٬ سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل٬ گفته است که پیش‌بینی‌ها درباره سال جاری واقع‌گرایانه بوده و تا کنون ۳۶۶ هزار پناهجو خود را با گذر از دریای مدیترانه به اروپا رسانده‌اند. به گفته او تعداد نهایی پناهجویان در سال ۲۰۱۵ بستگی به این خواهد داشت که با سردتر شدن هوا و افزایش مخاطرات سفر دریایی٬ همچنان پناهجویان گریزان از بحران٬ دل به دریا خواهند زد یا نه.

به نظر می‌رسد پس از آن‌که آلمان رسما از تسهیل قوانین برای پذیرش تعداد بیشتری از پناهجویان سوری که از طریق کشورهای دیگر اروپایی وارد آلمان می‌شوند خبر داده٬ تعداد پناهجویانی که در این کشور تقاضای پناهندگی می‌کنند به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

فقط در روز دوشنبه هفته جاری تعداد بی‌سابقه ۷ هزار نفر از طریق مقدونیه وارد اروپا شدند٬ در حالی که ۳۰ هزار نفر هم خود را به جزایر یونان رسانده‌اند تا از آنجا عازم کشورهای پناهجوپذیر اروپا شوند. بسیاری از آنها پس از یونان راهی کشورهای بالکان می‌شوند تا از این طریق به مجارستان برسند و از آنجا پا به خاک آلمان بگذارند.

درخواست افزایش راه‌های قانونی برای ورود پناهجویان به اروپا

ملیسا فلمینگ٬ از سخنگویان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل٬ می‌گوید: «بدیهی است که باید بحث‌های جدی در اروپا درباره این موضوع آغاز شود٬ چرا که نمی‌توان نشست و منتظر راه‌حل آلمان برای معضلی ماند که به وضوح معضل کل اروپاست.»

آنتونیو گوترس٬ رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل٬ خواستار افزایش راه‌های قانونی ورود پناهجویان به اروپا شده است. صدور ویزا برای پیوستن اعضای خانواده یکی از این راه‌ها است که به اعتقاد او می‌تواند مدیریت این مساله را بسیار آسان‌تر کند.

حالا یکی از مسائل اساسی مورد اختلاف٬ توزیع عادلانه پناهجویان در کشورهای مختلف اروپایی است. کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا قرار است در هفته جاری برنامه‌ای را اعلام کند که بر اساس آن ۱۶۰ هزار پناهجو در کشورهای ایتالیا٬ مجارستان و یونان اسکان خواهند یافت.

هماهنگی و هارمونی بیشتر میان کشورهای اروپایی برای پذیرش پناهجویان و توزیع منصفانه آنان از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی اروپا در ماه‌های آتی خواهند بود. در صورتی که این امور محقق نشوند٬ پیمان شنگن که مرزها را درون کشورهای عضو محو کرده٬ در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

آلمان به تنهایی در سال جاری ۸۰۰ هزار درخواست پناهندگی دریافت خواهد کرد. آنگلا مرکل٬ صدراعظم آلمان٬ روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر سوئد در برلین گفت: «مسئولیت ما عمیقا اخلاقی و انسانی است. ما باید این وظیفه خطیر را با هم انجام دهیم و هر ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در این زمینه مسئولیت مشترک دارند.» به گفته او اگر کشورهای شرق اروپا از پذیرش پناهجویان خودداری کنند٬ عضویت آنها در پیمان شنگن ممکن است تعلیق یا لغو شود.

به گفته ملیسا فلمینگ ۲۰۰ هزار پناهجو نیازمند اسکان در کشورهای مختلف اروپایی خواهند بود. او معتقد است با جمعیت پانصد میلیون نفری قاره اروپا٬ مدیریت این تعداد به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود٬ «اگر اراده سیاسی کشورهای عضو از این ایده پشتیبانی کند.»رادیو آلمان

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید