رفتن به محتوای اصلی

پرستاران معترض در نقاط مختلف کشور احضار و تهدید شده‌اند

پرستاران معترض در نقاط مختلف کشور احضار و تهدید شده‌اند

در ادامه فشارها بر پرستاران معترض، پرستاران استان مازندران از احضار همکاران خود به هیات رسیدگی به تخلفات خبر دادند. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه تهدیدها و فشارها محدود به مازندران نیست، گفت پرستاران در نقاط مختلف کشور به خاطر اعتراضات، احضار و تهدید شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز یک‌شنبه ۱۷ تیرماه در گزارشی با عنوان «از تهدید و تبعید تا اخراج؛ پاسخ مطالبات پرستاران معترض» نوشت که پرستاران شرکتی شاغل در بخش خصوصی آزادی عمل شرکت در تجمعات را ندارند و در صورت شرکت در اعتراضات قراردادشان تمدید نمی‌شود و اخراج می‌شوند.

به نوشته ایلنا، پرستاران رسمی زیرمجموعه وزارت بهداشت نیز در مواردی به هیات رسیدگی به تخلفات، احضار و تنبیه می‌شوند و حتی رسمی‌ها نیز بی‌نصیب از تضییع حقوق و اعمال فشار نیستند.

این گزارش با تاکید بر اینکه برخورد غیرقانونی با اعتراض صنفی قانونی و احقاق حق که در مقاوله‌نامه‌های بنیادین سازمان جهانی کار به عنوان حق بدیهی نیروی کار به رسمیت شناخته شده، مختص کارگران قرارداد موقت نیست، اضافه کرد که سایر مزدبگیران نیز گاهی در صورت اعتراض با تهدید، توبیخ و اخراج مواجه می‌شوند و این همان اتفاق ناگواری‌ است که در ماه‌های اخیر پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف تجربه کرده‌اند.
پرستاران معترض در ایران طی سال‌های گذشته بارها در اعتراض به وضعیت شغلی و نبود رسیدگی به مطالبات خود در مقابل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف کشور تجمع کردند.

روزنامه هم‌میهن، اسفندماه ۱۴۰۲ در گزارشی از برخوردهای قضایی با پرستارانی که در یک سال گذشته به مشکلات صنفی خود اعتراض کرده و در تجمع‌ها حاضر شدند، خبر داد.

بیشتر بخوانید: دبیرکل خانه پرستار: تمام پرستاران مشکلات معیشتی دارند

اکنون ایلنا در گزارش خود با بیان اینکه وزارت بهداشت به جای حل مشکلات پرستاران به دنبال پاک کردن صورت مسئله است، نوشت در هفته‌های گذشته، پرستاران استان مازندران از احضار همکاران خود به هیات رسیدگی به تخلفات خبر دادند.

بنابر این گزارش، در احضاریه این پرستاران که بعد از اعتراضات صنفی هفته‌ها و ماه‌های اخیر به دستشان رسیده، تخلف اصلی، «شرکت در تجمعات غیرقانونی» عنوان شده و از آن‌ها خواسته شده ظرف ده روز دفاعیات خود را به هیات تخلفات ارائه دهند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، این تهدیدها و فشارها را محدود به پرستاران استان مازندران نمی‌داند و به ایلنا می‌گوید: «این سیاست وزارت بهداشت در سراسر کشور بود، حدود ۶۰ پرستار در کرمان احضار شده‌اند، تعدادی نیز در کرمانشاه؛ در نقاط مختلف کشور پرستاران به خاطر اعتراضات، احضار و تهدید شده‌اند.»

شریفی‌‌مقدم در آذرماه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه کمبود نیرو و حقوق ناکافی باعث تشدید فشار بر پرستاران، خشونت علیه آن‌ها و کاهش کیفیت خدمات شده، گفت که «سالانه بیش از سه هزار پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند و مسئولان به جای حل مشکلات، بارها پرستاران را به دلیل تجمعات صنفیشان احضار کرده‌اند.»

او به اعتماد گفته بود بار اولی که آمار داده و اعلام کرده که حدود سه هزار نفر از همکارانش در سال ۱۴۰۱ از ایران رفته‌اند، احضار شده است.
دبیرکل خانه پرستار، اکنون با اشاره به کمبود پرستار و اضافه‌کاری اجباری پرستاران با حق‌الزحمه ساعتی ۲۰ هزار تومان که بعد از ۶ ماه پرداخت می‌شود، به ایلنا گفت: «پرستاران حق ندارند بگویند اضافه‌کار اجباری نمی‌خواهیم یا به این رفتار غیرقانونی معترضیم؟»

احضار، تهدید، تبعید و اخراج پرستاران در ایران درحالی صورت می‌گیرد که در مردادماه ۱۴۰۲ عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از کمبود حدود ۱۰۰ هزار پرستار جدید خبر داد.

روز ۲۳ اردیبهشت امسال، همزمان با روز جهانی پرستار، دبیرکل خانه پرستار، با بیان اینکه تعدادی از پرستاران به دلیل آزادی‌های اجتماعی و برخی پزشکان به دلیل مسائل سیاسی مهاجرت می‌کنند گفت که اغلب پرستاران با انگیزه معیشتی از ایران می‌روند و در شرایط فعلی مهاجرت آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید