رفتن به محتوای اصلی

"امامزادگان مانند «ویتامین‌ها» هرکدام خاصیت مخصوص خود را دارند"

"امامزادگان مانند «ویتامین‌ها» هرکدام خاصیت مخصوص خود را دارند"
تفسیر از:
اقبال اقبالی

به گزارش فارس، درسالروز ولادت با سعادت امام عسکری(ع) حجت‌الاسلام محمد تقدیری با حضور در خبرگزاری فارس، گفت: دوران زندگی 29 ساله امام حسن عسکری(ع) به 3 مرحله تقسیم می‌شود، 13 سال در مدینه، 13 سال در سامرا که 10 سال آن را همراه با امام هادی(ع) بود اما هنوز به امامت نرسیده بود.

وی با اشاره به مرحله نهایی زندگی امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: یازدهمین نور ولایت در 6 سال آخر عمرش به امامت رسید که از این 6 سال، 3 سال آخر آن را در زندان سپری کرد، از این رو همین 29 سال برای بالا بردن پرچم تشیع کافی است.

* تفسیر قرآن امام حسن عسکری(ع) هم اکنون نیز مورد رجوع شیعه است

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امام عسکری(ع) درباره تفسیر قرآن کریم، روش تفسیر و روش استفاده از قرآن جلساتی داشته و شاگردانی را نیز تربیت کرده‌اند و تفسیر امام عسکری(ع) نیز در حال حاضر یکی از تفاسیر قدیمی و مورد رجوع شیعه است.

وی خاطرنشان کرد: «‌اسحاق کندی» از جمله فیلسوفان مطرحی بود که با نوشتن کتابی در رد و علیه قرآن کریم به مباحثه با حضرت عسکری (ع)‌ ‌پرداخت که امام حسن عسکری(ع) پاسخ مناسبی به او داد و آن کتاب را هم از بین برد.

تقدیری با بیان اینکه تنها کسی که از میان ائمه اطهار حج مشرف نشد، امام حسن عسکری(ع) بود گفت: دوران زندگی این امام همام در دوران خلفای جور عباسی سپری شد. همچنین فشارهای سیاسی که به امام هادی و امام عسکری(ع) وارد می‌شد، کم‌کم مردم را برای حضور در عصر غیبت، آماده می‌کرد. بنابراین ارتباط ائمه به وسیله نمایندگانی در سایر مناطق میسر می‌شد.

وی با اشاره به نمایندگان امام حسن عسکری(ع) گفت: در زمان امام دهم و یازدهم حضرت عبدالعظیم حسنی به عنوان نماینده امام به ری آمد،‌ خانواده نوبختی در عراق (منجمان نوبختی) و در قم خاندان اشعری‌ها نمایندگان امام عسکری را تشکیل می‌دادند. بنابراین نماینده‌سازی و معرفی نماینده از سوی امام در جاهای مختلف، زمینه‌ای برای ورود به عصر غیبت بود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش امامزادگان ایران در ترویج فرهنگ تشیع تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان اوقاف و امور خیریه در حال حاضر بیش از 1300 امامزاده در ایران داریم که نقش بسزایی در ترویج فرهنگ تشیع و اهل بیت(ع) داشته‌اند.

وی ادامه داد: برخی از امامزادگان قبل از امام رضا(ع) به ایران آمدند، و بر اثر فشارهایی که در زمان موسی‌بن جعفر(ع) بود برخی از نوادگان و فرزندان ایشان و نوادگان امام حسن مجتبی(ع) به ایران سفر کردند.

تقدیری در خصوص اینکه چرا اکثر امامزادگان در ایران مدفون هستند، گفت: از آن جایی که محبت ایرانی‌ها همراه با اهل بیت بود خوش درخشیدند، همچنین ایرانیان در جریان کربلا نیز حضور داشتند و  همواره پناهگاه و ملجأ امامزادگان به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: بارگاه حضرت احمد‌بن موسی(ع) معروف به شاهچراغ همراه با 40 امامزاده که هر یک از آنها چراغی به دست داشتند در شیراز قرار دارد،‌ همچنین قرار داشتن حرم ملکوتی امام رضا(ع) در ایران، از دیگر عوامل رجوع امامزادگان به ایران است و از این رو اغلب امامزادگان بعد از عراق در ایران مدفون هستند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت(ره) معتقد بود که امامزادگان ما مانند ویتامین‌هایی هستند که هریک خواص خاص خودشان را دارند و باید هر کدام از آنها را جداگانه زیارت کرده و خواسته‌هایمان را مطرح کنیم و زیارت امامزادگان را جزو برنامه‌های اصلی زندگی خود قرار دهیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید