رفتن به محتوای اصلی

راست سنتی با همان کالیبر به آتشباری رقیب پاسخ می دهد

راست سنتی با همان کالیبر به آتشباری رقیب پاسخ می دهد

در همان حال که رهبر جمهوری اسلامی کماکان در برابر برکناری ضربتی وزیر خارجه به مثابه تازه ترین نمود تشدید اختلاف در میان اعضای باند خود به انفعال دُچار است، دامنه این جدال درون خانوادگی از سنگال به ترکیه نیز کشیده شده است.

آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر مسند ریاست جمهوری در یک کُنفرانس خبری با حُضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه های بین المللی در استانبول، گُفته وزیر خارجه پیشین دولتش در مورد آگاهی نداشتن از برکناری خود را رد و او را به دُروغگویی مُتهم کرد. آقای احمدی نژاد برای اثبات روایت خویش از روند این برکناری تاکید کرد: "کسی که قبل از سفر به سنگال با مُتکی صُحبت کرده، اینک رو به روی شُماست."

همزمان با انتشار سُخنان مزبور در رسانه ها، وزیر اخراج شده، آقای منوچهر مُتکی از همان طریق آن را رد کرد و به نوبه خود، آقای احمدی نژاد را "به رعایت صدق در گُفتار" فراخواند. او در همین موضعگیری، مطالبی که پیش از این در مورد ابلاغ حُکم برکناری وی توسط رییس جمهور سنگال مُنتشر شده بود را تایید کرد.

موضعگیری افشاگرانه آقای مُتکی از این نظر توجُه پذیر است که در هنگامی صورت می گیرد که حُکومت به شدت در حال آماده سازی و زمینه سازی مُذاکرات با گروه 1+5 در تُرکیه می باشد و در این راستا، پایوران بُلند پایه آن مانند آقایان ولایتی، صالحی و احمدی نژاد به میهمانان دایمی دولت تُرکیه که تمایُل دارد نقش میانجی را ایفا کند، تبدیل شده اند.

در چارچوب این شرایط و بنا بر استانداردهای جمهوری اسلامی، واکُنش وزیر خارجه پیشین حرکتی سازگار با "مصالح نظام" به شمار نمی رود اما چنین می نماید که آقای مُتکی و پُشتیبانان وی تصمیم گرفته اند با همان کالیبری به دولت نظامی – امنیتی شلیک کنند که آنها را زیر آتش گرفته. این امر می تواند نشانه ای از پیشرفت شکاف به سمت توافُقهای پایه ای و ایجاد مواضع جدید گرد آنچه که تا کنون منافع جمعی "نظام" تعریف می شده، باشد.

چه، تاخت و تاز گرایش راست سُنتی باند ولایت روی شکل برکناری آقای مُتکی، قادر به پنهان کردن این واقعیت نیست که موضوع جدال از چگونگی دست به سر کردن عُضو آن فراتر می رود و پُرسشی در مورد آرایش "نظام" پس از پایان ماه عسل گرایشهای شریک در قُدرت است. از این زاویه، زورآزمایی روی جسد سیاسی آقای مُتکی را می توان آغاز پروسه ی طرح جدی تر این تردیدها و هراسها و انگاشتهای برآمده از آن ارزیابی کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
iranpressnews

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید