رفتن به محتوای اصلی

رئیس اتاق بازرگانی:۳۶ هزار بنگاه تعطیل و نیمه تعطیل داریم!

رئیس اتاق بازرگانی:۳۶ هزار بنگاه تعطیل و نیمه تعطیل داریم!

روایت محسن جلال‌پور  رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران از وضعیت صنایع:هزاران بنگاه کوچک دیگر نفس نمی کشند/نتیجه حمایت ها فاجعه بار بوده است/

روایت اینستاگرامی محسن جلال پور از وضعیت صنایع

واقعیت این است که ما انتظار حمایت نداریم. در سال های گذشته معمولا حمایت منجر به نتایج فاجعه باری از جمله اتلاف منابع و ناکارآمدی بنگاه ها شده است. با این حال از دولت می خواهیم موانع موجود را بردارد. صنایع کوچک مثل سفره‌های کوچک خانوادگی هستند. سفره هایی که با نان وپنیر وسبزی می توان پهن کرد. صنایع کوچک نیاز به سرمایه کلان ندارند با این حال به شدت اشتغال‌زا هستند و امکان ایجاد آنها در اکثر مناطق کشور وجود دارد. حال که خشکسالی در حال به هم زدن معادلات در بخش کشاورزی است، صنایع کوچک می توانند سهم مهمی در جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها داشته باشند.

با این حال من معتقدم بنگاه‌های کوچک و متوسط در آینده ای نزدیک در ایران گسترش قابل توجهی خواهند داشت. تعداد SME ها در حال حاضر زیاد نیست ولی ظرفیت ایجاد بنگاه های‌ بیشتری وجود دارد. در حال حاضر تعداد ۸۱ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۴ هزار واحد به طور کامل متوقف هستند. ۲۲ هزار واحد با ظرفیت زیر ۵۰ درصد و ۲۴ هزار واحد با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۲۱ هزار واحد با ظرفیت بیش از ۷۰ درصدمشغول فعالیت هستند.

من امیدوارم در فضایی که بعد از تحریم‌ها به وجود آمده، بتوانیم تحولی تازه در فعالیت این بنگاه ها ایجاد کنیم. مثلا اگر بتوانیم بین صنایع کوچک‌ خود با صنایع کوچک کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم، کار بزرگی کرده ایم.

اخیرا گزارشی در باره فعالیت صنایع کوچک خواندم که به نظرم نتایج قابل توجهی داشت. نتایجی که می تواند به ما کمک کند تا بستر مناسب تری برای صنایع کوچک ایجاد کنیم.

نتایج این گزارش نشان می دهد که صنایع کوچک با لحاظ کردن چهار شرط می‌توانند موفق عمل کنند. شرط اول رقابت است و این گزارش تأکید دارد که SME ها باید برای تغییر، با یکدیگر رقابت کنند. شرط دوم، تمرکز روی فرصت‌هاست. تلاش در راستای نوسازی و نوآوری شرط سوم است و در نهایت، شرط چهارم محور قرار دادن تربیت نیروی انسانی است. با تمرکز بر این چهار محور امکان فعالیت SMEها،‌ بدون نیاز به وصل شدن به شرکت‌های بزرگ فراهم و رقابت در دنیای امروز میسر می‌شود. به نظر می‌رسد در ایران باید کاری کنیم که SMEها به این چهار ویژگی دست یابند.

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید