رفتن به محتوای اصلی

عراقچي: تجهیزات دفاعی ایران قابل‌مذاکره نیست

عراقچي: تجهیزات دفاعی ایران قابل‌مذاکره نیست
تفسیر از:
اقبال اقبالی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه پس از پایان مذاکرات سه‌‌روزه میان ایران و گروه 1+5 در نشستی خبری شرکت کرد تا به سؤالات خبرنگاران درباره نحوه مذاکرات و میزان پیشرفت در گفت‌وگوها پاسخ دهد.

او گفت: بحث‌ها در این دور از مذاکرات بسیار جدی بود و در فضایی بدون تنش صورت گرفت اما اختلاف نظرها در سطح گسترده وجود داشت. در این دور از مذاکرات پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

وی در ادامه گفت: مصمم هستیم که مذاکرات در ماه خرداد یک یا دو دور برگزار شود و تاریخ آنها در آینده اعلام خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به این سؤال که سرنوشت توافق ژنو چه خواهد شد، گفت: توافق ژنو قابل تمدید است و می‌توان آن را 6 ماه تمدید کرد. اما ما امیدواریم قبل از 30 تیر این توافق نهایی انجام شود. البته به این شرط که حقوق مردم ایران در آن تأمین شده باشد.

وی ادامه داد: تفسیرهای متفاوتی را می‌توان از مواضع طرفین داشت. مهم این بود که طرف مقابل به‌صورت جدی در مذاکرات حاضر شد.

عراقچی عدم دستیابی به توافق در دور اول را عجیب ندانست و گفت: در این دور تلاش کردیم تا پیش‌نویس توافق را مورد بحث قرار دهیم اما تا حدودی به این مسئله دست نیافتیم. اما ناامید نیستیم و در دورهای بعدی می‌توانیم به پیشرفت‌های بیشتری نایل شویم و گفت‌وگوهای خود را در سطح وزرا و کارشناسی ادامه خواهیم داد. ما امیدوار هستیم که پیش از پایان دور اول (20 جولای) مسئله نهایی شود. ما با گروه 1+5 مذاکره می‌کردیم و دیدارهای درون‌گروهی در راستای رسیدن به درک مشترک با گروه 1+5 صورت گرفت.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر اختلافات 13گانه ابراز تعجب کرد و آن را صحیح ندانست و گفت: البته موارد اختلافی بیشتر از اینهاست. عراقچی البته وجود اختلافات را رد نکرد و هدف از مذاکرات را حل این اختلافات دانست.

عراقچی در ادامه تأکید کرد که بحث درباره تجهیزات دفاعی ایران اصولاً قابل مذاکره نیست.

وی جلسه سه‌جانبه ظریف  با مذاکره کننده ارشد آمریکا و کاترین اشتون را مسئله عجیبی ندانست و تأکید کرد که مذاکره با آمریکا به‌دلیل وجود تحریم‌های یک‌جانبه این کشور بر ایران صورت گرفته است.

عراقچی در ادامه خواست تا به گمانه‌زنی‌های مطرح شده در خارج از کشور که با هدف خاصی صورت می‌گیرد توجه نشود.

وی گفت: فشار خاصی برای دستیابی به توافق تا 30 تیر وجود ندارد، به‌دنبال رسیدن به توافق به هر قیمت نیستیم. البته همه معتقدند که تا پایان 30 تیر زمان برای دستیابی به توافق وجود دارد. ما مذاکرات را در تمام سطوح و به هر میزان که لازم باشد انجام خواهیم داد.

در مذاکرات پیشین به راه‌حل‌هایی برای برخی موضوعات نزدیک شده‌ بودیم و در این دور به‌دنبال نگارش متن برای این موضوعات بودیم که ممکن نشد.

وی در  پایان روند مذاکرات را مثبت خواند ولی اعلام کرد که پیشرفتی حاصل نشده است. عراقچی البته تأکید کرد که این به‌معنی شکست مذاکرات نیست.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که هرچند هماهنگی مذاکره کننده‌ها با پایتخت‌های‌شان روند مذاکرات را دچار کندی خواهد کرد اما این مسئله اجتناب ناپذیر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید