رفتن به محتوای اصلی

دعوت روحانی از نظامیان برای دخالت در دولت و اقتصاد

دعوت روحانی از نظامیان برای دخالت در دولت و اقتصاد
تفسیر از:
اقبال اقبالی

روحانی امروز چه گفت؟

1- او سلطه سپاه و در واقع نظامیان بر شریان های اصلی اقتصاد را حاشا کرد و از آنها خواست تا کنترل اقتصاد و "بار دولت و نظام" را بر دوش بگیرند. با توجه به سخنان روحانی، دولت سیاست نظامیگری در قوه مجریه و اقتصاد را تشدید خواهد کرد.
 او گفت: *بنده با فرمانده کل سپاه صحبت کردم که سپاه در چند پروژه ملی بار را بر دوش بگیرد و افتخارش را داشته باشد. در شرایط تحریم سپاه باید وارد عمل شود و سه چهار پروژه بزرگ ملی را بر عهده بگیرد. زیرا سپاه شرایط کشور و دولت را به خوبی می‌داند. کشوری که 2.5 میلیون بشکه نفت می‌فروخت الان کمتر از یک میلیون بشکه می‌فروشد. و از آن طرف باید 7.5 میلیون تن گندم وارد کند و این نشان می‌دهد که اوضاع چگونه است.

2-روحانی با سیاست خود از سمتگیری سپاه و نیز نظراتش در مورد تحولات منطقه، در اندیشه ایجاد آرایش نظامی - جنگی در منطقه است. او در گفتار به نفی جنگ پرداخت ولی در کردار سیاسی بر طبل جنگ کوبید:  *ما به دنبال این هستیم جنگی آغاز نشود و جمهوری اسلامی با تمام توان وارد عمل شد تا جنگی در منطقه رخ ندهد. البته سوریه برای ما مهم است و کشورها و ملت‌‌های منطقه در مسئله سوریه بی‌تفاوت نخواهند بود همانطور که جمهوری اسلامی در این مسئله سرنوشت‌ساز هرگز بی‌تفاوت نبوده و نخواهد ماند. ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم و خداوند هم ملت‌‌های منطقه را در برابر توطئه‌های دیگران پیروز خواهد کرد.
*امروز روز حساس منطقه و ایران است و آن نیرویی که در خط مقدم است و در اولین صف در برابر تمام توطئه‌ها ایستاده و باید بایستد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این حرف دل من است.
*پشت هر تهدید نظامی تهدید سیاسی وجود دارد و آنها در آن زمان به دنبال تغییر اصل نظام بودند. اما بعد که صدام می‌‌خواست به کویت حمله کند شکل تهدید جور دیگری بود و صدام در نظر داشت با نفت کویت تبدیل به بزرگترین قدرت منطقه شود. این در حالی بود که قبل از حمله عراق به کویت صدام در نامه‌ای به ایران نوشته بود که ما و شما 800 کیلومتر مرز مشترک داریم.
*بسیار خطرناک است که در محاسبه و شکل تهدید خطا صورت بگیرد ما باید تهدید را به خوبی بشناسیم و بدانیم تهدید اولیه و اصلی کدام است و بعد برنامه درستی برای مقابله با آن ترسیم و استراتژی صحیحی اتخاذ کنیم و در پایان ترسیم درستی از پایان کار و هدف نهایی با توجه به امکانات موجود داشته باشیم که شاهد بودیم آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق در این موارد دچار خطا شدند و در سوریه هم همین‌گونه است.
 *سوریه در نقطه حساسی قرار دارد و دعوا بر سر فرد رئیس‌جمهور و یا طایفه نیست. مسئله بالاتر است و برای همه ما روشن است که غرب برای کل منطقه ما تصمیمی دارد و منطقه ما را به شکل فعلی نمی‌پسندد. این همان است که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها پس از سال‌‌ها دارند به منطقه برمی‌گردند.
3-روحانی بر اساس ارزیابی از دوران تلاطم در ایران و منطقه؛ میله سیاست را بسمت حکومت نظامی و ریاضت اقتصادی خم کرده است. او گفت:
 *بنده با فرمانده کل سپاه صحبت کردم که سپاه در چند پروژه ملی بار را بر دوش بگیرد و افتخارش را داشته باشد. در شرایط تحریم سپاه باید وارد عمل شود و سه چهار پروژه بزرگ ملی را بر عهده بگیرد. زیرا سپاه شرایط کشور و دولت را به خوبی می‌داند. کشوری که 2.5 میلیون بشکه نفت می‌فروخت الان کمتر از یک میلیون بشکه می‌فروشد. و از آن طرف باید 7.5 میلیون تن گندم وارد کند و این نشان می‌دهد که اوضاع چگونه است.
*به عنوان رئیس‌جمهور از سپاه می‌خواهم در دو بخشی که دولت با مشکل مواجه است پای کار بیاید و کمک کند تا مردم شاهد خلوص و ایثار سپاه در شکست دشمن در حوزه معیشت مردم و تولید باشند.
* از سپاه می‌خواهیم بخشی از بار دولت و البته نظام را بر دوش بگیرد. یکی دیگر از موضوعات قاچاق کالا می‌باشد که بلای اقتصاد کشور است. سپاه می‌تواند در مقابله با آن کمک کند تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

4- واقعیت این است که موضوع سوریه، فلسطین، لبنان، کربلا و اسلام و اسلامگرایان مسئله ایران و ایرانیان نیست! شهروندان ایران در مقام دفاع از ارزش های دمکراتیک، لائیک، سوسیال، مدرن و جهانشمول قرار دارند. جایگاه ایران در آرایش سیاسی نظامی جهانی و منطقه ای در کنار پان اسلامیسم، پان عربیسم و نیروها و دول ارتجاعی نیست. رژیم اسلامی بایستی پای خود را از گرداب درگیری های منطقه ای کنار بکشد، حق مردم ایران در بایکوت حمایت از دولت سوریه را پذیرفته و نیز حق ملاها و حزب اللهی ها را برسمیت بشناسد که با هویت فردی در هر جبهه ای و بخاطر هر آرمانی که مایل اند به بخاک بیفتند و نام ایران و ایرانیان را در کنار جنایتکاران تاریخ قرار ندهند!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید