رفتن به محتوای اصلی

وضعیت قرمز بانک‌ها

وضعیت قرمز بانک‌ها

فضول

 

امروز سحری با علاقه سری به دیار ایران پژواک زدم. درمیان مطالب آموزنده این سایت محترم خبری دیدم با عنوان وضعیت قرمز بانک‌ها. حیفم آمد بدون سحری از کنار آن رد بشوم. در این خبر چنین آمده که یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت بد بانک‌های کشور و نحوه پرداخت اعتبارات بانکی به بخش خصوصی طی گفتگو با ایسنا یعنی خبرگزاری دانشجویان که یکی از خبرگزاری های رسمی حاکم موقت در ایران است گفت: «وقتی دستي مويي ندارد، هي شما بگيد بكن. وقتي ندارد چي را بكند؟ ندارد كه بكند.» ایشان منظور دیگری دارد یعنی حال که دست مو ندارد به جای دیگر باند حاکم که سرشار از مو است رجوع شود و مشت مشت موهای حنا زده و وسمه کشیده و عنبر زده بر رخ این عنتران را بکنید. بابا صندوق بیت المال از پایین سوراخ است. وقتی --

ارزها بدلیل بقای گردانندگان این نظام موقت از ته این صندوق یا به جنوب لبنان یا به جنوب عراق سرازیر میشود دیگر چیزی ته ان نمیماند. مگر میشود قلک سوراخ را پر کرد. ارزهای بانکها که در خارج برای روز مبادا انباشته بودند مصادره شده اند. ذخایر ارزی بانک ملی که سگ ولگرد موتلفه حضرت دکتر خاوری انرا نگهبانی میکند مصادره شد. ذخایر ارزی بانک صادرات و ملت و سپه و دوبانک خصوصی هم مصادره شد. ذخایر ارزی بانک مرکزی هم که برای تغذیه نیروهای نظامی و شبه نظامی جنوب لبنان و جنوب عراق تخصیص یافته هم طبق قانون نمیتواند برای گشایش اعتبارات ارزی مصرف شود. دولت هم برای تامین هزینه های جاری و پرداخت حقوق کارکنان خود و ارتش و سپاه و بقیه مجبور به آزاد کردن قیمت ها و حذف سوبسید است. همین دیروز اولین اقدام دولت در فیش مصرفی تلفن مردم ساری ظاهر شد که گویا عده ای دچار سکته هم شدند. آل اسحاق حق دارد مردم را به مراسم ریش کنی گردانندگان این نظام دعوت فرماید. بیچاره شهردار تهران و سایر شهرداران محترم سراسر کشور که باید کامیون کامیون این پشم هارا تحویل بگیرند تا مرکز صادرات غیر نفتی انرا با قیمتی زیر قیمت جهانی پشم سگ و خوک در بازار های بین المللی آب کند.

وضعیت قرمز بانک‌ها

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت بد بانک‌های کشور و نحوه پرداخت اعتبارات بانکی به بخش خصوصی گفت: «وقتی دستي مويي ندارد، هي شما بگيد بكن. وقتي ندارد چي را بكند؟ ندارد كه بكند.» وی همچنین برای افزایش سرمایه بانک‌ها پيشنهاد انتشار اوراق قرضه براي شركت‌هاي معتبر توليد صنعتي را مطرح کرد. یحیی آل اسحاق که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد به بررسی یکی از مسائل مطرح شده در جلسه صبحانه اویل تیر ماه با رییس بانک مرکزی پرداخت. وی که از حامیان سیاست‌های انبساطی دولت به شمار می‌آید درباره روند پرداخت تسيهلات بانكي به واحدهای خصوصی اظهار کرد تا آنجا كه من مي‌دانم،‌ آقاي بهمني در تلاش است كه اين كار را انجام دهد، اما چند گير اساسي دارد كه يكي از آن‌ها سرمايه‌هاي بانك‌هاست. رییس اتاق تهران وضعیت سرمایه‌های بانک‌ها را مناسب ندانست و با بیان اینکه بهمنی به دنبال یافتن راهی برای افزایش سرمایه بانک‌ها است گفت: «وقتي دستي مويي ندارد، هي شما بگيد بكن. وقتي ندارد چي را بكند؟ ندارد كه بكند.»

آل اسحاق به راهکارهای بهمنی برای بهبود وضعیت بانک‌ها اشاره کرد و تصریح کرد که اخيرا دولت چهار پيشنهاد و گزينه به مجلس داده و از مجلس تقاضا كرده كه سرمايه بانك‌ها را افزايش دهد. اما مجلس در باره منابع آن گير داشته است كه از كدام منبع مي‌خواهيد اين را افزايش دهيد. وی با تائید این پیشنهادات آن‌ها را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد که اين پيشنهادات استفاده از حساب ذخيره ارزي و استفاده از بدهي‌هاي دولت و چند مورد ديگر است. این فعال بخش خصوصی خود نیز یک پیشنهاد برای افزایش سرمایه بانک‌ها مطرح کرد و گفت: «پيشنهادم اين است كه اجازه انتشار اوراق قرضه را براي شركت‌هاي معتبر توليدي صنعتي بدهند.»

رییس اتاق بازرگانی تهران در توضیح این مطلب اظهار کرد به عبارتي دولت اجازه دهد كه واحدهاي بزرگ دولتي مثل نيروگاه‌ها، پتروشيمي و واحدهايي كه اوراق مشاركت با تضمين بانك مركزي دارند اوراق قرضه منتشر كنند.

وی در پاسخ به این پرسش که "حسن این کار چیست؟" توضیح داد حسن آن اين است كه اكنون پول‌هايي را كه در دست مردم است و حتي كمتر از دو ميليون تومان و پول‌هاي خرد است و محلي براي سرمايه‌گذاري خودشان با اين حجم پول ندارند، آن وقت مي‌توانند اين پول‌ها را در بانك‌ها بگذارند يا اوراق مشاركت بدهند. آل اسحاق در بخش دیگری از این گفت و گو درباره اجرای بودن مصوبه شورای عالی اشتغال برای اختصاص 13 هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های زود بازده گفت که این مسئله را باید در عمل دید. وی معتقد است با کلی‌گویی نمی‌شود به این موضوع پرداخت چرا که بعضي از بنگاه‌هاي زودبازده خيلي خوب بودند و از طرف ديگر بعضي از بنگاه‌هاي متوسط و بزرگ هم خوب بودند اما در مقابل بعضي از واحدهاي بزرگ خيلي بد بودند و همچنين بعضي از واحدهاي متوسط و كوچك هم خيلي بد بودند. این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این که بايد اين تسهيلات را به صورت مشخص‌تر و جزيي‌تر براي واحدها تصويب می‌کردند، گفت: «به جاي اين كه نشاني عوضي بدهيم، مستقيم سراغ موضوع برويم.» رییس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد بايد توان، پتانسيل، برنامه و درست خرج شدن را مدنظر قرار دهيم. ببينيد ما در خيلي از واحدهاي بزرگ و متوسط كه وام داديم و اكنون مشكلاتي هم در اين مورد وجود دارد، وضعيت بدين شكل بوده كه اين واحدها به بهانه ايجاد يك پروژه‌اي پول گرفته‌اند و رفته‌اند جايي ديگر خرج كردند.

وی با بیان این که "همين مسئله در بنگاه‌هاي زودبازده هم هست" تاکید کرد که اساسا اين نگرش اين طوري نمي‌تواند ملاك بيان باشد. بايد مصداقي و موردي باشد. واحدهاي نظارتي، كنترلي، مقام مصوب، مقام تاييدكننده اين‌ها ملاك است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید