رفتن به محتوای اصلی

السیسی: برکناری مرسی از جنگ داخلی در مصر جلوگیری کرد

السیسی: برکناری مرسی از جنگ داخلی در مصر جلوگیری کرد
تفسیر از:
اقبال اقبالی

 السیسی: برکناری مرسی از جنگ داخلی در مصر جلوگیری کرد
با تاکید بر اختلاف ایدئولوژیک میان اخوان المسلمین و ارتش این کشور
سه شنبه 2 ذو الحجة 1434هـ - 8 اکتبر 2013م
العربیه
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر روز سه شنبه 8-10-2013 اعلام کرد دخالت ارتش در انقلاب 30 ژوئن که به برکناری محمد مرسی منجر شد ، این کشور را از جنگ داخلی که بر اساس برآوردهای نظامی نزدیک به نظر می رسید ، نجات داد.

به گزارش العربیه السیسی در گفت و گو با روزنامه "المصری الیوم" تاکید کرد که ارتش و پلیس مصر به حمایت از اراده مردم این کشور ادامه خواهند داد.

وزیر دفاع مصر درباره دلایل برکناری رئیس جمهور سابق این کشور اظهار داشت که دخالت ارتش در برکناری مرسی بر اساس منافع ملی ، حفظ امنیت و نیز جلوگیری از شعله ور شدن جنگ داخلی در مصر بود."

به گفته السیسی اگر جنگ داخلی در مصر آغاز می شد ، در آن صورت ارتش این کشور قادر به توقف یا جلوگیری از پیامدهای مخرب آن نبود و اوضاع از کنترل نیروهای مسلح خارج می شد."

السیسی درباره انقلاب 25 ژانویه علیه حسنی مبارک اظهار داشت که وی در سال 2010 با تقدیم گزارشی ، انقلاب علیه مبارک را پیش بینی کرده بود.

وزیر دفاع مصر در بخش دیگری از مصاحبه خود بیان داشت که میان گروه اخوان المسلمین و نیروهای مسلح اختلافات عمیقی بویژه از زمان انقلاب ژانویه 1952 به رهبری جمال عبدالناصر وجود داشته است. به گفته وی این اختلاف ها ایدئولوژیک ، عمیق و قدیمی هستند."

السیسی گفت :" وفاداری گروه اخوان به اندیشه های "خلافت اسلامی" و "امت" است در حالیکه وفاداری نیروهای مسلح به "دولت" و "وطن" است."

وی افزود که مفهوم اسلام در گروه اخوان ، اسلام دولت را در بر نمی گیرد چرا که به گفته وزیر دفاع مصر مفهوم اسلام در دولت این کشور وسیعتر و انعطاف پذیرتر است.

پایان پیام

*******
این یک واقعیت انکارناپذیر است که اگر اسلامگرایان در قدرت باقی می ماندند، روند اسلامیزاسیون مصر را با سرنیزه پیش می بردند و چون جمهوری ملاهای ایران بر روی اجساد آزادیخواهان فاشیسم اسلامی را مستقر می کردند. ولی خوشبختانه اکثریت ملت مصر علیه دولت بپاخاست و همسوئی و همراهی ارتش با جنبش مدنی مردم منجر به سقوط دولت اسلامگرا گردید. آنچه برای امروز مصر اهمیت حیاتی دارد، برگزاری انتخابات آزاد، دمکراتیک و تقویت و گسترش نهادهای مردمی اجتماعی، فرهنگی، دمکراتیک و سیاسی در جامعه می باشد.

*******

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید