رفتن به محتوای اصلی

اکانت‌های تیک آبی ایکس کاربران را فریب می‌دهند

اکانت‌های تیک آبی ایکس کاربران را فریب می‌دهند

اتحادیه اروپا شبکه اجتماعی ایکس،‌ توئیتر سابق، را به نقض قوانین محتوای آنلاین خود متهم کرده است،چرا که به گفته این اتحادیه حساب‌های تیک آبی «تایید شده» آن پتانسیل «فریب» کاربران را دارند.

نهاد نظارت بر فناوری این اتحادیه گفت تصور تایید شده بودن هویت حساب‌های دارای تیک آبی ممکن است به فریب کاربران منجر شود، در حالی که در واقع هر کسی می‌تواند با پرداخت مبلغی تیک آبی را بخرد.

این سازمان گفت که شواهدی از سواستفاده «کاربران مخرب» از این سیستم را پیدا کرده است.

تحقیقات در این زمینه بر اساس قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، دی.اس. ای آغاز شده و هفت ماه طول کشیده است. نتیجه این تحقیقات ممکن است به جریمه شبکه ایکس تا معادل ۶ درصد گردش مالی سالانه‌‌اش منجر شود و در عین حال آن را به تغییراتی در نحوه عملکرد خود در حوزه اتحادیه اروپا مجبور کند.
ایلان ماسک که این شبکه را در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریده است در واکنش به این موضع گیری قوانین اتحادیه اروپا را معادل سانسور آزادی بیان خوانده است. لیندا یاکارینو مدیر اجرایی ایکس نیز از علمکرد این شبکه دفاع کرده و گفته است یک سیستم دموکراتیک که به همه در سراسر اروپا اجازه می‌دهد به نظام تایید هویت دسترسی داشته باشند بهتر از آن است که تنها عده معدودی با شرایط خاص از آن بهره‌مند شوند
قانون نظارت بر فناوری اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۲۲ وضع شده شرکت‌های بزرگ فناوری مانند ایکس را ملزم می‌کند تا برای جلوگیری از محتوای غیرقانونی و محافظت از عموم اقدام کنند.

کمیسیون نظارت برفناوری در یافته‌های خو همچنین به عدم شفافیت شبکه ایکس در حوزه تبلیغات اشاره کرده و گفته است که ایکس آنطور که طبق قوانین اتحادیه اروپا ضروری است، داده‌های لازم را برای استفاده تحقیقاتی ارائه نکرده است.

کمیسیون گفت که شیوه‌ ایکس برای تایید حساب‌های کاربران برای تیک آبی «با رویه عملی رایج مطابقت ندارد و کاربران را فریب می‌دهد».

این کمیسیون اضافه کرد: «از آنجایی که هر کسی می‌تواند برای دریافت چنین وضعیت «تأیید شده‌ای» مشترک شود، این امر بر توانایی کاربران برای تصمیم‌گیری آزادانه و آگاهانه درباره اعتبار حساب‌ها و محتوایی که با آن در تعامل هستند تأثیر منفی می‌گذارد» و شواهدی مبنی بر سواستفاده عوامل مخرب با انگیزه از «حساب تایید شده» برای فریب کاربران وجود دارد.

تیری برتون، کمیسار ناظر بر بازار داخلی این نهاد گفته است : «قبلا تیک آبی به معنای منابع اطلاعاتی قابل اعتماد بود. الان برداشت اولیه ما این است که ایکس کاربران را فریب می‌دهد و قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.»

کمیسیون ایکس گفته است «این شبکه در حال حاضر حق دفاع دارد - اما اگر نظر ما تایید شود، جریمه‌هایی را اعمال خواهیم کرد و تغییرات قابل توجهی نیاز است.»

این کمیسیون گفته است تحقیقات خود را درباره انتشار محتوای غیرقانونی و چگونگی مبارزه با انتشار اخبار جعلی در شبکه ایکس ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید