رفتن به محتوای اصلی

تنش در شورای شهر تهران پس از افشاگری جدید یاشار سلطانی

تنش در شورای شهر تهران پس از افشاگری جدید یاشار سلطانی

=به دنبال انتشار گزارشی درباره قرارداد «پر ابهام و غیرشفاف» شهرداری تهران برای واردات اتوبوس برقی با یک شرکت چینی، جلسه علنی شورای شهر به محل درگیری لفظی نمایندگان موافق و مخالف تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت تعدادی از نمایندگان شورای شهر نیز هنگام سخنرانی علیرضا زاکانی، شهردار تهران، صحن علنی را ترک کردند.

روز شنبه یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای، با انتشار متن قرارداد و جزئیاتی درباره قرارداد «دو میلیارد یورویی» سال گذشته شهرداری تهران با چین برای واردات اتوبوس‌های برقی، فاش کرد طرف چینی این قرارداد یک «شرکت ساختمانی» است.

او در وب‌سایت خود توضیح داد که این شرکت با مسئولیت محدود در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده و بیشتر در حوزه ساخت و ساز فعال است و تخصصی در زمینه واردات وسایل نقلیه تخصصی ندارد.

همچنین او اسنادی منتشر کرده که نشان می‌دهد این شرکت خود زیرمجموعه شرکتی بزرگ‌تر است.

آقای سلطانی همچنین توضیح داده قرارداد منعقد شده میان شهرداری و این شرکت چینی با عجله و با «ترک نشریفات» منعقد شده و این سوال را مطرح کرده است که «می‌توان به لحاظ قانونی در ایران قرارداد ۲ میلیارد یورویی را با ترک تشریفات منعقد کرد؟»

او همچنین به ابهام‌هایی در بندهای این قرارداد اشاره کرده است.

در همین زمینه، نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر روز یکشنبه در جلسه علنی با انتقاد از شهرداری تهران گفت: «چرا از میان این همه تأمین کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تأمین کننده مالی در نظر گرفته می‌شود؟»

او از «عدم توجه به نکات بدیهی در اصول حقوقی همچون مکان انعقاد قرارداد» خبر داد و افزود در این زمینه از شهردار سوال شده اما پاسخ‌های او قانع‌کننده نبوده است.

او همچنین با انتقاد از وضعیت حمل و نقل عمومی تهران گفت: «پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری به اندازه هزینه های سفر به چین، وسایل حمل و نقل عمومی اضافه نشده است.»

در واکنش به این سخنان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، افشاگری صورت گرفته توسط یاشار سلطانی را اقدام «فردی معلوم الحال در فضای مجازی» توصیف کرد.

او با اشاره به صحبت‌های نرجس سلیمانی گفت: «ما در ۲.۵ سال چه انتظاری داریم؟ آیا قرار است اتوبوس ها با باد فرستاده شوند و نیاز به ساخت در کارخانه ندارد؟»

 

 

برخی دیگر از اعضای شورای شهر که حامی شهرداری تهران هستند، نیز از صحبت‌های مطرح شده علیه این قرارداد انتقاد کردند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا به نقل از مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نوشته است که او با گلایه از جدال لفظی اعضای شورای شهر گفته است: «صحن شورا برای پاسخ دادن به یکدیگر نیست و دیگران منتظر نیستند که جواب‌های ما را بشنوند.»

با این حال، وقتی در این جلسه نوبت به صحبت‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران رسید، به گزارش وب‌سایت انتخاب، شش عضو شورا شامل ناصر امانی، مهدی عباسی، مهدی اقرارایان، سوده نجفی، جعفر شربیانی و علی‌اصغر قائمی صحن شورا را ترک کردند.

خبرگزاری ایسنا نوشته است شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر با رد اتهامات وارد شده به قرارداد برای واردات اتوبوس برقی گفت که «وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و بانک مرکزی صفر تا صد موضوع را می‌دانند».

او همچنین مدعی شد افشاگری درباره این قرارداد کار کسانی است که «می‌خواهند کل معاملات را برهم زنند» و افزود: «مواردی که مطرح شده ۱۰۰ درصد غلط بوده است.»

او درباره موارد مطرح شده توسط یاشار سلطانی و برخی اعضای شورای شهر درباره عقد قرارداد با شرکتی غیرمرتبط با مسئولیت محدود توضیح نداد.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید