رفتن به محتوای اصلی

میزگرد برلین؛ تلاش برای رساندن صدای مردم ایران به سراسر جهان

میزگرد برلین؛ تلاش برای رساندن صدای مردم ایران به سراسر جهان

برلین، پایتخت آلمان، شنبه گذشته ۱۸ مهرماه، همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام، میزبان میزگرد «جنایت علیه بشریت» بود. میزگردی که توسط شبکه جوانان ایرانی در آلمان بر پا شد.

شبکه جوانان ایرانی در برلین در ماه‌های اخیر اقدام به برگزاری گردهمایی و تظاهرات در حمایت از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری کرده است.

در میزگرد برلین که در سالن هبل تئاتر برلین برگزار شد، چند تن از فعالان حقوق بشرو سیاسی و نیز نمایندگان سبزهای آلمان و سازمان عفو بین‌الملل شرکت داشتند که خواستار رسیدگی به آنچه جنایت علیه بشریت در ایران توصیف کردند، شدند.

شرکت‌کنندگان در این میزگرد، همچنین خواستار توجه اتحادیه اروپا به آنچه نقض حقوق بشر در ایران نامیدند، شدند.

محمود ارغوان از اعضای شبکه جوانان ایرانی در برلین، در گفت‌گو با رادیو فردا در مورد هدف از برگزاری میزگرد «جنایت علیه بشریت» می‌گوید: هدف از برگزاری این میزگرد و نشست، نشان دادن اعتراض مردم ایران به سراسر جهان است. ما می‌خواهیم روندی را که هم اکنون در داخل ایران، در مورد اتفاقات پس از انتخابات و برگزاری دادگاه‌های نمایشی و صدور حکم اعدام برای چند نفر از معترضین در روزهای اخیر در حال شکل‌گیری است،‌ به افکار عمومی نشان دهیم.

میزگرد «جنایت علیه بشریت»؛ برلین ۱۸ مهرماه ۸۸ / عٰکس از آزاد اصلانی

آقای ارغوان در ادامه می‌گوید: اگر این اعتراضات در سطح بین‌المللی انجام نشود، مطمئناً صدور احکام اعدام‌ها بیشتر خواهد شد و به حدی خواهد رسید که این احکام به طور غیرعلنی در داخل زندان‌ها اجرا خواهد شد. ما در روز مبارزه با حکم اعدام، این جلسه را برگزار کردیم و می‌خواهیم از طریق این کنفرانس،‌ راهکارهای مبارزه با نقض حقوق بشر در ایران را پیدا کنیم و صدای مردم ایران را به گوش جامعه بین‌الملل برسانیم.

پیام اخوان، دادستان پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی در میزگرد برلین/ عکس از نیما دارابی

در میزگردی که در شهر برلین برگزار شد، پیام اخوان،‌ دادستان پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی برای یوگسلاوی سابق به همراه شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، منیره برادران،‌ فعال سیاسی و نمایندگان سبز آلمان و نیز نمایندگان سازمان عفو بین‌الملل حضور داشتند. یکی از مسائلی که در این نشست از سوی شرکت کنندگان مطرح شد موضوع «جنایت علیه بشریت در ایران » بود.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران،‌ تظاهرات گسترده‌ای از سوی معترضان به این نتایج برگزار شد که برخورد شدید دولت جمهوری اسلامی ایران با آنان را به همراه داشت. به گفته مقامات ایران، در این تشنجات حدود چهار هزار نفر دستگیر و حدود ۳۶ نفر کشته شدند. اما آمار ارائه شده توسط فعالان سیاسی و حقوق بشری در ایران،‌ بسیار بیش از آمار دولتی بوده است.

در عین حال مهدی کروبی،‌ یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و همچنین سازمان‌های حقوق بشری در ایران از شکنجه بازداشت‌شدگان و تجاوز به برخی زندانیان معترض در زندان‌ها سخن گفتند. این موضوع تا کنون از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تکذیب شده است.

در این ارتباط آقای اخوان،‌ دادستان پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی برای یوگسلاوی سابق،‌ خواستار آن شد تا بحث جنایت علیه بشریت در ایران مورد پیگیری قرار گیرد. او گفت که راه رسیدن به عدالت این است که حقیقت در همه ابعاد گوناگون آن روشن شود.

شادی صدر، از وکلای مدافع پرونده‌های حقوق بشر در ایران/ عکس از نیما دارابی

خانم صدر،‌ حقوقدان و فعال حقوق زنان در ایران نیز با اشاره به موضوع تجاوز به زندانیان سیاسی،‌ بویژه در دهه ۶۰،‌ آن را مصداق بارز جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

همچنین خانم برادران،‌ فعال سیاسی نیز با تأکید بر لزوم تشکیل کمیسیون‌های حقیقت‌یاب در ایران، وجود این کمیته‌ها را از لوازم حرکت‌های اجتماعی در ایران برای تحقق و اجرای عدالت و رسیدن به دموکراسی ذکر کرد.

پدرام شهیار، از دیگر اعضای شبکه جوانان ایرانی در برلین در مورد محورهای مطرح شده در این میزگرد می‌گوید: موضوع اصلی که در میزگرد در مورد آن بحث شد این بود که جنایت علیه بشریت فقط این نیست که دولتی در جایی از جهان،‌ مخالفانش را بکشد یا شکنجه کند. بلکه این اقدامات وقتی تبدیل به جنایت بر علیه بشریت می‌شود که این جنایت‌ها شکل سیستماتیک و گسترده به خود بگیرد. می‌شود گفت که در جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۰ سال گذشته، شکنجه و قتل و انجام جنایت هم شکل سیستماتیک به خود گرفته و هم گسترده بوده است.

آقای شهیار ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این میزگرد این بود که الان موضوع نقض حقوق بشر در ایران در مرکز توجه غرب نیست و به پشت صحنه منتقل شده است. تمام توجه امروز دنیای غرب به موضوع هسته‌ای ایران است. در حالی که این موضوع مورد انتقاد ماست. ما بر این باوریم که باید به کشورهای خارجی فشار بیاوریم (و متقاعدشان کنیم) که به مسئله نقض حقوق بشر در ایران به عنوان الویت قابل توجه خود بنگرند.

پدرام شهیار، از اعضای شبکه جوانان ایرانی در برلین / عکس از نیما دارابی

در این ارتباط امید نوری‌پور، نماینده سبزهای آلمان در مجلس این کشور و روت یوتینر، از کارشناسان سازمان عفو بین‌الملل نیز آنچه را که نقض گسترده حقوق بشر در ایران نامیدند، محکوم کردند. آقای نوری‌پور همچنین از مذاکره کشورها با دولت آقای احمدی‌نژاد انتقاد کرد و گفت که این دولت،‌ نماینده مردم ایران نیست.

اما آیا برگزاری این قبیل میزگردها بر افکار عمومی مردم آلمان و سایر مردم جهان اثرگذار خواهد بود؟ محمود ارغوان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: من فکر می‌کنم که ما با فعالیت‌هایمان و برگزاری جلساتی در این سطح که به صورت اینترنتی هم پخش می‌شود، می‌توانیم بسیار اثرگذار باشیم.

آقای ارغوان با اشاره به حضور آقای نوری‌پور، نماینده حزب سبز آلمان در مجلس این کشور و تعداد زیادی از مخاطبان آلمانی و نیز روزنامه‌ها و رسانه‌های ارتباط جمعی در آلمان، در این نشست می‌گوید: به این ترتیب ما می‌توانیم صدای اعتراض مردم ایران را به گوش افکار عمومی برسانیم و از اینکه نقض حقوق بشر در ایران تحت‌الشعاع مسئله هسته‌ای این کشور قرار بگیرد، جلوگیری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: همان طور که خانم صدر در سخنرانی خودشان اشاره کردند، در زمینه حقوق بشر در ایران یکی یکی پنجره‌ها دارد بسته می‌شود. آنگونه که دولت ایران خواهان آن است اکنون توجه جامعه بین‌المللی به سمت عادی‌سازی روابط با ایران متمرکز شده است و این طور وانمود می‌کنند که جامعه ایران در شرایط عادی به سر می‌برد و نظام جمهوری اسلامی به شرایط عادی خود بازگشته است.

آقای ارغوان همچنین می‌گوید: سعی ما و کسانی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند در این جهت است که نگذاریم فضای ایران عادی به نظر برسد.

اما میزان استقبال از این میزگرد تا چه اندازه بوده است. پدرام شهیار در این ارتباط به رادیو فردا می‌گوید: بیش از ۵۰۰ نفر در این میزگرد شرکت کرده بودند. سالن پر شده بود. فکر می‌کنم برگزاری برنامه‌ای در این سطح سالیان سال بود از سوی ایرانیان ساکن برلین برگزار نشده بود. ما خیلی از میزان استقبال شرکت‌کنندگان راضی بودیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید