رفتن به محتوای اصلی

درخواست از ایران برای توقف بدرفتاری با روزنامه‌نگاران زن

درخواست از ایران برای توقف بدرفتاری با روزنامه‌نگاران زن

ده‌ها عضو «سازمان تبادل آزادی بیان» در بیانیه‌ای به مناسبت «روز جهانی رفع خشونت علیه زنان»، از دولتمردان ایران خواسته‌اند که روزنامه‌نگاران زن زندانی در ایران را آزاد کنند و از خشونت با آنان دست بردارند. این 44 عضو که از اعضای فعال در کارگروه جنسیتی این سازمان هستند، به مناسبت 25 نوامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: ایران به دلیل رفتار فاجعه‌بار خود نسبت به زنان به‌ویژه زنان روزنامه‌نگار شهرت پیدا کرده است؛

بسیاری از زنان در این کشور زندانی شده‌اند که نام بردن از تمام آنان در این گزارش امکان‌پذیر نیست.

اعضای این سازمان مدافع حقوق زنان و معترض به خشونت، در این گزارش از شیوا نظرآهاری، ژیلا بنی‌یعقوب، هنگامه شهیدی، مهسا امرآبادی، نوشین احمدی خراسانی و مریم بیدگلی به عنوان زنان فعال در ایران نام برده و نوشته‌اند: آن‌ها قربانی خشونت دستگاه قضائی و ماموران امنیتی ایران شده‌اند.

شیوا نظرآهاری، روزنامه‌نگار و عضو کمپین یک میلیون امضا، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و ژیلا بنی‌یعقوب، سردبیر کانون زنان ایرانی، ازجمله زنان روزنامه‌نگار اصلاح‌طلبی هستند که در پی رویدادهای اعتراضی به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهووری ایران زندانی شدند.

خانم نظرآهاری شهریورماه 1389 به قید وثیقه‌ 500 میلیونی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد و خانم بنی‌یعقوب نیز بر اساس حکم دادگاه انقلاب اسلامی در خرداد ماه امسال به یک‌سال حبس تعزیری و 30 سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.

در همین حال مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار، که در روزهای پس از انتخابات دستگیر شده بود، پس از گذراندن 70 روز در زندان، شهریور سال گذشته با سپردن وثیقه آزاد شد و نوشین احمدی خراسانی، فعال حقوق زنان که اردیبهشت سال سال گذشته پس از شرکت در اجتماعی که برای اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در تهران برگزار شده بود، به سه سال زندان محکوم شد.

در این بیانیه از دولتمردان ایران خواسته شده است که به آزار و اذیت زندانیان، از جمله نوشین احمدی خراسانی، شیوا نظرآهاری و ژیلا بنی یعقوب پایان دهند و دیگر زنان روزنامه‌نگار در ایران را آزاد کنند.

این 44 عضو «سازمان تبادل آزادی بیان» در بیانیه خود همچنین با زنان سراسر جهان که در انجام وظایف کاری و مدنی خود گرفتار بی‌عدالتی و خشونت جنسیتی شده‌اند، اعلام همبستگی کرده‌اند.

در این بیانیه نوشته شده است: زنان روزنامه‌نگار و فعال در جهان «از جمله ایران» به دلیل ابراز نگرانی در حوزه‌های حقوق زنان ازجمله خشونت و آزادی بیان، زندانی شده‌اند.

اعضای «سازمان تبادل آزادی بیان» در بیانیه خود همچنین از مقام‌های کشورها خواسته‌اند تا درمورد زنان روزنامه‌نگار، نویسنده، وبلاگ‌نویس و فعال که قربانی خشونت جنسیتی بوده‌اند تحقیقات کامل و بدون شرطی انجام دهند تا به این وسیله بانیان خشونت مجازات شوند.

در پایان این بیانیه آمده است: اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی و جامعه مدنی تدابیر منسجمی را برای پایان دادن به خشونت علیه زنان به‌کار بگیرند.

سازمان تبادل آزادی بیان متشکل از بیش از 80 سازمان مستقل با هدف دفاع از ماده 19 منشور جهانی حقوق بشر، پایان دادن به خشونت علیه زنان و برقراری تبادل آزاد اندیشه‌ها در سال 1992 در مونترئال کانادا دایر شد.

«سازمان خبرنگاران بدون مرز»، «انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر» و «کمیته جهانی آزادی مطبوعات» ازجمله نهادهایی هستند که این سازمان را تشکیل می‌دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 1997 با صدور قطعنامه‌ای روز 25 نوامبر را روز جهانی رفع خشونت علیه زنان نامگذاری کرد.

این روز به یادبود ترور سه خواهر به نام «خواهران میرابل»، فعالان سیاسی در جمهوری دومینیکن نامگذاری شده است که به دستور رئیس‌جمهوری وقت دومینیکن در سال 1960 ترور شدند.

مردمک

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
daneshjoonews.com/news

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید