رفتن به محتوای اصلی

واکنش مراجع عظام نسبت ممانعت از سخنرانی حسن خمینی؟

واکنش مراجع عظام نسبت ممانعت از سخنرانی حسن خمینی؟

جبهه‌ی مشارکت در نامه‌ی سرگشاده، خواهان واکنش مناسب مراجع در قبال این هجمه مرموز شد. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با صدور بیانیه‌ای از سکوت حاضرانی که موج هوچی‌گری و غوغاسالاری و فتنه‌انگیزی را می‌بینند و واکنشی نشان نمی‌دهند اظهار تعجب و دریغ کرده است. مجید انصاری از دادستان تهران خواسته است تا با این «حرکت ضدانقلابی» که به گفته وی «آبروی انقلاب را به بازی گرفت»، برخورد کند.

واکنش‌ها نسبت به ممانعت از سخنرانی حسن خمینی؛ اصلاح‌طلبان خواهان واکنش مراجع عظام هستند

اخلال در سخنرانی حسن خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی، در مراسم بيست و يکمين سالروز درگذشت آیت‌الله در تهران، با واکنش‌هايی از سوی مخالفان و هواداران آیت‌الله علی خامنه‌ای و دولت مورد قبولش مواجه شده است.

آيت‌الله اسدالله بيات زنجانی در نامه‌ای خطاب به حسن خمينی با ابراز تأسف از وقايع روز چهاردهم خرداد و آنچه که «هتک حرمت» يادگار بنيانگذار جمهوری اسلامی از سوی عده‌ای محدود و سازمان يافته ناميد، گفت که اين رويداد «تداعی‌گر تندروی‌های افراطيونی بود که ... می‌کوشند با تمسک به نام امام و مصالح جمهوری اسلامی، از امام و ياران امام انتقام بگيرند.»

آيت‌الله بيات زنجانی همچنين به «هاديان» رويداد ۱۴ خرداد در مورد پيامدهای اين اقدام هشدار داد: «هادیان واقعۀ امروز حرم امام‌خمینی و همین‌طور کسانی که در برابر این ماجرا سکوت می‌کنند، غافلند از اینکه این آتشی است که اگر آب بر آن نپاشند، شعله‌های مُفرط آن به زودی دامان خود آنان را هم خواهد گرفت و تر و خشک را با هم خواهد سوزاند.»

از سوی دیگر علی مطهری از اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد در یادداشتی کوتاه، ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی را "حادثه‌ای تلخ" عنوان و تاکید کرد که محمود احمد‌ی‌نژاد در این حادثه از پیش طراحی شده نقش اساسی داشت.

او در این یادداشت نوشته است که "احمدی‌نژاد مانند کودک یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می‌کند مورد تشویق قرار می‌گیرد."

مطهری با اشاره به این که درصدد دفاع از مواضع سید حسن خمینی نیست، ادامه داد: "اما آیا اگر کسی به نحوه مدیریت بحران اخیر انتقاد داشت باید از صحنه انقلاب حذف شود و نباید حق اظهار‌نظر داشته باشد؟"

در واکنشی دیگر، جبهه‌ی مشارکت در نامه‌ای سرگشاده به مراجع تقلید و روحانیون برجسته‌ی کشور، برهم زدن سخنرانی حسن خمینی در کنار مقبره پدربزرگش را "نشانه جدی از اراده‌ای مخفی برای مرعوب ساختن و منکوب کردن بیوت مرجعیت و فقاهت که جز بر طریق حق ره نمی سپارند" عنوان کرد و تاکید نمود که این اتفاق "نه یک عصبیت سیاسی و نه یک خصومت جناحی و نه حتی رفابت بر سر قدرت است بلکه ریشه در دشمنی عمیق جریانی با روحانیت دارد که در چند سال اخیر با سوء استفاده از قدرت، به کرات نیت خود را آشکار کرده است و نشان داده است که وجود روحانیت مستقل، مدافع حق و حامی مردم را تحمل نمی‌کند."

جبهه‌ی مشارکت در پایان این نامه‌ی سرگشاده، خواهان واکنش مناسب مراجع "در قبال این هجمه مرموز" شد.

اما در تازه‌ترین واکنش، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با صدور بیانیه‌ای از "سکوت حاضرانی که موج هوچی‌گری و غوغاسالاری و فتنه‌انگیزی را می‌بینند و واکنشی نشان نمی‌دهند" اظهار تعجب و دریغ کرده است.

در این زمینه مجید انصاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز با محکوم کردن قطع سخنرانی حسن خمینی، از دادستان تهران خواسته است تا با این «حرکت ضدانقلابی» که به گفته وی «آبروی انقلاب را به بازی گرفت»، برخورد کند.

علی شکوری‌راد، از سران جبهه مشارکت، نيز در مقاله‌ای، با اشاره به اینکه ممانعت از سخنرانی نوه آيت‌الله خمينی از سوی عده‌ای سازمان‌دهی شده بود، نوشت که حسن خمينی «تاوان همراهی با مردم، در درد و رنج يک سال گذشته آنان، را می‌پردازد.»

پیش‌تر سازمان جوانان و دانشگاهيان حزب اعتماد ملی نيز با صدور بيانيه‌ای، بی‌احترامی به خمينی در مقابل چشمان ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی را محکوم کرده بود.

سازمان جوانان و دانشگاهيان حزب اعتماد ملی در اين بيانيه به افراطيون و حاميان آنها هشدار داد که در صورت ادامه اينگونه حرکات، سکوت نخواهد کرد.

در يک سال گذشته، مواضع حسن خمينی نزديک به اصلاح‌طلبان توصيف شده و در بسیاری از مواقع وی با حضور در منزل زندانیان سیاسی یکسال اخیر به دلجویی از آنان و خانواده‌هاشان پرداخته است.

گفتنی است روز گذشته، سخنرانی حسن خمينی از سوی گروهی که شعارهايی در حمايت از رهبر جمهوری اسلامی و عليه ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی می دادند، ناتمام گذاشته شده بود.

با اين حال، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود هيچ اشاره‌ای به عکس‌العمل اين گروه از هوادارانش نکرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
bamdadkhabar.net

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید