رفتن به محتوای اصلی

آب یخ شاعران بر سر جشنواره شعر "فجر"

آب یخ شاعران بر سر جشنواره شعر "فجر"

Image removed.

علیرضا عباسی

Image removed.

شمس لنگرودی

*******

جشنواره شعر "فجر" آنگونه که از نامش پیداست باید "میعادگاه" مداحانی چون حاج منصور ارضی ، حاج حسین سازور ، حاج سعید حدادیان ، حاج محمود کریمی و حاج سید مجید بنی فاطمه و .. می بود، تا در وصف اسلام و اسلامگرایان خوشخوانی و خوشرقصی کنند و این جشنواره آدرس اشتباهی برای شاعران مردمی و ایراندوست بود.

دست اندرکاران برای گرم کردن جشنواره تلاش کردند تا از خوشنامی چهره های شعر و ادبیات سوء استفاده کنند و همانگونه که در صندوق های رای شان، رای منفی را تائید می شمارند، از حضور شاعران هم بعنوان نردبان کسب آبرو و اعتبار برای نظام استفاده می کنند.

اما حکومت اینجا هم تیرش به سنگ خورد و رسانه های حکومتی اعلام کردند که:  "اين‌بار نه حضور يك شاعر ضد انقلاب  بلكه انصراف چند شاعر نامزد جايزه، نهمين دوره جشنواره شعر را به حاشيه كشاند. علت اين حاشيه‌ها را بايد در دلايل انصراف اين شاعران جست‌وجو كرد".

 این اقدام دو بزرگوار شعر و ادبیات کشورمان، دفاع از شرافت، حیثیت و شرف شعر و شاعر، و نیز مشت محکم  بر دهان حکومت بود.

"با اعلام دبيرخانه جشنواره شعر فجر «آوازهاي فرشته بي‌بال» سروده محمدشمس لنگرودي از انتشارات نگاه، «باغ در حصار مصائب» سروده عليرضا رجبعلي‌زاده كاشاني از انتشارات شهرستان ادب، «تيترهاي درشت سياه‌ترند» مجموعه شعر عليرضا عباسي از انتشارات مرواريد، «روي جاده ابريشم شعر» سروده محمد قهرمان از انتشارات جمهوري، «شجره نامه يك جن» سروده عليرضا بديع از انتشارات فصل پنجم و «ضد» سروده فاضل نظري از انتشارات سوره مهر به عنوان نامزدهاي نهمين دوره جشنواره شعر فجر معرفي شدند. بعد از اين اعلام بود كه دو تن از شاعران طي نامه‌هاي جداگانه‌اي از جشنواره كناره‌گيري كردند. ابتدا شمس لنگرودي و سپس عليرضا عباسي انصراف خود را از جشنواره اعلام كردند. عليرضا عباسي در متن ارسالي خود اشاره كرده است كه نمي‌خواهد جايزه دولتي بگيرد."

و به این ترتیب آب یخ شاعران متعهد به ملت ایران، بر سر جشنواره حکومتی ریخته شد، تا درسی باشد برای آنها که اندیشه سوء استفاده از نام شاعران و نویسندگان را از سر بیرون کنند و سال آینده (اگر عمر برای حکومت باقی بماند)، این جشنواره را با کسانی تزئیین کند که برازنده نظام هستند و پیشنهاد ما، حاج منصور ارضی ، حاج حسین سازور ، حاج سعید حدادیان ، حاج محمود کریمی و حاج سید مجید بنی فاطمه می باشد و از نوارهای لوء رفته مداحان برای انتقال هنر اسلامی و سخنوری کمک گیرند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید