رفتن به محتوای اصلی

ابراز نگرانی سازمان ملل از گزارش تازهٔ «قتل» نیکا شاکرمی و حکم اعدام توماج صالحی

ابراز نگرانی سازمان ملل از گزارش تازهٔ «قتل» نیکا شاکرمی و حکم اعدام توماج صالحی

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت گزارش تازه درباره قتل نیکا شاکرمی، معترض ۱۶ ساله، را «بسیار نگران کننده» خواند.

استفان دوجاریک همچنین با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپِر معترض، ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی از اجرای این حکم خودداری کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش بی‌بی‌سی جهانی درباره نحوه «آزار و اذیت جنسی و قتل» نیکا شاکرمی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، گفت: «بله ما این گزارش بسیار بسیار نگران کننده را دیده‌ایم. دبیرکل (سازمان ملل) بارها نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران بیان کرده است.»

او اضافه کرد: «یک گزارشگر ویژه در مورد ایران وجود دارد و مکانیسم‌های حقوق بشر دیگری نیز وجود دارد. و من فکر می‌کنم هر اطلاعاتی که بی‌بی‌سی آورده است باید در اختیار این سازوکارها قرار گیرد.»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

به گفته بی‌بی‌سی جهانی، این سند خلاصه‌ای از «صورت‌جلسه و گزارش» پروندۀ نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان نیکا شاکرمی و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

انتشار این گزارش با واکنش گسترده در ایران مواجه شد، اما قوه قضائیه علیه فعالان رسانه‌ای به دلیل پوشش گزارش قتل نیکا شاکرمی اعلام جرم کرد.

حکم اعدام توماج صالحی

استفان دوجاریک همچنین پاسخ به پرسشی در خصوص صدور حکم اعدام برای توماج صالحی گفت: ««ما در برابر هرگونه استفاده از مجازات اعدام ایستاده‌ایم و می‌ایستیم و بسیار امیدواریم که این حکم اعدام اجرا نشود.»

او اضافه کرد: «همانطور که گفتم، اینها مسائلی است که مرتباً با مقامات (جمهوری اسلامی) ایران مطرح شده است.»

اظهارات وکیل توماج صالحی در هفته گذشته در خصوص صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض موج گسترده جهانی از اعتراض به رای دادگاه انقلاب اصفهان را درپی داشته است.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، همچنین روز شنبه گفته بود: «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

توماج صالحی در جریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد حضور جدی داشت و از تمام معترضان و بازداشتی‌ها و فعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید