رفتن به محتوای اصلی

هجوم وزارت اطلاعات به جوانان عرب ایرانی،تنها بعداز 5 روز از گذشت سفر روحانی

هجوم وزارت اطلاعات به جوانان عرب ایرانی،تنها بعداز 5 روز از گذشت سفر روحانی

هنوز گزارش کامل دولت حسن روحانی و قول و قرار های او در مورد رفع جو امنیتی و سرکوب در اقلیم اهواز کامل تکمیل نشده است، که
وزارت اطلاعات و نیروهای مخصوص پلیس و با کمک لباس شخصی ها دهها نفر در
حدود 58 نفر از جوانان عرب ایرانی را که از مجلس ترحیم شاعر معروف عرب اهوازی با نام ملا فاضل سکرانی به شهر اهواز و با سه دستگاه مینی بوس انجام میگرفت، متوقف و با تهدید اسلحه و دستبند تمامی انان را بازداشت کردند، 11 نفراز این افراد که سابقه فعالیت فرهنگی و سیاسی داشتند، مستقیما به زندان سری وزارت اطلاعات شهر اهواز برای بازجویی و احتمالا شکنجه های بعدی از دیگران جدا کردند و بقیه را به زندان کارون منتقل کردند.

تمامی دستگیرشدگان از مراسم فاتجه (مجلس ترحیم) شاعر بزرگ مردم عرب ایران با نام ملا فاضل سکرانی از شهر فلاحیه(شادگان) که در حدود دو ماه پیش به دستور وزارت اطلاعات چهار نفر از جوانان این شهر به اتهامات واهی محاربه با نظام اعدام شدند، برمیگشند،گزارشها از شبهه حکومت نظامی در شهر فلاحیه، و بعد از خبر دستگیری مهمنان که بصورت ربودن انان در بین راه و در جاده بین شادگان و شهر اهواز (17 کیلومتری شهر اهواز) رخ داد، حکایت میکند، هم زمان با این دستگیری ها، نیروهای امنیتی با تلفن به صاحبان عزا گفتند که باید مجلس ترحیم را تعطیل کنند، یکی از مهمانان به یک فعال حقوق بشری گفت که احتمالا اجازه برگزاری هفته مرحوم سکرانی را مقامات امنیتی نمی دهند و یا فقط اجازه برگزاری ان را به خانواده ان می دهند و از رفت و امد مردم جلوگیری خواهند کرد.

5 روز پیش حسن روحانی در همین شهر قول داده بود که جو امنیتی و حالت ترس و سرکوب را بر طرف کند و به مردم این شهر و نمایندگان شهر قول داد که مسئله تخصیص 2% از پول فروش نفت را برای رفع معضلات اقتصادی و اجتماعی مردم این استان را در مجلس و دولت دنبال خواهد کرد.
فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند که روز یکشنبه ١٩ – ١-٢٠١۴ بعد از حضور و تجمع باشکوه و چشمگیر جوانان عرب در مراسم بزرگداشت شاعر بزرگ اهواز “ملا فاضل سکرانی”، نیروهای انتظامی و یگان ویژه ده ها نفر از شرکت کنندگان در این مراسم را دستگیر کردند.

جوانان عرب برای شرکت در این مراسم از شهر اهواز به شهر فلاحیه ( شادگان)سفر کرده بودند.

به گفته منابع محلی بعد از إتمام مراسم ، سه مینی بوس که در حال بازگشت به شهر اهواز بودند در ساعت 6 بعد از ظهر در جاده اهواز- فلاحیه (شادگان) توسط نیروهای امنیتی متوقف و همه مسافران این مینی بوس ها دستگیر و به زندان کارون اهواز منتقل شدند.

بنا به این گزارش ، بعضی از این افراد بدلائل فعالیتهای سیاسی و فرهنگی، سابقه دستگیری داشته اند و دلیل دستگیری آنها که بصورت دسته جمعی صورت گرفته بخاطر سرودن شعرهای ملی در مراسم بزرگداشت بوده است.

همه این جوانان از منطقه ملاشیه شهر اهواز هستند، و تا کنون فقط اسامی ۴۵ نفر از آنها بدست فعالان حقوق بشر رسیده است.

گفتنی است که ملا فاضل سکرانی از شعرای عرب زبان جنوب ایران است که شعرهای او از مرزهای استان عبور کرده، و در جنوب عراق، کویت، امارات، و بخشی از سعودی، عمان و مناطقی دیگر از ساحل شرقی خلیج بین دوستداران شعر عربی عامیانه رایج و متداول است.

پژوهشگران محلی و نویسندگان عرب منطقه همچون یوسف عزیزی و موسی سیادت که در باره فرهنگ مردم عرب ایران تحقیق کرده اند، از این شاعر به عنوان یکی از مدارس شعری مهم در بخش فلولکلور شعر عامیانه یاد می کنند و اشعار او را یکی از بزرگترین دستاوردهای ادبی عرب زبانان در جنوب غربی ایران می دانند.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
حزب تضامن اهواز

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید