رفتن به محتوای اصلی

یک بار دیگر در تأئید ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی

یک بار دیگر در تأئید ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی

یاداشتی در آذرماه گذشته نوشتم که سازمان تأمین اجتماعی ، غول مالی کشور که صد ها میلیارد دلار حق بیمه پرداختی ده ها میلیون از زحمتکشان یدی و فکری میهنمان را مدیریت میکند سرمایه خود را در شرکتها و مؤسسات ورشکسته بر باد داده است و در حقیقت مستمری بگیران میهن ما فردا با دست خالی از این مؤسسه تارج شده برخواهد گشت. نوشتم که فردا زحمتکشان میهنمان برای درمان خود و فرزندان خود باید از جیب خویش هزینه درمان خویش را بپردازند. در آنروز شاید برخی فکر کردند اینها که من نوشته بودم اغراق است . ولی گزارش «سایت تابناک» در امرودو شنبه 12 بهمن که ذیلاً می آید یکبار دیگر به عنوان یک مرجع کاملاً موثق، حد اقل در این زمینه ها، نشان میدهد که خانه این مؤسسه ای که معیشت میلیونها مستمری بگیر میهنمان در حال حاضر و در آینده بدان و مدیریت آن وابسته است از پایبند ویران است. کنش گران سیاسی ما نباید به این مسئله بسیار مهم کم اهمیت داده و از کنار آن بگذرند. این مسئله دست کمی از کهریزک ندارد آنرا انعکاس دهید و از خانه ضد کارگر بخواهید و بخواهیم که در این زمینه پاسخ دهد. چرا خانه ضد کارگر؟ چون این سازمان بیش از خود سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه مقصر و از مقصر گذشته مجرم است.

ارسال به دوستان

به رغم ادعاهای مدیرعامل تأمین اجتماعی

بحران مالي در ثروتمندترين سازمان كشور!

این کسری بودجه هنگفت سازمان تأمین اجتماعی، در حالی است که این سازمان که حدود 40 درصد جمعیت کل کشور را تحت پوشش خود دارد، مالک بزرگترین و ثروتمندترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور (شستا) است و علاوه بر فعالیت‌های متعدد اقتصادی، از امتیازهای ویژه در زمینه کشتیرانی و راهسازی و نفت و ...بهره‌مند است. البته 80 درصد شرکت‌های زیرمجموعه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی کشور) خود نیز با مشکلات شدید مالی و بدهکاری‌ها متعدد بانكی روبه‌رو هستند.

سرویس اجتماعی ـ به رغم ادعاهای مدیرعامل تأمین اجتماعی، مبنی بر اوضاع عادی و خوب سازمان تأمین اجتماعی، اطلاعات خبرنگار ما، از بحرانی بودن وضعیت بزرگترین و ثروتمندترین سازمان کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، ذبیحی که روز گذشته در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها، مسئولان و نمایندگان مجلس را به پیگیری حقوقی و شکایت تهدید کرده، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، درخواست کمک مالی و فوری برای ثروتمندترین سازمان کشور به دلیل اوضاع بحرانی کرده است.

بنا بر این گزارش، سازمان تأمین اجتماعی که سالانه 51787 میلیارد ریال کسری داشته، امسال نیز با کسری بودجه حدود 25 هزار میلیاردی روبه‌روست و با نزدیک شدن به پایان سال و واریز حقوق و عیدی افراد تحت پوشش خود، قطعا مردم، بیمه‌شدگان و بازنشستگان نیز با مشکلات عدیده روبه‌رو خواهند شد. ايران گلوبال

حبیب تبریزیان

تحلیل گرمسایل سیاسی

سازمان تأمین اجتماعی در سراشیب ورشکستگی

وزارت بهداشت و برخی از بیمارستان‌های دولتی اعلام کردند که به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از سوی سازمان تامین اجتماعی، از ادامه همکاری با سازمان سرباز خواهند زد.

قریب چند ماه است مینویسم که سازمان تأمین اجتماعی با ملا خور کردن و بر باد دادن حق بیمه ی بیمه شوندگان شامل حق بیمه درمانی و حق بیمه بازنشستگی بیمه شوندگان بسوی ورشکستگی میرود. فکرنمیکنم این خبر از سوی بسیاری جدی گرفته شده باشد و دلیل آنهم اینست که هنوز خیلی ها به دامنه بلبشو و فساد این دستگاه، حتی به آنچه خود میگویند باور ندارند. بهر حال توصیه من به همه آنها که نگران وضع مستمری بگیران فردا هستند، به همه آنهائی که نگرانند که بیمارانِ بیمه شونده، با امتناع پذیرش از طرف واحد های درمانی روبرو شوند و به همه آن تحلیل گران سیاسی که باید تراکم انفجاری بحران را در این نظام بچاپ بچاپ درست ارزیابی کنند اینست که این گزارش ایلنا را دقیق بخوانند. من سه گزاره از گزارش زیر را ذیلاً می آورم و بقیه را به خواننده محول میکنم..

«ورود اقشار مختلف به سازمان تامین اجتماعی و شریک کردن آن در سفره‌ای که با ریال ریال کارگران برپا شده است، کاهش مداوم سطح کمی و کیفی خدمات‌دهی به مشمولان به‌خصوص در بحت درمانی، تغییرات مداوم در سطوح مدیریتی سازمان و ... سبب شده است که صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی، یعنی کارگران تنها بازندگان نزاعی باشند که گروه‌های سیاسی درون دولت و مجلس برای تصاحب سازمان تامین اجتماعی به پا کرده‌اند»

...

. «وزارت بهداشت و برخی از بیمارستان‌های دولتی اعلام کردند که به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از سوی سازمان تامین اجتماعی، از ادامه همکاری با سازمان سرباز خواهند زد. با این حال ذبیحی، خود وزارت بهداشت را بدهکار سازمان تامین اجتماعی خواند و این ادعاها را واهی اعلام کرد، هر چند برخی اعضای هیات مدیره با تایید این موضوع، تامین اجتماعی را در ایجاد این مشکل مقصر می‌دانستند»

..

، «چرا که نمایندگان مجلس برخلاف ذبیحی معتقد بودند که عملکرد وی در راس سازمان تامین اجتماعی، موجب آن شده است که تعادل میان منابع و مصارف سازمان به هم بخورد و همچنین برخی از شرکت‌های اقماری شرکت سرمایه‌گذاری شستا، از زیرمجموعه‌های سازمان را که جزو بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است، در آستانه ورشکستگی قرار گیرند».

آینده تامین اجتماعی در گیر و دار دعواهای سیاسی

کارگران؛ بازندگان همیشگی

کاهش مداوم سطح کمی و کیفی خدمات‌دهی به مشمولان به‌خصوص در بحت درمانی، تغییرات مداوم در سطوح مدیریتی سازمان و ورود اقشار دیگر بر سر سفره کارگران، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را بازندگانی از پیش تعیین شده تبدیل کرده است.

ایلنا: رد پای مشکلات حال حاضر سازمان تامین اجتماعی را می‌توان در روزهای نخست امسال یافت، آنجا که علی لاریجانی در 3 نامه پیاپی به محمود احمدی‌نژاد، بیش از 20 ایراد قانونی به 3 مصوبه هیات وزیران مبنی بر تغییر اساسنامه سازمان‌های تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بازنشستگی کشوری را اعلام کرده بود.

به گزارش ایلنا، در 3 نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد مواردی نظیر تغییر ماهیت حقوقی صندوق بیمه خدمات درمانی از شرکتی دولتی به موسسه بیمه درمانی، وابسته کردن صندوق بیمه خدمات درمانی به سازمان تامین اجتماعی، عدم شمول قانون مدیریت خدمات درمانی ناظر بر تجمیع کلیه صندوق‌های بازنشستگی بر صندوق خدمات درمانی، واگذاری اعمال وظایف و اختیارات و مسوولیت‌های شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و رئیس آن به هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، واگذاری تعیین و تصویب حقوق و پاداش اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به شورای صندوق، واگذاری حق تعیین اعضای هیات مدیره و هیات نظارت به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عدم کسب اجازه از مجلس شورای اسلامی برای تجمیع صندوق‌های بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی، تامین بیش از 50 درصد از کسری وجوه صندوق بازنشستگی از منابع غیردولتی، شناسایی صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان موسسه یا نهاد عمومی غیردولتی، اخلال در اختیارات قانونی وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اجرای این مصوبات و تغییر اختیارات ارکان صندوق توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی از جمله ایرادات مهم قانونی بود که اعلام شده بود. با این حال احمدی‌نژاد توجهی به نامه لاریجانی نکرد تا با گذشت نزدیک به 8 ماه از آن نامه‌نگاری‌ها، ایرادهای وارد از سوی لاریجانی به محل مناقشه بین وزیر رفاه و اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی از یک سو و مدیرعامل سازمان از سوی دیگر تبدیل شود.

با گذشت نزدیک به 3 ماه از اعلام غیرقانونی بودن اساسنامه تامین اجتماعی و به تبع آن مدیرعامل و اعضای هیات مدیره منصوب از سوی احمدی‌نژاد، نخستین بارقه‌های اختلاف در بین هیات مدیره و مدیرعامل نمایان شد. وزارت بهداشت و برخی از بیمارستان‌های دولتی اعلام کردند که به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از سوی سازمان تامین اجتماعی، از ادامه همکاری با سازمان سرباز خواهند زد. با این حال ذبیحی، خود وزارت بهداشت را بدهکار سازمان تامین اجتماعی خواند و این ادعاها را واهی اعلام کرد، هر چند برخی اعضای هیات مدیره با تایید این موضوع، تامین اجتماعی را در ایجاد این مشکل مقصر می‌دانستند.

رد نخستین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی این فرصت را برای ذبیحی فراهم کرد تا با بهره‌گیری از این فرصت و نیز گرفتن تفویض اختیارات هیات مدیره سازمان به مدیرعامل، طرح‌های خود را عملی‌تر کند و در همین راستا، بسیاری از معاونان و مدیران سابق تامین اجتماعی یا بازنشست شدند، یا برکنار شده و یا در سمت‌های پایین‌تری مشغول به کار شدند. هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هم با وجود اینکه مخالف بسیاری از کارهای مدیرعامل بود، چون توان مقابله با مدیرعامل منصوب رئیس‌جمهور را نداشت، سکوت کرده بود.

با انتخاب محصولی به عنوان وزیر رفاه بارقه‌های امیدی بین اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی پدید آمد. وعده‌های محصولی در جلسه رای اعتماد مبنی بر توافق با احمدی‌نژاد برای بازگرداندن سازمان تامین اجتماعی به زیرمجموعه وزارتخانه و به تبع آن انتخاب مدیرعامل از سوی وزیر رفاه موجب شد تا اعضای هیات مدیره با اطمینان خاصی شروع به انتقاد از مدیرعامل سازمان کنند. شایعه برکناری ذبیحی و انتخاب فتاح هم دلیل بر این شد تا انتقاد از ذبیحی علنی‌تر و جدی‌تر پیگیری شود. با این وجود، ذبیحی با انحلال موسسه پژوهشی تامین اجتماعی نشان داد که هم‌چنان مورد وثوق رئیس‌جمهور است و زور وزیر هم به او نمی‌رسد.

البته ذبیحی در همان روزها اظهاراتی نیز داشت که صدای بسیاری از منتقدان را درآورد. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در آن مقطع گفت: شبهات زيادي وجود دارد كه اگر بخواهم سفره دل باز كنم و بگويم چه خبر است، بايد مسایل بسياري را مطرح كنم، اين در حاليست كه همواره تلاش كرده‌ام تا هيچ نگويم. وی ادامه داد: احساس نمي‌كنم امروز مي‌خواهند ذبيحي را بزنند، چرا كه ذبيحي از قبل از تولدش ذبح شده است، بلكه نامردانه دارند سازمان را كه اين همه در اين دولت به آن كمك شده را ناكارآمد جلوه مي‌دهند تا از اين طريق دولت را زير سوال برند و اين ظلم بزرگي است كه به دولت مي‌شود. ذبيحي در ادامه از كارشناسان خواست تا بروند و بررسي كنند كه در سال‌هاي گذشته كه 24 ـ 25 ميليارد تومان بودجه خارج از شمول در اختيار مديرعاملان گذاره مي‌شده، در كجا هزينه شده است. وي ادامه داد: اين در حاليست كه بودجه خارج از شمول امسال 5/1ميليارد تومان و در اختيار مديرعامل است كه هنوز نيمي از آن را هم خرج نكرده‌ايم. ذبيحي ادامه داد: 2عضو هيات مديره نامه‌نگاري مي‌كنند و مديران اجرايي بنده را تهديد مي‌كنند كه اين تهديدات باعث استعفاي معاونان من شده است. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي افزود: ساده مي‌گويم، حكم رئيس هيات مديره تامين اجتماعي كجاست؟ چه كسي وي را تاييد كرده است كه وي رئيس هيات مديره شده؟ من نمي‌خواهم اين حرف‌ها را بگويم، اما قبل از اين كه اعضاي هيات مديره در اين هيات باشند، من با اين شرط آمدم كه 2 بندي كه بايد به من تفويض اختيار مي‌داد، عملي مي‌شد والا نمي‌آمدم. ذبيحي اضافه كرد: پيش از اين كه هيات مديره شكل بگيرد، اين تفويض اختيار انجام شده بود، اما اگر در حال حاضر دعوايي بر سر اين موضوع هست، اشكالي ندارد، استيضاحم كنند و اين امر را ارجاع بدهند به شوراي عالي تامين اجتماعي تا مرا استيضاح و بركنار كنند. وي گفت: 2ـ3 ماه سايت الكترونيكي سازمان براي اعضاي هيات مديره بسته شده بود كه اين اعضا با نامه‌نگاري‌هاي دائمي و گلايه از اين كه به ما بي‌احترامي شده است، در نهايت سايت باز شد، اما الان ببينيد چه نامه‌هايي مي‌نويسند! اين اعضا هرگونه كه دلشان مي‌خواهد نامه‌ مي‌نويسد و در آن دروغ و راست را قاطي مي‌كنند.

تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی

این اظهارات که طی آن ذبیحی به طور غیرمستقیم عملکرد مدیران گذشته را زیر سوال برده بود، عکس‌العمل نمایندگان مجلس را به همراه داشت، چرا که نمایندگان مجلس برخلاف ذبیحی معتقد بودند که عملکرد وی در راس سازمان تامین اجتماعی، موجب آن شده است که تعادل میان منابع و مصارف سازمان به هم بخورد و همچنین برخی از شرکت‌های اقماری شرکت سرمایه‌گذاری شستا، از زیرمجموعه‌های سازمان را که جزو بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است، در آستانه ورشکستگی قرار گیرند. مقدسی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: نمایندگان مجلس به درستی نمی‌دانند مسایل و مشکلات سازمان تامین اجتماعی را از چه کسی پیگیری کنند و این در حالی است که در این میان وزارت رفاه نیز جوابگوی مشکلات نیست. به گفته این نماینده مجلس، سازمان تامین اجتماعی دارای منابع عظیمی است، ولی در نقدینگی با چالش مواجه شده و مجلس این احساس خطر را دارد که برای منابع سازمان مشکلاتی بوجود آید.

همین احساس خطر دلیل بر این شد تا اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی را به مجلس ارائه دهند. زمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: به زودی نتیجه گزارش تحقیق و تفحص از مدیریت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. وی می‌گوید: کمیسیون اجتماعی مجلس با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه بحران در سازمان تامین اجتماعی احساس می‌شد، به طرح تحقیق و تفحص رای مثبت داد.

محصولی قهر می‌کند

در میانه کشمکش‌های اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با مدیرعامل، سلیمان جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از قهر محصولی خبر داد و اعلام کرد که وی چند روز است در وزارت رفاه حضور نمی‌یابد. جعفرزاده ریشه این مشکلات را در اختلاف بین ذبیحی و محصولی دانست و اعلام کرد که به همین منظور، جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی با حضور ذبیحی، محصولی، اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و اعضای کمیسیون اجتماعی برگزار می‌شود تا به این مشکلات پایان داده شود، اما عدم حضور توامان ذبیحی و محصولی در این جلسه، نارضایتی اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی از عملکرد مدیریت فعلی سازمان تامین اجتماعی و عدم تمایل دولت برای بازگرداندن تامین اجتماعی به وزارت رفاه باعث شد تا این کمیسیون پرونده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را به دادگاه ارسال کند.

بیمه‌شدگان در برزخ نزاع‌های بیهوده

با وجود ارسال پرونده سازمان تامین اجتماعی، اخبار ضد و نقیض و اظهارات متعدد درباره عملکرد سازمان همچنان سوژه‌ای داغ برای رسانه‌ها است، به گونه‌ای که طی یک روز اخباری از عزل ذبیحی توسط محصولی منتشر شد که در همان روز نیز تکذیب شد. همچنان اظهارات متعدد نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نیز مسوولان سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که صرف‌نظر از اینکه کدامیک از طرفین مناقشات درون سازمانی بر حق هستند، ولی این اختلافات زیان‌های جبران‌ناپذیری بر سازمان تامین اجتماعی وارد می‌کند، که قطعا بازندگان اصلی آن بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

ورود اقشار مختلف به سازمان تامین اجتماعی و شریک کردن آن در سفره‌ای که با ریال ریال کارگران برپا شده است، کاهش مداوم سطح کمی و کیفی خدمات‌دهی به مشمولان به‌خصوص در بحت درمانی، تغییرات مداوم در سطوح مدیریتی سازمان و ... سبب شده است که صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی، یعنی کارگران تنها بازندگان نزاعی باشند که گروه‌های سیاسی درون دولت و مجلس برای تصاحب سازمان تامین اجتماعی به پا کرده‌اند.

پایان پیام

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید