رفتن به محتوای اصلی

خاطرات یک سرهنگ ایرانی - اسرائیلی

خاطرات یک سرهنگ ایرانی - اسرائیلی

کتاب «یک سگ خیس بهتر از یک یهودی خشک است»، یا داستان یک ایرانی که شهروند اسرائیل شد، نوشته سرهنگ آریا شهروز شالیکار، سخنگوی ایرانی‌تبار ارتش اسرائیل منتشر شد و توجه رسانه‌های آلمانی زبان را به خود جلب کرد.

به گزارش مطبوعات و فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی آلمانی‌زبان به تازگی خاطرات سرهنگ آریا شهروز شالیکار سخنگوی ارتش اسرائیل زیر عنوان «یک سگ خیس بهتر از یک یهودی خشک است» توسط انتشارات معتبر دی‌تی‌وی در آلمان منتشر شده است.

آریا شهروز شالیکار در این کتاب به خاطرات دوران نوجوانی‌اش در محله‌ خارجی‌نشین «ودینگ» در برلین و به خشونتی که از طرف نوجوانان مسلمان و آلمانی متحمل می‌شده اشاره می‌کند و مراحل مختلف هویت‌یابی و خودیابی‌اش را در پیش‌زمینه مهاجرت از ایران به آلمان و از آنجا به اسرائیل شرح می‌دهد.

آریا شهروز شالیکار در یک خانواده یهودی ایرانی در آلمان متولد شده است. والدین او دو سال پیش از انقلاب، در سال ۱۳۵۵ به آلمان مهاجرت کردند. شالیکار در خاطرات‌اش توضیح می‌دهد که چگونه یهودی‌های آلمان او را به چشم یک یهودی با موی سیاه و پوست گندمگون می‌دیدند و مسلمانان مهاجر به او به عنوان یک یهودی نجس نگاه می‌کردند؛ و در نظر آلمانی‌ها هم او هیچ تفاوتی با ترک‌ها و عرب‌های مهاجر نداشت.

نویسنده در این کتاب روایت می‌کند که تصادفاً و از روی دوستی با یک نوجوان ترک به گنگ ترک‌ها ملحق ‌شد و تازه وقتی که از حمایت آن‌ها برخوردار گشت، از آزار و اذیت مسلمانان مهاجر ساکن محله «ودینگ» در برلین در امان ماند.

محله «ودینگ» یکی از محلات مهاجرنشین برلین، پایتخت آلمان است و به خشونت‌های فرقه‌ای و قومی شهرت دارد.

آریا شهروز شالیکار عنوان کتاب‌اش را به کنایه از یهودی‌آزاری در ایران انتخاب کرده است، اما بر هویت ایرانی، آلمانی و اسرائیلی خود تأکید می‌کند. او در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های رادیویی آلمان می‌گوید به موسیقی و غذای ایرانی علاقه دارد و به‌رغم آن‌که شهروند اسرائیل است، پیوندهای فرهنگی‌اش با ایران گسسته نشده، اما در همان حال از یک هویت‌ چندگانه که در اثر مهاجرت و در همزیستی و همسایگی با فرهنگ‌ها و اقوام دیگر در او شکل گرفته است، سخن می‌گوید.

آریا شهروز شالیکار پس از مهاجرت به اسرائیل، تابعیت این کشور را پذیرفت؛ در دانشگاه «هبرو» اورشلیم که مخصوص نخبگان است در رشته مردم‌شناسی و علوم سیاسی تحصیل کرد، و او که با ۱۱ زبان آشنایی دارد، سرانجام به استخدام ارتش اسرائیل درآمد و اکنون به‌عنوان سخنگوی ارتش اسرائیل خدمت می‌کند.

انتشار خاطرات آریا شهروز شالیکار با توجه به بحث مهاجران مسلمان که با نظریه‌های جنجال‌برانگیر گرت ویلدرز، سیاستمدار هلندی آغاز شد و دامنه‌اش به آلمان رسید و به انتشار کتاب مناقشه‌انگیز تئو ساراسین، سیاستمدار آلمانی انجامید، اهمیت دارد.

ساراسین در این کتاب این نظریه را مطرح می‌کند که مهاجران مسلمان نمی‌خواهند به وظایف اجتماعی خود عمل کنند. او احتمال می‌دهد که اگر وضع به همین ترتیب پیش برود، اسلام‌گرایان از طریق مهاجران مسلمان، ارزش‌های جامعه مدنی در غرب را به مخاطره خواهند انداخت. آریا شهروز شالیکار در خاطرات‌اش این نظر را تأیید می‌کند و به خطر اسلام‌گرایی در جوامع لیبرال و چندفرهنگی اشاره می‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو زمانه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید