رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه آقای سعید ترکمان با خانم فریبا داودی مهاجر

مصاحبه آقای سعید ترکمان با خانم فریبا داودی مهاجر


خانم داودی مهاجر، روزنامه نگار و از فعالین حقوق بشر, جنبش زنان و عضو کمپین یک میلیون امضاء میباشد.این مصاحبه از طرف سعید ترکمان یکی از نویسندگان سایت ایران گلوبال ترتیب داده شده است که نظر شما را به آن جلب میکنم.

۱. سعید ترکمان : تغییر قانون اساسی یکی از اهداف اصلاح طلبان در ۸ سال دوره اصلاحات آقای خاتمی بوده، با توجه به نوع ساختار سیاسی جمهوری اسلامی مانند حاکمیت شورای نگهبان و فیلترینگ قوانین و لایحه های قانونی آیا این امر به نتیجه رسید و تغییری درطول این ۸ سال در قانون اساسی داده شد ؟

خانم داودی مهاجر :

تغییر قانون اساسی هیچگاه از اهداف اصلاح طلبان و جناب خاتمی در طول 8 سال دوره ریاست جمهوری ایشان نه تنها نبوده بلکه بارها ایشان وفاداری خویش را به قانون اساسی صریح و بی پرده بیان نموده اند و بارها نیز از ظرفیتهای معطل مانده این قانون یاد کرده اند و به نظر من مشکل اساسی و پارادوکس اصلی آنها نیز همین روشن نشدن شعارها و ادعاهایشان با قانون اساسی است که پتانسیل برآورده کردن این شعارها را ندارد ولی آنها همچنان خود را به آن وفادار می دانند . واقعیت این است که همه مشکلات ما از همین نقطه آغاز شده و می بایست فعالان سیاسی و نخبگان و روشنفکران تکلیف خود را با نقطه ثقل معضلاتی که امروز گریبان کشور ما را گرفته است روشن کنند .

این دوستان آگاهانه یا ناگاهانه از قانونی دفاع میکنند که نه تنها ولایت فقیه را ستون خیمه ایران تعریف میکند .بلکه از قانونی حمایت میکنند که کلیه آزادی های اساسی را منوط به رعایت چارچوب شرع مینماید . در واقع همه آزادند تا زمانی که یک گام انطرف تر از اسلام انهم اسلامی که یک دسته از اقایان و یک نگرش فکری بر اساس سلیقه ها و منافعش تعریف و هر کس را که آنگونه نیاندیشد مستوجب کیفر میداند.

نمیتوان زیر علم ولایت فقیه سینه زد و از دموکراسی دفاع کرد . این یک شوخی و یا یک نیرنگ بزرگ با مردم است . تحمیق مردم است که 30 ساله آغاز شده و هنوز ادامه دارد به گونه ای که امروز نه از اسلام و نه از دموکراسی و نه از عدالت اجتماعی هیچ اثری باقی نمانده است .

آنچه بدیهی است ساختار سیاسی و قانونی ایران اجازه تغییر قانون اساسی به جز زمانی که رهبری اراده کند را نمیدهد بنابراین دل بستن به تغییر قوانین به نفع ملت ایران در چار چوب جمهوری اسلامی که به نفع ملت تمام شود خیال خامی است که امکان پذیر نیست . البته این به آن معنی نیست که ما از تاکید دایمی بر تغییر قانون اساسی به عنوان یک مطالبه اساسی چشم بپوشیم بلکه به این معناست که باید ظرفیت تغییر را در فضا و چارچوب های واقعی و قابل دسترس جستجو کنیم . حتی در طول مجلس ششم که برای تغییر قوانین زحمت زیادی کشیده شد شورای نگهبان به عنوان یک نگهبان آهنین ، تمام قد بر روی تغییر قوانین عادی نه تنها ایستادگی کرد بلکه در نهایت اکثر نمایندگان اصلاح طلب را نیز رد صلاحیت کرده و کور راههای اندک اصلاحات را نیز مسدود کرد چه برسد به اصلاح و یا اندک تغییری در قانون اساسی ایران .

آنچه بدیهی است میبایست روزی همه دوستان اصلاح طلب که به ظرفیت های قانون اساسی دل بسته اند در هر رده و پست و شغل و شرایطی که قرار دارند تکلیف نهایی خود را با این قانون مشخص کنند تا مردم وجه المصالحه این بلا تکلیفی قرار نگیرند و در این بده بستان سیاسی ذبح نشوند . این پرسش را نه تنها درباره قانون اساسی که میبایست درباره سیاست خارجی و نوع روابط و تعبیری که از روابط ایران در حوزه بین الملل دارند نیز بپرسند و از تبلیغات جاری و پروپاگاندای جمهوری اسلامی عبور کنند .

۲. سعید ترکمان : بحثی که امروزه زیاد تکرار میشود و از طرف موسوی و کروبی هم بارها گفته شده است بحث برگزاری انتخابات آزاد است. با توجه به اینکه خود اصلاح طلبان هم به این نتیجه رسیده اند که این رژیم قابل اصلاح نیست و حتی در طول ۸ سال اصلاحات ،تغییرات پایدار و اساسی در قانون اساسی و ساختار جمهوری اسلامی داده نشد، آیا فکر نمیکنید که پافشاری و مطرح کردن دوباره و دوباره انتخابات آزاد اتلاف وقت و بستن راه کار های دیگر استراتژیک است؟

خانم داودی مهاجر :

انتخابات آزاد یک ضرورت است .بدون برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه هرگز گذار به دموکراسی امکان پذیر نیست اما بحث این است که این انتخابات در چه فضایی امکان پذیر و قابل تحقق است . مگر جنبش زنان که مرتب بر عدالت جنسیتی تاکید میکند وقت را تلف کرده است . میبایست مرتب و مستمر و متناوب بر روی معضلات و مشکلات و شکاف های اجتماعی تاکید کرد . این تاکید میتواند با آموزش و اطلاع رسانی و ظرفیت سازی هم همراه باشد . بنابراین در باره انتخابات آزاد یکی از سوالهای اساسی این است که در چه فضایی این انتخابات آزاد و منصفانه قابل تحقق است .

من شخصا معتقدم اگر جنبش سبز دارای برنامه ریزی و رهبری درست بود در روزهاب اول بعد از کودتا میتوانست فشار حداکثری روی حکومت ایجاد کند و حکومت را وادار به انتخابات مجدد یا حتی انتخابات با نظارت بین المللی نماید .اما خوب متاسفانه سرعت اتفاقات غیر قابل پیش بینی عکس العمل درست را از مردم و از رهبران حرکت گرفت .بخصوص که هنوز هم این رهبران به نظر نمیرسد تکلیف خود را با جمهوری اسلامی به تمامی روشن کرده باشند و از روشهایی موثر و نهایی برای این تعیین تکلیف نیز استفاده نمیکنند.

در چنین حالتی باید به روش های دیگر فکر کرد . به تاکتیک هایی که ما را به نتیجه برساند .به یک رهبری دستجمعی از داخل و خارج از ایران که بتواند با هم ارتباط منطقی داشته و نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهد . افرادی که مشروعیت داشته و به فکر دوختن لحافی دیگر برای خود نباشند . امروز کشور ما زیر چکمه های نظامیان است و امکان انتخاباتازاد در چنین شرایطی سخت است .پس باید روشهایی دیگر برگزید . اما میتوان حول محور انتخابات آزاد به عنوان یک خواست اکسیونهای اعتراضی و تئوریک و فعالیت های مختلف شکل داد و آن را تبدیل به یک گفتمان برای تغییر نظام حاکم نمود .

انتخابات آزاد خواستی است که میتواند همه نیروهای سیاسی را دور خود جمع کند بدون آنکه منازعه ایجاد کند. انتخابات ازاد میتواند رقابت و امتحانی منصفانه و سالمی بین افراد و گروههای باشد که شعار دموکراسی میدهند و باید ثابت کنند که تا چه میزان به نتیجه انتخابات پای بند هستند و به رای مردم احترام میگذارند .

۳. سعید ترکمان : به نظر شما موانع و چالش ها در راه رسیدن به یک جامعه مدنی که زنان در آن مشارکت لازم را در کنار یک جامعه مردسالار !! داشته باشند، چیست ؟

خانم داودی مهاجر :

- اگر منظور شما موانع مشکلاتی است که هم اکنون ما با آن روبرو هستیم متعدد است.

پایه ایی ترین مشکل ما قانون اساسی و موادی است که در آن تبعیضات جدی میان زن و مرد قایل شده اند.تا قانون اساسی اصلاح نشود نگاه کلی قانونگذار و مجری قانون و دست اندرکاران حکومت نیز عوض نخواهد شد .

سپس قوانین عادی که در باره زنان وضع شده و یا مشمول زنان میشود

بعد از آن سلیقه ایی نگاه کردن به کلیه قوانین نوشته و نانوشته مربوط به زنان که بر روی فرهنگ و اداب و رسوم و نقش های اجتماعی و رسانه ها و تبلیغات اثر میگذارد .

نگاه متحجر و عقب افتاده و جرم اندیش نسبت به هویت و منزلت زن که زن را جنس دوم میبیند و بعد ار آن نگاه امنیتی به مسئله برابری زن و مرد و اینکه فعالیت های زنان برای برابری تهدید علیه امنیت تصور میشود .

بطور خلاصه میتوانم به این موارد اشاره کنم هرچند که مواردی دیگر نیز بر روی آن موثر است

۴. سعید ترکمان : نتایج و دستاورد های جنبش زنان در طول این چند سال چه بوده است و چه تاثیری در آگاهی زنان داشته است ؟

خانم داودی مهاجر:

حرکت زنان در ایران هم دستاوردهای متعدد داشت هم خطوط قرمز بسیاری شکسته شد . من مهمترین این دست آوردها را در یک نظام کاملا ایدئولوزیک بسط و گسترش نگاه غیر ایدئولوزیک در فعالیت های جمعی میدانم . زنان در راهی که انتخاب کردند ،خودی و غیر خودی، جنس اول و دوم ،مسلمان و غیر مسلمان ، کردو فارس و هر هر اماو اگر دیگری در نظر نگرفتند و این در جامعه ایی که 30 یال جامعه را تکه تکه و پر از اختلاف کرده اند یک حرکت بزرگ است . کار تیمی نیز از نتایج دیگر این فعالیت هااست . نکته دیگر شکستن خط قرمز های تعریف شده و بعضا درونی شده در لایحه های اجتماعی است . خط قرمزهایی که پذیرفته شده و مشکلات زیادی را در روابط اجتماعی بین زن و مرد ایجاد کرده است . در جامعه ما مردانی که شعار دموکراسی و یا اصلاح طلبی میدادند به هر موضوعی توجه داشتند مگر حقوق زنان . حقوق زنان نه برای آنها اولویت بود وهست و نه ضرورت و نه اهمیت چندانی دارد .انها میگفتند دموکراسی که ایجاد شود همه مشکلات حل میشود. همیشه با همین وسیله مطالبات زنان را عقب میانداختند . اما فعالیت های زنان مطالبات زنان را عمومی کرد و این مطالبات را به رخ جامعه کشید . این یک دست اورد بود . حرکت زنان در فضای منفعل آن زمان ایجاد شور و نشاط کرد . نشاط اجتماعی ایجاد کرد و فضای مسود جامعه را شکسته و راه نشان داد. نشان داد که میتوان در محیطی پر از انفعال و ناامیدی به جلو حرکت کرد و راههای جدید نشان داد و همچنین میتوان با مردم ارتباط برقرار کردو مشارکت اجتماعی ایجاد نمود .میتوان درباره نابرابری های که در قران امده استباط نمود و صحبت از بربری کرد

۵ . سعید ترکمان : جمهوری اسلامی مدت هاست که برعلیه مخالفین و فعالان داخل و خارج از کشور فیلم های تخریبی تهیه میکنند و از رسانه انحصاری صدا سیما پخش میکنند. بر علیه شما نیز فیلمی تهیه شده است، واکنش شما به این جنگ های روانی جمهوری اسلامی و تخریب چهره های فعالان و مخالفین خود چیست ؟ آیا تابحال واکنش و یا مقاله و یا مصاحبه ای در این مورد داشته اید ؟

خانم داودی مهاجر:

بله فیلمهای علیه من و دیگر فعالین تهیه شد.این فیلمها با هدف ایجاد اختلاف بین اپوزیسیون داخل و خارج، مسئله دار کردن ذهن مردم نسبت به این افراد، ایجاد فضای شایعه و دروغ پخش شد . انها این فیلمها را پخش کردند تا ما را به جای موضوعات اصلی به حاشیه و فرع بکشانند . و با ایجاد جنگ روانی ما را در تله خود بیاندازند و صد البته شکست خوردند . این قبیل فیلمها و سناریوها مدت هاست که شکست خورده است. از برداشتن حجاب من گفتند در حالیکه من اینکار را در خفا نکردم .مقابل دوربین تلویزیون انجام دادم . دهها اتهام زدند که اساسا برای من و بینندگان بی اهمیت بود . انها به این ترتیب می خواهند سر در زندگی خصوصی و شخصی ادمها بکنند که به زودی این دوران سر خواهد امد و انسانها و کرامت انها در نظامی دموکراتیک محترم شمرده خواهد شد.

سپاس از شما خانم داودی مهاجر که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

تاریخ : ۲۰۱۰/۰۷/۲۵

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید