رفتن به محتوای اصلی

بازگشایی هم‌زمان سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا و در لندن و تهران

بازگشایی هم‌زمان سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا و در لندن و تهران

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار ایران در بریتانیا، و آجای شارما، کاردار بریتانیا در تهران، سرپرستی این دو سفارت را بر عهده دارند.

سفارت بریتانیا در تهران پس از حدود چهار سال، ظهر یکشنبه، با حضور فیلیپ هاموند، وزیر خارجه این کشور و با نصب تابلوی نقره‌ای‌رنگ «سفارت بریتانیا» بر دیوار بیرونی سفارتخانه بازگشایی شد.

پیش از این، تابلوهای سفارت سوئد به عنوان دفتر حافظ منافع بریتانیا در تهران بر سر این سفارتخانه نصب شده بود.

براساس گزارش ایسنا، در مراسم بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران هیچ مسئول بلندپایه ایرانی حضور ندارد.

به نوشته این خبرگزاری، شمار زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی، ماموران نیروی انتظامی و «مردم عادی» در خیابان فردوسی و اطراف سفارت بریتانیا حضور دارند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا که برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران سفر کرده‌است، صبح روز یکشنبه ۱ شهریور، وارد ساختمان این سفارت شد.

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران حدود چهار سال پس از آن اتفاق می‌افتد که در آذرماه سال ۹۰ عده‌ای تظاهرکننده که در برابر ساختمان این سفارت در تهران تجمع کرده بودند از در و دیوار وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند.

بر اساس گزارش‌ها، روز یک‌شنبه سفارت ایران در لندن نیز با حضور مهدی دانش یزدی، معاون اداری و مالی وزارت خارجه ایران، رسماً بازگشایی شد.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه ۳۱ مردادماه گفته بود که پس از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا، روابط دو کشوردر سطح کاردار باقی می‌ماند.

با این حال وزیر خارجه بریتانیا پیش از سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور طی ماه‌های آینده تا سطح سفیر ارتقاء یابد.

گفته‌های آقای هاموند درحالی بیان شده‌است که برخی نمایندگان مجلس ایران تأکید کرده‌اند، مصوبه پیشین مجلس برای کاهش سطح روابط با بریتانیا همچنان به قوت خود باقی است.

بر اساس مصوبه مجلس ایران در روز دوم آذر سال ۹۰، وزارت خارجه ایران موظف شد روابط سیاسی با بریتانیا را به سطح کاردار تنزل دهد.

بر اساس تبصره مصوبه مجلس ایران با عنوان «قطع روابط با انگلیس»، در صورت تغییر سیاست‌های به گفته نمایندگان مجلس «خصمانه» بریتانیا، با گزارش وزارت امور خارجه و تصویب مجلس ایران سطح روابط ارتقاء می‌یابد.

وزیر خارجه بریتانیا در سفر دو روزه خود به تهران همچنین با حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی، رئیس مجلس، بیژن زنگنه، وزیر نفت و ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دیدار خواهد کرد.

آقای هاموند نخستین وزیر خارجه بریتانیا است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند.

اعتراض‌ها به بازگشایی سفارت بریتانیا

در همین حال روز یک‌شنبه برخی از رسانه‌های اصول‌گرا از جمله خبرگزاری تسنیم و روزنامه کیهان مطالبی را در اعتراض به بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران منتشر و این سفارتخانه را به دست داشتن در اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی در فضای مجازی درباره دعوت به تجمع در مقابل سفارت بریتانیا، در روز یک‌شنبه و در اعتراض به بازگشایی آن منتشر شده‌است.

در همین حال «خبرگزاری دانشجو» نیز به نقل از محمدرضا علی دادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز، خبر داد که «در صورت صدور مجوز» دانشجویان وابسته به این گروه در اعتراض به بازگشایی سفارت بریتانیا، روز یک‌شنبه مقابل دفتر وزارت خارجه در شیراز تجمع خواهند کرد.رادیو فردا

 

————————————-

سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی شد

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا که به همراه یک هیئت تجاری به تهران سفر کرده است، سفارت کشورش را بازگشایی کرد.

 هاموند اولین وزیر خارجه بریتانیا است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند.

سفارت ایران در لندن نیز همزمان بازگشایی می‌شود. رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که بازگشایی سفارتخانه ایران در لندن، با حضور محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار سفارت ایران در بریتانیا انجام می‌شود.

فیلیپ هاموند گفته است که توافق ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور و همچنین انتخاب حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس جمهوری ایران، که تلاش داشته روابط کشورش را با غرب بهبود بخشد، “رویدادهای مهمی” در روند بهبود روابط لندن و تهران بوده اند.

وی تاکید کرده است که بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور قدمی مهم در بهبود روابط دو جانبه خواهد بود.

 

بازگشایی در ‘سطح کاردار’

پیشتر به نقل از مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران گزارش شد که سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا فعلا در سطح کاردار بازگشایی می‌شوند.

به گفته  تخت روانچی، صدور روادید در سفارتخانه‌های دو طرف قرار است به مرور و با تکمیل کادر کنسولی از سر گرفته شود.”به انگلیس اعلام کرده‌ایم نمی‌پذیریم شهروندان ما از کشورهای دیگر جهت دریافت ویزای انگلیس اقدام کنند و انگلیس هم این موضوع را پذیرفته و به نظر می‌رسد صدور ویزا برای شهروندان عادی نیز تا چند ماه دیگر عملیاتی شود.”

تخت روانچی گفت که در سفارت ایران در لندن هم صدور ویزا مانند سفارت بریتانیا در تهران خواهد بود.

روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا از چهار سال قبل که به ساختمان سفارت بریتانیا در مرکز تهران و نیز اقامتگاه دیپلمات ها و کارکنان سفارت در شمال تهران حمله شد، در پایین‌ترین سطح بوده است.

سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران روز ۸ آذر سال ۱۳۹۰ هدف حمله گروهی از معترضان به سیاست‌های بریتانیا قرار گرفت.

پس از آن، بریتانیا ضمن تعطیل کردن این سفارتخانه، دیپلمات‎های خود را به لندن برگرداند و به دیپلمات‌های ایرانی نیز دستور داد که خاک بریتانیا را ترک کنند.

تدابیر امنیتی

خبرگزاری نسیم خبر داده است که مأموران پلیس ایران در اطراف ساختمان سفارت بریتانیا در تهران مستقر شده اند.

گروهی از منتقدان سیاست های بریتانیا در ایران مخالف بازگشایی سفارت این کشور در تهران هستند.

آقای هاموند قرار است در سفر دو روزه خود به ایران با حسن روحانی (رئیس جمهور)، علی لاریجانی (رئیس مجلس)، علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) و محمد جواد ظریف دیدار و گفت و گو کند

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید