رفتن به محتوای اصلی

رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین اعتصاب غذا کرد

رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین اعتصاب غذا کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین در پی تشدید بیماری‌اش خبر داد و نوشت این اقدام او در اعتراض به «تداوم برخوردهای سرکوب‌گرانه و ‌تبعیض‌آمیز» است.

این سندیکا روز سه‌شنبه نوزدهم تیر خبر داد رضا شهابی باید تحت عمل جراحی گردن و کمر قرار بگیرد و کمیسیون پزشکی به دلیل وضعیت وخیم او، دستور اعزامش را به بیمارستانی در خارج از زندان برای انجام آزمایش‌ها داده است.

او دچار بیرون‌زدگی مهره‌های گردن، درد شدید و بی‌حسی در دست چپ،‌ بیرون‌زدگی دیسک، پارگی دیسک، بی‌حسی پای راست و درد شدید در پا و کمر است.

با وجود این شرایط جسمی، شهابی با «کارشکنی مسئول بند چهار» اوین و تهدید نسبت به انتقالش به یک بند دیگر مواجه شده است.

زیر پا گذاشته شدن حق درمان زندانیان به یک رویه در زندان‌های جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

پیش‌تر و در روز پانزدهم تیر، سایت حقوق بشری هرانا خبر داد زینب جلالیان، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران در هفدهمین سال گذراندن حکم حبس ابد، با مشکلات جسمانی متعددی درگیر است اما از رسیدگی پزشکی مناسب و حق اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

ایران‌اینترنشنال روز دهم فروردین نیز با انتشار گزارشی خبر داد دست‌کم ۱۷ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز با وجود وضع نامناسب جسمی از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده‌اند.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی در ایران و زیر پا گذاشته شدن حق دسترسی آنان به درمان مناسب از سوی مسئولان زندان‌ها منتشر شده است.

در این سال‌ها زندانیان سیاسی متعددی از جمله ساسان نیک‌نفس، بهنام محجوبی، بکتاش آبتین و جواد روحی، جان خود را در زندان از دست دادند.

جمهوری اسلامی هیچ مسئولیتی در قبال مرگ این افراد ناشی از اعمال فشار، شکنجه و ارائه ندادن خدمات پزشکی، نپذیرفته است.

بهمن سال گذشته و فروردین امسال، ‌اولین و دومین درخواست رضا شهابی برای گرفتن مرخصی درمانی رد شد.

علاوه بر مشکلات جسمی و تشدید بیماری، شهابی و دیگر زندانیان کارگری تحت آزار و اذیت مسئولان بند قرار دارند و ۱۷ نفرشان در اتاقی ۳۶ متری حبس شده‌اند.

به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مسئولان زندان مانع اشتغال رضا شهابی به صورت رایگان برای اصلاح موی سر زندانیان بی‌بضاعت و کم درآمد در آرایشگاه زندان شده‌اند.

این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در اعتراض به تداوم برخوردهای سرکوب‌گرانه و ‌تبعیض‌آمیز از روز دوشنبه ۱۸ تیر دست به اعتصاب غذا زده است.

شهابی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت و مدتی بعد از سوی دادگاه انقلاب تهران با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به شش سال حبس محکوم شد.

دادگاه، این فعال کارگری را بابت مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت دو سال، محکوم کرد.

رضا شهابی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی سابقه بازداشت و تحمل حبس داشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید